Riista-aitaa rakennetaan kantatie 54:lle

Kynästä, perjantaina 11.10.2019

Ilkka Hartikainen kirjoitti Aamupostissa 11.10.2019, että ”esittämääni riista-aitaa kantatie 54:lle ei ole näkynyt”.

Oikaistaan sen verran, että en vain sitä esittänyt, vaan me myös päätimme riista-aidan rakentamisesta. Kyseisellä tiellä ei kuitenkaan ollut valmiina rakentamissuunnitelmia ja tiealueen ollessa osassa tietä hyvinkin kapea ovat nämä valmistelut vieneet ELY-keskukselta enemmän aikaa. Viime viikolla juuri hankkeen tilannetta kyselin ja työ on edennyt ja tavoite heillä on päästä rakentamaan mahdollisimman pian.

Tiealueen kapeus ja myös lukuisat liittymät ovat aiheuttamassa kuitenkin rakennuskustannusten nousua. Tämä tullee osaltaan lyhentämään jonkinverran aidattavaa matkaa. Olen luvannut tehdä lisärahoituksesta esitykset tämän syksyn budjetin käsittelyssä ja tulen esittämään myös Rinteen (sd) hallitukselle, että riista-aitaa voitaisiin rakentaa seuraavaksi myös Riihimäeltä Hausjärvelle päin kantatie 54:llä.

Samalla lyhyesti myös väliaikatietoa esityksestäni päättämästämme Riihimäen moottoritien Herajoen liitäntäpysäköinnistä. Pohjanvahvistusmenetelmänä siinä päädyttiin kustannustehokkaaseen painopenkereeseen, joka edellyttää painumisen talven yli, joten hanke valmistuu ensi vuonna.

Teiden peruskorjaushankkeista jotka samassa paketissani päätimme on valtaosa jo tehty. Päällystyskohteet mm. Lieso-Porraskoski, Tanttala, Selänojantie ja Auttoinen-Porasa ovat jo valmiit. Yksi hanke Päijät-Hämeen puolella vielä kesken. Ja hienot niistä muuten tulikin. Osalla pakettiin sisältyneillä Kanta-Hämeen sorateillä työt ovat kuitenkin kuivan kesän jälkeen vielä kesken, mutta nekin valmistuvat loppuvuoden aikana.

Eli ollos huoleton. Homma etenee.

Timo Heinonen

Kansanedustaja

Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen

Kommentit