Suurin huomio on aiheellisesti kiinnittynyt viime viikkoina suoraan Ukrainaan. Venäjän Vladimir Putinin täysin tuomittu ja oikeuttamaton hyökkäys itsenäistä ja suvereenia maata kohtaan on eristänyt Venäjän muusta maailmasta ja yhdistänyt läntistä maailmaa historiallisella tavalla. Venäjä on suljettu ulos lähes kaikesta ja näin ollut oikein tehdä.
Putinin sodan vaikutukset eivät kuitenkaan jää vain Ukrainaan. Meidän on ollut ja on myös jatkossa autettava maata kaikin mahdollisin keinoin, myös lisää puolustusmateriaalia lähettäen. Varastoistamme löytyy sopivaa mm. asearsenaalia ja materiaalia ja myös uutta voimme ukrainalaisten avuksi tilata ja teettää. Tällaista osaamista löytyy mm. Forssan seudulta laajemminkin. Esimerkiksi C.P.E.Production valmistaa jo koko ajan uusia luotiliivejä Ukrainan rintamalle.
Samaan aikaan meidän tulee vahvistaa edelleen myös omaa uskottavaa maanpuolustustamme. Nato-prosessi etenee, mutta se ei tältä työltä meitä säästä. Ukrainan tapahtumat ovat tuoneet esille tiettyjä huomioita. Ukraina on pystynyt hyvin puolustautumaan Venäjää vastaan miehittämättömillä Bayraktar-lennokeilla ja panssarikalustoa on tuhottu maasta käsin Javelin-ohjuksin ja NLAW-lähipanssaritorjuntaohjuksin. Putinin sota on alleviivannut kevyen ja siirreltävän puolustusaseistuksen merkitystä. Tulemme vahvistamaan omaa puolustustamme edelleen ja tästä ratkaisuja tullaan tekemään nopealla aikataululla.
Ukrainan kriisi pahentaa myös ruoantuotantomme kriisiä. Maatalous oli jo ennen tätä sotaa historiallisen pahassa ahdingossa ja nyt apua tarvitaan laajasti. Toisaalta sota on ehkä herättänyt viimein kaikki ymmärtämään mikä on ruoantuotannon merkitys myös huoltovarmuudelle. Suomalainen maatalous tarvitsee nyt merkittävää ja laajaa tukea. Pitää auttaa yli tämän hetken, mutta myös varmistaa, että maatalous jatkuu maassamme tulevaisuudessakin.
Kolmantena, missä tämä näkyy on energian hinta. Jo sielläkin valmiiksi paha tilanne on vain pahentunut. Polttoaineet maksavat maltaita ja kuljetusala on kyykyssä ja myös ihmisten auton käyttö mm. työmatkoihin on vaakalaudalla. Nyt tarvitaan pikaisesti mm. laajennettu ammattidiesel auttamaan kuljetusalaa mukaan lukien pakettiautot ja taksit. Ruotsi osoitti jo tukea myös autoa työmatkoihin tarvitseville. Olen vakuuttunut, että ilman tällaista emme selviä Suomessakaan. Polttoaineveron laskeminen, dieselverosta ja sekoitevelvoitteesta määräajaksi luopuminen eivät voi olla toimien ulkopuolella. Ja samaan aikaan diesel-autojen tarvitsema AdBlue-aineen tuotanto sakkaa koko maailmassa. Näitä toimia tarvitaan nyt.
Myös ennätyskorkea sähkönhinta haastaa isossa osassa maata asumista ja ihmisten selviytymistä arjessa. Kyllä, jos apuja ei anneta nyt yhteiskunnan taholta näin, niin lasku lankeaa yhteiskunnalle sitten kasvavina konkursseina, työttömyytenä ja myös rajusti nousevina toimeentulotukimenoina.
Nyt on siis tärkeä yhdessä huolehtia, että tästä selviämme. Ei jätetä ukrainalaisia, mutta ei myöskään toisiamme.
Timo Heinonen
kansanedustaja
valtiovarainvaliokunnan vastaava (kok)