Moottoriurheilutoimittaja Pekka Virtanen kirjoitti AKK-Motorsportin lehdessä 3/2015 uudesta OuluZonen -moottoriurheilukeskuksesta. Juttu oli otsikoitu ”Iskemätön Kartingrata” – ”Oulun moottoriurheilukeskuksen uudella kartingradalla ei saa kilpailla eikä edes harjoitella”.
Aikanaan OuluZone sai myös valtiolta liikuntapaikkarakentamisen tukea. Valtio siis OKM:n kautta tuki keskuksen rakentamista. Paikan rakensi Oulun kaupunki. Kävin itse muutama vuosi sitten paikan rallicross-radan avajaisissa ja muistan kuinka toimittaja-aikanani tein juttua tv:hen Oulun Iinatin radasta mikä isojen rakennustöiden jälkeen lopulta päätettiin lopettaa. Kaupunki kuitenkin siis lopulta suostui uuden paikan rakentamiseen ja näin syntyi OuluZone 30 kilometrin päähän Oulusta valtatie 20:n varteen.
Oulun kaupunki siis päätti investoida asuinalueen tielle jääneen Iinatin korvaavaan moottoriurheilukeskukseen yhteensä 3 miljoonaa euroa kaupungin julkista rahaa. Paikkaa ryhtyi pyörittämään lopulta Jarmo Pekkala ja Eero Tikkala – motorsport-miehiä suurella sydämellä.
Virtanen kertoo jutussa alueen suunnitelmista. Samaan kokonaisuuteen on tarkoitus saada moottoriurheilukeskuksen lisäksi maakunnallinen ampumaurheilukeskus ja myös harrasteilmailukeskus. Kaikki siis suurelle 980 hehtaarin alueelle. Ampumaurheilukeskuksellekin on voimassa oleva ympäristölupa. Vuonna 2013 otettiin siis käyttöön alueen avanneet rallicross ja jokkisrata sekä motocross-rata ja vuonna 2014 käynnistettiin kartingradan rakentaminen. Nyt vuotta myöhemmin yli 1300 metrin upea rata on valmis, mutta sillä ei saa ajaa.
Karting-radan käyttöönoton siis estävät valitukset. Pekka Virtanen kertoo AKK-Motorsportin lehdessä, että valitukset on nyt jo toisella kierroksella. Oulun Kaupunki hakee kuitenkin omistamalleen ratakeskukselle lupia ja nyt myös ympäristölupaa isommalle moottoriradalle. ”Samalla haetaan sitä, että nyt kesä-heinäkuussa oleva 17 päivän yhtämttainen hiljainen jakso siirretään loka-marraskuulle”. Tällainen määräys luvissa olisi kutakuinkin sama kun määräisi uuden perunan myyjälle myyntikiellon kesäkuulle. Aivan järjetön.
Alueelle on siis nyt laitettu 3 miljoonaa euroa Oulun kaupungin rahaa ja valtion rahaa ja valtava määrä työtä ja talkootyötä ja kaikki ympäristöluvat ja muut on haettu. Mutta jatkuva valittaminen valmiista radasta estää sen käytön. Ympäristölupa-asia on nyt Korkeimmassa hallinto-oikeudessa.
OuluZoneen syntyy lopulta yksi maamme täydellisimpiä moottoriurheilukeskuksia missä voidaan järjestää F3-kisoja ja kaikkea mahdollista 3,4 km moottoriradalla, enduroa, motocrossia, rallicrossia, Jokkisa, kartingia jne.
Virtanen kertoo artikkelissaan, että edellisen valituksen käsittely kesti lähes kaksi vuotta. Nähtäväksi jää siis päästäänkö valmiilla julkisella rahalla rakennetulla radalla ajamaan vielä ensikesänä vai liekö koskaan. Tuleeko oikeuden ja ympäristölupapäätöksin OuluZonesta lopulta käyttämätön museorata? Toivottavasti ei.
Itse en tänä kesänä Oulussa käynyt, mutta paikkaa on nyt viimeistelty kovalla vauhdilla. Jo avajaissa alueelle oli istutettu runsaasti puita ja viheralueita ja nyt lehtijutun mukaan myös nurmialueita ja erilaisia turva-alueita. Äänetkin siis on hallinnassa.
