SKAL:n kuljetusalan yritykset toivat kansanedustajia eduskuntaa – Timo Heinonen: Rinteen hallituksen polttoaineveron kiristys nostaa yhden rekan kuluja jopa 8500 euroa

Uutiset, keskiviikkona 04.09.2019

Kokoomuksen kansanedustaja ja syyskaudella myös valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa työt aloittava Timo Heinonen osallistui Suomen Kuljetus ja Logistiikka  SKAL:n syyskauden avaustempaukseen missä kuljetusalan yrittäjät toivat kansanedustajia ympäri Suomen eduskuntaan töihin. Heinosen työmatka Riihimäeltä eduskuntaan taittui kummiyritys Tarkkalan Kuljetuksen uudella hakerekalla. Rekkaa kuljetti yrityksen toimitusjohtaja Petri Tarkkala ja matkan aikana keskusteluissa oli esillä niin teiden heikkenevä kunto kuin kuljetusalan osaavan työvoiman saannin haasteet. Tällä kertaa erityisesti huolta herätti myös Antti Rinteen (sd.) hallituksen kaavailemat rajut korotukset polttoaineveroihin. Rinteen hallitus on korottamassa bensa- ja dieselveroja ensi vuonna niin paljon, että korotus tulee olemaan 6,5 senttiä litralle. Tarkkalan Kuljetuksen kohdalla vuosikustannukset nousevat tämän myötä noin 125 000 euroa. Kuljetusala pystyy siirtämään osan hintoihin, mutta osa korotuksista jää myös yrittäjien harteille.

-Tämä korotus on täysin kohtuuton ja tulee heikentämään yritysten toimintaedellytyksiä, mutta myös kilpailukykyämme. Lopulta tämänkin hinnan korotuksen maksavat yrittäjät ja tavalliset suomalaiset. Kun kuljetuksen hinnat nousevat niin tämän myötä Tarkkalan toimialalla eli hakekuljetuksissa nousu menee lopulta kotien lämmityslaskuihin ja esimerkiksi elintarviketeollisuuden kohdalla ruuanhintoihin, muistutti Timo Heinonen.

Heinonen kertoi kokoomuksen vastustavan tällaista veronkorotusta. Tilannetta heikentää entisestään sekin, että samaan aikaan myös työnverotus on kiristynyt. Kokonaisveroaste nousee tämän myötä ja talouden kasvu myös kotimaisin toimin hiipuu.

-Petri (Tarkkala) kertoi, että yhden auton kohdalla vuosikustannus on dieselin veronkorotuksen myötä noin 8500 euroa vuodessa. Se on iso korotus ja tulee näkymään monessa. Me yritämme vielä eduskunnassa vaikuttaa siihen, että hallitus ei tällaista korotusta tekisi ja tulemme tarjoamaan myös omat vaihtoehdot tähänkin niin, että maamme talous pysyisi kunnossa ja yrittäjyyden toimentaedellytykset vahvistuisivat eivätkä heikkenisi niin kuin nyt valtiovarainministeri Mika Lintilän (kesk) tekemässä budjettiesityksessä on tapahtumassa.

Heinonen muistutti, että polttoaineveron korotus tulee myös nostamaan merkittävästi perheiden ja työssäkäyvien kustannuksia erityisesti maaseudulla ja seutukaupungeissa.

-Tämä ratkaisu tulee toteutuessaan vain kiihdyttämään kaupungistumista. Maaseudulla ja kehys- ja seutukaupungeissa asuminen tehdään entistä vaikeammaksi. On vaikea uskoa, että keskusta tätä lopulta voisi hyväksyä tai saatikka olla ajamassa niin kuin tällä hetkellä on.

Tarkkalan hakerekan kyydissä keskustelutti myös osaavan työvoiman saanti ja teiden kunto.

-On tilanteita kun pitkään alalla toimineet kuljettajat toteavat, että heitä pelottaa lähteä näille teille. Nyt on tärkeä saada mm. talvikunnossapitoa paremmaksi, totesi Tarkkalan Kuljetuksen toimitusjohtaja ja yrittäjä Petri Tarkkala ja toivoi myös toimia ammattikoulutuksen parantamiseksi ja osaavan työvoiman saannin varmistamiseksi.

Kommentit