
FIA European Drag Racing Championship Alastaro ja kohta taas hanaa!

Anita Mäkelä on kiihdytyskisojen ehdoton kuningatar. Tänäänkin kotikisassa parhaassa iskussa. Ja hurmaava ihminen muutenkin.
Eilen fiilisteltiin Boxer Speed Dayn parissa kiihdytyskisojen Suomen syntysijoilla Lopen Räyskälässä ja tänään sitten oltiin lajin EM-osakilpailun parissa Alastarolla. Finnish Hot Rod Association on tehnyt upeaa työtä kiihdytyskisojen parissa ja EM-sarjan Suomen osakilpailu on aina yksi vuoden kohokohta pääsiäisviikonlopun American Car Shown tapaan. EM-kilpailuun saapuu aina Euroopan nopeimmat autot ja moottoripyörät ottamaan mittaa toisistaan totta kai parhaiden kuljettajien käskemänä ja niin tänäkin viikonloppuna. Itseasiassa mukana oli nyt peräti 262 tiimiä ja ainoa harmi oli tämän päiväiset pienet ukkoskuurot jotka tässä lajissa keskeyttivät kilpailun aina pitkäksi aikaa kunnes asfaltti saatiin jälleen rutikuivaksi.
Tehokkaimpien autojen luokassa hallitseva mestari ja Vuoden autourheilijaksikin valittu Anita Mäkelä oli jälleen elementissään kotiyleisön edessä Top-Fuel -dragsterinsä kanssa minkä konehuoneessa mylvi 10 000 hevosvoimaa ja mikä kiihtyi 0-100km/h puolessa sekunnissa huippunopeuden ollessa jopa 500 km/h kiihdytyssuoran päässä. Ja itseasiassa auton startti voitiin havaita myös maamme mannerlaattojen liikkeitä mittaavissa antureissa maanjäristysten tapaan. Aikamoisia autoja siis.
Anita Mäkelä johti EM-sarjaa ennen kotikilpailua kahden ajetun osakilpailun jälkeen. Laji on kuitenkin niin herkkä ja erot niin pieniä, että mitä tahansa voi tapahtua. Anitan voimassa oleva Euroopan ennätys on 3,87 sekuntia ja loppunopeus on 504 km/h. Anitan kanssa samassa isoimpien koneiden luokassa ajoi myös Janne Ahonen jonka molemmat pojatkin olivat tänä viikonloppuna Alastarolla tositoimissa isompi auto ratissa ja nuorempi moottoripyörän selässä. Top Fuel -luokassa saatiin ajettua siis vain ensimmäinen kierros, josta meikäläisitä jatkoon pääsi vain siis Anita Mäkelä. Janne Ahosen lähtö ensimmäisessä pudotuserässä oli hyvä, mutta hän ajautui lopulta hieman pois pitoalueelta ja joutui myöntämään Liam Jonesin paremmakseen. Junior Dragster -luokassa kisanneet suomalaiset Mico ”Jannen poika” Ahonen ja Emmi Eerikäinen jäivät myös ensimmäiselle pudotuskierrokselle.
Pyöräpuolen tiukimmassa ryhmässä Super Twinissä oli myls suomalaisittain vahva osanotto ja ehdoton suosikki kotikisaankin oli EM- että PM-sarjaa johtava Samu Kemppainen. Kemppainen pitikin parasta vauhtia Super twin top Fuel -luokassa lukemin 6.628/322.25, mutta sade ja märkä rata kiusasi tätäkin taistelua tänään ja kisa jäi muiden luokkien tapaan puolitiehen.
Top Methanol Funny Carin EM-luokassa semifinaaleista jatkoon menivät suomalaista Ari Pietilä ja Johnny Oksa ennen kuin näidenkin kilpailut jouduttiin keskeyttämään ennen finaalierien alkua. Oksalla oli hyvä viikonloppu sillä hän ajoi uuden SM-ajan 5,661/407,54. Super Pro ET -luokassa Ossi Oikarinen oli nopein lajitteluajoissa, mutta miehen taival päättyi ensimmäiselle pudotuskierrokselle Janne Söderqvistin ylitettyä maaliviivan 0.009 sekuntia ennen Oikarista.
Tämäkin tähän lajiin kuuluu eli välillä odotellaan ja välillä rataa kuivaillaan, mutta onneksi hyvällä säällä vetoja saadaan näillä kiihtyvyyksillä ja huippunopeuksilla aikalailla hyvällä tahdilla vedettyä.
Kiitokset vielä Johanna ja Jorma Hongalle ja FHRA:n väelle hienosta tapahtumasta. Oli mukava saada jälleen olla mukana ja motorsport-sydän sykkiin nyt ehkä yhden tahdin tiuhempaan. Ketkä olette olleet paikalla niin tiedätte mitä tarkoitan. Kiihdystyskisat on ehdottomasti parasta paikan päällä.
Nyt kello jo 23.13 ja aika kiittää tästä pitkästä päivästä. Huomenna aloitetaan hieman vähemmillä hevosvoimilla kun kesän ratsastusviikko alkaa. Se on meikäläisille se odotetuin kesälomaviikko. Transponderi silloin hieman pois meikäläiseltäkin päältä ja nautitaan suvesta ja hevosista ja ystävistä.
Niin ja tänään illalla vielä ystäväperheen Saara-tytön rippijuhlissa. Mukavat juhlat tuttuun tapaan Portaankorvassa. Kiitos Salmelat!