
Perinteikkäät Karting ja muut moottoriradat ovat tukalassa paikassa lähes hatustavedettyjen ympäristölupien tai oikeusratkaisujen takia. Päätösten olisi syytä kyllä perustua todennettuun meluun ja häiriöön. Tänään visiitillä Lavinnon Karting-radalla ja pääsi vanha kettu vähän ohittelemaankin. Perinteikkäät Karting ja muut moottoriradat ovat tukalassa paikassa lähes hatustavedettyjen ympäristölupien tai oikeusratkaisujen takia. Päätösten olisi syytä kyllä perustua todennettuun meluun ja häiriöön.
Ympäristöluvat ja valitukset ovat ajaneet monet maamme perinteikkäät moottoriradat tukalaan tilanteeseen. Joskus olen miettinyt, että kun tässä maassa kaikkea muutakin suojellaan ja säästetään niin kai se olisi oikeus ja kohtuus säilyttää tässä maassa edes yksi toimiva moottorirata. Välillä tuntuu, että valituksia tehdään ja päätöksiä tehdään kovin heppoisin perustein. Olisi reilua, että päätökset perustuisivat aina tosiasiallisiin melumittauksiin yms eikä vain välillä jopa tuntuen vihaan motorsportia kohtaan.
Yksi esimerkki on uusi OuluZone missä viime vuonna valmistuneesta Karting-radasta tehtiin neljä valitusta Vaasan hallinto-oikeuteen. Kun kaikki valitukset hylättiin, niin mm. paikallinen Luonnonsuojeluyhdistys päätti jatkovalitta Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Valmis rata seisoi tyhjänpanttina ja käyttökiellossa viime kesänä. Ja hulluksi tilanteen teki se, että moottoriurheilukeskuksen sisältävä monitoimikeskus, johon kuuluvat ampumaurheilukeskus sekä harrasteilmailukeskus oli jo aiemmin hyväksytty maakuntakaavassa. Toki monessa vaiheessa oli tehty erilaisia valituksia. Siis luvan saaneesta valitettiin jälleen uudessa vaiheessa ja jälleen seuraavasta luvasta jne. Korkeimmassa hallinto-oikeudessa valituksen käsittely voi kestää vuosia.
Iitin Kymirigingin vasta rakenteilla olevasta moottoriradasta tehtiin yhdeksän muistutusta melusta jo ennen kuin rataa oli edes tehty. Nyt rata rakennetaan ja sopimus on jo siitä, että radalla ajetaan Moto-GP MM-osakilpailu viimeistään 2019 ja tulevaisuudessa rata antaa mahdollisuudet myös F1-kisojen ajamiseen Suomessa.
Onneksi jotkut valituskierteet joskus saadaan kuitenkin aina loppuun. Ainakin siihen asti kunnes taas joku uusi alueelle muuttanut keksii valittaa. Maamme legendaarisin moottorirata Ahvenisto sai onneksi viime kesänä jatkoluvan Vaasan Hallinto-oikeudesta vaikkakin kiristyvin lupaehdoin. Keskellä kaupunkia oleva rata on sellainen valtti Hämeenlinnalle, mutta myös koko Suomelle, että siitä luopuminen oli iso virhe jota joskus kaduttaisiin. Voi vain kuvitella millainen oli Keimolan rata tänään jos ei sitä valitukset olisi tuhonneet. Ahvenistosta tehdään nyt operaattori ja yrittäjä Pertti Kurki-Suonion johdolla esimerkillinen rata ympäristöarvoiltaan. Melua mitataan reaaliajassa ja alueelle on rakennettu uusia meluvalleja. Vuonna 1967 rakennettu Appara on osa moottoriurheiluhistoriaa ja sellaisena elävänä osa historiaa ja tulevaisuutta sitä pitää myös vaalia. Rata saikin hetki sitten tärkeän FIA:n F4-luokituksen ja toivottavasti tulevaisuudessa radalla nähdään uusia kilpailuja.
