Työn Helsinki-Tampere VT3:sen Riihimäen Herajoen risteyalueella lähtivät nyt seuraavaksi joulukuisesta liikennepaketistamme liikkeelle. Eduskunta päätti silloin esityksestäni varata 200 000€ valtion rahaa risteysalueen liityntäpysäköinnin rakentamiseen. Suunnitelmat olivat valmiit ja vain rahoitus puuttui ja siksi oli aika toimia. Varsinkin kun myös Riihimäen kaupunki näytti hankkeelle vihreää valoa oman rahoitusosuutensa osalta.
Nyt elokuun alussa urakka pääsi alkuun työnaikaisten liikennejärjestelyjen asennuksilla. Itse urakka vie hieman enemmän aikaa sillä, se pohjanvahvistusmenetelmässä päädyttiin kustannustehokkaaseen painopenkereeseen, joka edellyttää painumisen talven yli, joten hanke valmistuu vasta ensi vuonna.
Riihimäen VT3-liityntäpysäköinti tulee palvelemaan ainakin Riihimäen ja Lopen alueen asukkaita, jotka haluavat vaihtaa tässä julkiseenliikenteeseen bussien kyytiin. Tätä moni mm. Lopen Launosista toivoi ja hyvä, että saimme rahoituksen varmistettua viime kauden viimeisessä budjettikäsittelyssä.
Kantatie 54 saa myös riista-aitaa lisää syksyn aikana. Hankkeen valmistelu on edennyt ja tiealueen työt nostavat kustannuksia niin paljon, että aitaa ei suunnitellusti todennäköisesti saada kuin Loppi KK tai ehkä vain Loppi Shell – Riihimäki välille. Palaan tähän kun hankkeen suunnitelmat ja myöhemmin kilpailutus etenee. Ja yritetään sitten vääntää ensi vuodelle lisää jos ja tämän tiedon mukaan kun aita jää puuttumaan Lopen länsipuoliselta tieosuudelta. Joskus rakentamisen kustannukset yllättävät ja nyt myös kuulemma monet tiet ja portit sekä aika iso raivaus nostavat hintaan. Normaalisti esittämäni ja eduskunnan päättämä 370 000€ olisi pitänyt riittää Topenon ja Vojakkalan alueelle asti.
Kantatie 54:llä on tapahtunut vuosittain lähes sata peurakolaria ja tieosuus on yksi Etelä-Suomen pahimmista. Nyt siitä isolle osalle lisäturvaa.
Myös tiepakettimme työt etenevät. Osa jo mm. Hausjärvellä ja Janakkalassa valmiina ja urakat etenevät pian myös Lopelle ja myös Tammelaan.
Varasimme siis 400 000 euroa mm. Hausjärven ja Riihimäen Selänojantien peruskorjaukseen. Ja liikennepaketissa osoitimme peruskorjausvarat myös muun muassa Janakkalan Tanttalantielle, Padasjoen Auttoinen-Porasa 3200-tielle, Tammelaan Ojajärventielle ja Lopella Järventaustantielle ja Hirvijärventielle. Lopelta kelirikkorahoituksen piiriin saimme Mustajoentien (mt 13614) 50 000€ runkokelirikkokorjauksella, Vojakkalantielle (mt2824) tulee rakenteen parantamista ja asfaltointeja varten Hiisilä-Vojakkala-välille 155 000e ja Patojantien mt13613 runkokelirikkokorjaus toteutetaan 45 000 eurolla.
Lisäksi työnalle saadaan ja on jo osaksi saatu kelirikkotöinä tänä vuonna vielä Kanta-Hämeessä Iittalassa (mt13677) Kankaisten asfaltointi ja stabilointi 199 000€, Tammelassa tehdään Vaihijoki (mt13657) 290 000€ ja Lammilla Ylänne-Haapakoski 60 000€.
Päijät-Hämeen puolelta mukana on Hämeenkoskella ja Hollolassa Porvolantien runkokelirikkokorjaus 65 000€, Asikkalassa Rutalahden (mt14129) runkokelirikkokorjaus 70 000€ ja Sysmässä ja Hartolassa Kirveskoski (mt15050) 60 000 eurolla. Ja tässä kokonaisuudessa mukana myös siis Hausjärven Puujaantie, jonka jo aiemmin kerroinkin. Puujaantien 132 000€ budjetilla jo tehtiinkin tien rakenteiden korjauksia ja asfaltointeja. Kiitosta sieltä jo tulikin useammalta taholta.
Mutta tässä väliaikatietoa. Takaisin siis lomalta työn touhuissa taas.