Tällaisten älyttömyyksien estämiseksi sovimmekin viime keväänä hallitusohjelmaneuvotteluissa, että mm. ” Maankäyttö- ja rakennuslakia uudistetaan rakentamismahdollisuuksien helpottamiseksi: lyhennetään päätösprosessia muun ohella valitusmenettelyjä muuttamalla”. ”ELY-keskusten rooli kaavoitus- ja rakentamisasioissa muutetaan konsultoivaksi. ELY-keskusten valitusoikeutta kaavapäätöksistä rajoitetaan.” ”Viranomaiskäsittelylle asetetaan kaavoitusprosessissa, mukaan lukien YVA, sitovat käsittelyajat.” ”Kaikissa rakentamis- ja ympäristöasioissa siirrytään menettelyyn, jossa valitusoikeus Korkeimpaan hallinto-oikeuteen edellyttää ensin valitusluvan saamista. Valituslupapäätöksen saamiselle asetetaan sitova määräaika. Maankäyttö- ja rakennuslupapäätösten valitustapausten oikeudenkäyntimaksuja korotetaan. Selvitetään siirtyminen kaavoitusasioissa kunnallisvalituksesta hallintovalitukseen.” Kaikki lainaukset siis suoraan hallitusohjelmasta.
Nämä päätökset pitää nyt Ympäristöministeriön valmistella sovitusti eduskunnan käsiteltäväksi. Maamme ei kestä enää yhtää vastaavaa OuluZone tapausta missä valmis ja kaikki vaatimukset täyttävä paikka on käyttökiellossa jatkuvien ja ketjutettujen valitusten vuoksi.
Lupaan tässäkin olla valvojana, että Ympäristöministeriö tekee sen mitä olemme hallituspuolueiden kesken jo keväällä 2015 päättäneet.
Kiitos vielä Pekka Virtaselle jälleen erinomaisesta jutusta ja tärkeän asian esillenostamisesta. Ja valitettavasti näitä vastaavia tapauksia on paljon Lavinnon kartingradasta Pippon Lahden kartingrataan ja Kukonkoivun jokkisrataan asti. Valitusrumba on eri puolilla maata jatkuvaa ja jopa vanhat perinteikkäät vuosikymmeniä toimineet radat joutuvat valittajien kynsiin ja usein sellaisten valittajien jotka ovat muuttaneet lähelle rataa kauan kauan radan valmistumisen jälkeen. Ja monet eivät edes asu lähimainkaan rataa. Ja valitettavasti monet päätökset jopa perustuvat vähintäänkin kyseenalaisiin tutkimuksiin ja selvityksiin. Uskallan tämänkin sanoa.
Tänään itse suuntaan Riihimäki Ralliin. Onhan rallimmekin monesta mitä hullumpien viranomaispäätösten kiusaamina. Nyt onneksi taas hieman rauhaisampaa, mutta pelkään, että tyyntä vain myrskyn edellä.
Tänään Ari Laivolan kanssa F-Cupin päätöskisaan Riihimäelle. Katsotaan kuinka Peugeot lentää vanhojen autojen seassa.
…
Kello 20.13 ja rallipäivä takana. Liian paljon ohjelmaa ja tämän kaiken jälkeen kakkostila Työkalusi.com rallista on kelpo suoritus. Riihimäen Urheiluautoilijat olivat tehneet jälleen upean rallin yhteistyökumppaneineen ja kiitosta täytyy antaa myös kaikkien rallipätkien varsien asukkaille. Hienoa, että annatte kotitienne meidän käyttöön ja mahdollistatte rallinajamisen tänäkin päivänä. Kiitos.
Ari Laivolan kanssa Peugeotilla hieno kilpailu. Hieman nilkuttaen maaliin maakiven vaurioitettua autoamme, mutta hopea ei ole tämän jälkeen häpeä. Palailen huomenna vielä tunnelmiin ja lähiaikoina saan myös hieman liikkuvaakin kuvaa rallistamme. Lisään senkin sitten tänne.