Puhelimet parkkiin koulupäivän ajaksi
Kouluilta, opettajilta, vanhemmilta ja myös monilta lapsilta ja nuoriltakin kantautuu koko ajan enemmän viestejä puhelimien aiheuttamista ongelmista koulupäivien aikana. Keskittyminen herpaantuu, huomio on muissa asioissa ja myös kiusaamista tapahtuu. Uutisissa on kerrottu kouluja vaivaavasta ikävästä ilmiöstä, jossa oppilaat salakuvaavat toisiaan ja opettajia kiusaamis- ja pilkkaamistarkoituksessa. Hyvästä rengistä on tullut monessa mielessä nyt huono isäntä.
Kouluilla on jo toki nytkin mahdollisuus kieltää puhelimet ja muut häiritsevät laitteet oppitunneilla. Tämä kuitenkin edellyttää ensin niiden häiritsevää käyttöä. Ennaltaehkäisevästi ei puhelimien käyttöä voida rajoittaa tai kieltää, kuin kaikkien yksituumaisella päätöksellä. Sellaisen tekeminen on usein vaikeaa ja mahdotontakin.
On kuitenkin olemassa paljon tutkimustietoa siitä, että kännykät ovat yksi suurimmista syistä levottomaan käytökseen oppituntien aikana, mutta myös lisääntyneisiin lasten ja nuorten mielenterveyden häiriöihin. Asiantuntijat ovat kertoneet miten puhelimenkäyttö ja ns. ruutuaika ovat lisänneet keskittymisvaikeuksia, tunne-elämän häiriöitä ja ylivilkkauden riskiä jo 5-vuotiailla lapsilla. Jo pelkästään pulpetilla oleva puhelin heikentää keskittymistä opiskeluun.
Häiritsevään käyttöön siis voidaan nytkin puuttua, mutta koulu ei kuitenkaan voi asettaa koulupäivän aikaista kännykkäkieltoa, määrätä kännykkäparkkia tai kieltää kännykän käyttämistä välitunneilla. Ja nyt myös juuri tämä välituntien nykymeno huolettaa opettajia. Myös lapset ja nuoret ovat itsekin jo huolissaan nykytilanteesta. THL:n Kouluterveyskyselyn (2021) mukaan kaikista peruskoululaisista peräti kolmannes koki, että heidän pitäisi viettää enemmän aikaa muualla kuin netissä, mutta eivät ole siinä yrityksestään huolimatta onnistuneet. Lasten ja nuorten aivot ”koukuttuvat” digilaitteisiin paljon nopeammin ja vahvemmin kuin aikuisten aivot.
Opetushallitus on nyt suositellut, että kaikki koulut ja oppilaitokset kieltäisivät puhelimien häiritsevän käytön oppitunneilla ja rajoittaisivat niiden käyttöä myös välitunneilla. Samaan aikaan me olemme sopineet pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitusohjelmassa, että valmistelemme lainmuutokset kännyköiden käytön rajoittamiseksi kouluissa. Koko päiväksi puhelimen käytön kieltävä lainmuutos on mahdollinen, mutta joitain poikkeuksia siinäkin tullee sallia. Tärkeintä on, että kouluilla olisi oikeus kieltää puhelimet koko koulupäivän ajaksi myös ennen kuin häiriöitä ilmenee. Mallia voimme hakea esimerkiksi Ruotsista tai Ranskasta. Harkintavaltaa asiassa kannattaa kuitenkin jättää kouluille. Opetussuunnitelmat esimerkiksi edellyttävät ainakin toistaiseksi myös digilaitteiden käyttöä ja hyviksi rengeiksi ne voisi jatkossa palauttaa.
Itse uskon, että lähtökohtaisesti kännykkämättömistä koulupäivistä on mahdollista saada tulevaisuudessa uusi normaali. Voisiko se osaltaan opettaa meitä myös samaan tulevaisuuden
työelämässä? Varmasti itse kullakin on kokemuksia, miten puhelin on vienyt huomion missä milloinkin?
Koululaiset tietäisivät jatkossa heti ensimmäisen luokan aloittaessaan pelin hengen ja vanhemmat oppilaat näyttäisivät mallia.
Ja sitten, kun siitä tulee taas uusi normaali, sitten se on helppoa.
Timo Heinonen
kansanedustaja (kok)
KM, luokanopettaja