Myös Alastaron Moottorirata sai muutama vuosi sitten uuden ympäristöluvan. Lupa oli vireillä YLI 4 VUOTTA! Ja yYmpäristölupaa haettiin jo vuodesta 1989 lähtien, mutta sen saaminen estettiin lähes 30 vuotta valituksin. Nyt Alastaro sai lopulta myös luvan laajentua ja kehittyä. Lupaehdot olivat ja tiukat. Kaikki pinnoitetun rata-alueen ulkopuolelle suunniteltu toiminta jäi vaille lupaa ja näin mm. rallisprint-rata jä toteutumatta. Mutta muuten Tero Tupalan johdolla hieno rata voi nyt jälleen toimia ja pidentyä FIA:n minimimittaan eli 4,5 kilometriin. Minimin täyttäminen tarkoittaa sitä, että Alastarolla on jatkossa mahdollista saada kovan luokan kansainvälisiä auto- ja mp-kisoja kuten PM- ja EM-kisoja.
Lupaongelmia on käytännössä kaikilla radoilla ja taidan itsekin olla saanut lähes kaikilta erilaisia viestejä ja yhteydenottoja. Joitain muutoksia on onneksi saatu aikaan ja nyt myös lisää tehdään. Valitusmaksuja on korotettu ja valitusoikeutta on hallitusohjelmassa päätetty rajata.
Tänään kävin katsomassa Hausjärvellä toimivaan Riihimäen UA:n Lavinnon Kartingrataa. Myös siellä erilaiset valitukset olleet kiusana ja nykyinen lupa sellainen, että työssäkäyviltä perheiltä ei lasten kanssa harrastaminen onnistu. Lupa ja sen valitukset on käsitelty eri oikeusasteissa ja päätökset tehty. Paikanpäällä olisi pitänyt käydä ja tehdä perusteelliset äänimittaukset – nyt niihin ei enää ole mahdollisuutta. Tai toivottavasti on ja jatkossa kaikki tällaiset luvat ja niistä tehdyt valitukset käsitellään perusteellisesti faktoihin perustuen. Toivotaan, että Lavinto saa myös tulevaisuudessa kehittyä Kari Vihreälehdon johdolla.
Samoja ongelmia on myös ampumaradoilla ja lentokentillä. Ja aika usein valittaja on muuttanut paikan läheisyyteen vasta viime aikoina ja lähes aina kyseisen radan valmistumisen jälkeen.
…

Kesätorilla kivasti väkeä jälleen ja mukava tunnelma. Tästä täytyy tehdä perinne!

Kaunis kesäpäivä päättyi perinteiseen Lopen Vanhan kirkon torstain iltahartauteen. Jatta-pappimme on aina hyvä ja illasta rauhaisa mieli. Kiitos!
Kello 23.10 ja kartingradan pölyt pesty pois miehestä, mutta ei sydämestä. Tänään illalla vielä kotikunnan torstain kesätorilla ja upeasti olikin väkeä. Uusi aloittamamme kesätorstain iltatori-juttu on otettu hyvin vastaan ja tästä täytyy tehdä nyt perinne. Kunta tänä vuonna ollut hommaan laittamassa liikkeelle ja minusta on syytä olla muutama vuosi jatkossakin luomassa perinnettä. Hieman hiotaan ensimmäisen vuoden kokemusten perusteella ja ensi kesänä uudelleen. Mutta ei mennä vielä asioiden edelle sillä tämänkin kesän torstai-toreja on vielä useampi edessä eli tervetuloa Lopen torille torstaisin kello 16-20 ja myynnissä aina sitä hyvää uutta Lopen Perunaakin.
Kotimatkalla pysähdyin vielä vanhassa kirkossa iltahartaudessa. Seurakuntamme pastori Jatta Kärkkäinen piti kauniin iltahetken maamme vanhimmassa käytössä olevassa puukirkossa ja ihmisiä myös siellä kivasti rauhoittumassa ja kesäillasta nauttimassa. Kauniita hetkiä ja vanhankirkon iltahartauksiakin vielä edessäpäin eli joka torstai siellä taasen aina kello 20. Suosittelen.