Ja juna kulkee taas…
Niin ne ajat muuttuvat ja hallituksetkin. Ja pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen kanssa samalla historiaan siirtyi myös Suomirata Oy metsäratahankkeineen. Yksi kokonainen vaalikausi siinä hukattiin pääradan kehittämisessä, mutta onneksi nyt hommaan saatiin piste ja panokset takaisin pääradan kehittämiseen.
Pääradan kehittäminen saikin hienon uuden alun, kun Helsingin ja Riihimäen väliselle pääradan osuudelle saimme historian suurimman EU-tukipotin. Rahoitus pääradalle tulee CEF- Liikenne -ohjelmasta, mikä on tarkoitettu EU:n liikenne-, energia- ja tietoliikenneverkkojen kehittämiseen ja sillä päästää jatkamaan radan ns. 2. vaiheen rakentamista. Helsinki–Riihimäki-rataosan 2. vaiheen rakentamiseen vuosille 2023–2027 saatii yhteensä 40,34 miljoonaa euroa, mikä suurin kerralla koskaan Suomeen saatu tukisumma. Helsinki–Riihimäki-ratahanke on saanut jo aiemmin CEF-tukea suunnitteluun, joten tukea hankkeelle on saatu yhteensä 48 miljoonaa euroa.
Helsinki–Riihimäki-rataosa on keskeinen osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa eli niin sanottua TENT-T-verkkoa eli Trans European Networkiä ja Pohjanmeri–Itämeri-ydinverkkokäytävää. Ja lisäksi hanke parantaa yhteyksiä Skandinavia–Välimeri-ydinverkkokäytävään, joka jatkuu Keravalta Lahden oikoradan suuntaan.
Nyt siis metsärata haudattu ja Suomirata -puuhastelukin saatu päätepisteeseen. Nyt panokset taas palautettu päärataan. Politiikalla on siis väliä.
Teot ovat kauneinta puhetta.
…
Tänään aamulla ensin Riihimäen seutujohtoryhmän kokous ja sitten eduskunnan avoimet ovet ja iltapäivä ja ilta vielä kotikunnan asioiden parissa. Riihimäellä seudulla käynnissä monia isoja hankkeita ja juttuja ja toivottavasti saamme niistä julki myös osan.
Kunnanhallituksessa tänään teimme yhden tonttikaupan Silmänkantoon. Järki-Saneeraus rakentaa alueelle toisen tehdashalli. Hienoja uutisia siis. Ja listalla myös mm. kevyenliikenteenväyläjuttuja, missä hallitus hyväksyi meidän Jarmo Laukkasen muutosesityksen. Kiireisenä haluamme saada kuntoon nyt Kirkonkylä-Joentaka jo olemassa olevan kyvyenliikenteenväylän ja sitten panoksia laitetaan nyt jo suunnitteluvaiheessa olevaan Launonen-Kormu-Riihimäki -kevyenliikenteenväylään. Ja kolmantena isona hankkeena on sitten Sajatien kevyenliikenteen väylä, minkä suunnitteluun ei tässä vaiheessa ainakaan vielä määrärahoja osoiteta. Pienen kunnan rahkeet eivät siis riitä kahteen uudishankkeeseen kerralla ja siksi tuo Launonen-Kormu-Riihimäki nyt ykkösenä korissamme. Otimme myös kantaa Sajatien nopeusrajoitukseen ja toimme esille hallituksen kantana, että tien nopeusrajoitusta ei ole enää nykyisestä mahdollista alentaa mm. sujuvan työmatkaliikenteen takia.
Kokouksessa esillä myös talousasioita ja investointipäätöksiä ja tein myös itse esityksen, että varaamme kunnan budjettiin rahoituksen kaikkien kunnan julkistenkiinteistöjen valvontakameroille. Lisäksi esityksessä nostin esille myös Läyliäisten skeittiparkin, Launosten tekonurmen ja kirkonkylän urheilukentän valvontakamerat.
Mutta lisää sitten pöytäkirjasta ja yhteyttäkin saa ottaa. Kello jo paljon eli nyt kiitos tästä päivästä. Huomenna eduskunnassa käyntiin syysistuntokausi.