Ootko ollut Helga-neidin kyydissä? Ihanaa…

Blogi, perjantaina 17.01.2025

Ootko ollut Helga-neidin kyydissä? Ihana…

”Helga-neiti tuhahtaa ja päästää ratapihalle ylimääräisiä höyryjä. Pitkä vihellys. Sitten juna alkaa puksuttaa ja kiskot kolisevat”.

Näin kirjoitti Tekniikka ja Talous -lehti Jokioisten kapearaiteisesta museorautatiestä ja sen veturista LWR 6:sta syyskuussa 2019.

Tänään erinomainen tutustuminen ja myös tapaaminen Jokioisten Museorautatien väen ja asioiden parissa. Meidän sinne ohjaamilla eduskunnan lisärahoituksilla on nyt laitettu vanhaa Helgaa kuntoon ja tulevana kesänä pitäisi vanhan neidin olla entistä ehompana ja täysremontin kokeneena taas Jokioisten ja Humppilan kapeilla raiteilla.

Veturi LWR6, ystävien kesken Helga, tarjosi historiallisen kyydin Jokioisten Museorautatiellä. Syksyllä 2023 Jokioisten Museorautatietä ylläpitävä Museorautatieyhdistys ry aloitti varainkeruukampanjan, jolla kerättiin rahaa höyryveturi Helgan kunnostamiseen ja pitämiseen ajokuntoisena. Itse huomasin tuolloin pienen jutun aiheesta muistaakseni Forssan Lehdessä ja ajattelin, että onpas hieno ja arvokas hanke ja pohdin myös sitä, että jospa sitä voisi jotenkin avittaa myös eduskunnan suunnasta?

Vuonna 1909 valmistunut LWR 6 on maamme vanhin ajokunnossa oleva suomalaisvalmisteinen veturi. Loviisa-Vesijärven rautatien höyryveturi numero 6 valmistui yli sata vuotta sitten Tampereella Tampereen Pellava- ja Rautateollisuus Oy:n eli Tampellan veturitehtaalla. Veturi sai tuolloin 115 vuotta sitten valmistusnumerokseen 141, eli veturi oli tehtaan 141. valmistama veturi.

Aktiivikäytössä Helga oli 51 vuoden ajan eli valmistumisestaan aina vuoteen asti. Viimeisen työreissunsa jälkeen 19.4.1960 höyryveturi siirtyi sitten täysin palvelleena Loviisan kaupunginmuseon omistukseen ja se sai paikkansa Loviisan keskustasta. Kaupungin keskustassa vanha veturi ihastutti ihmisiä, mutta luonnollisesti myös säänarmoilla ollessaan sen kunto ja tulevaisuus huoletti monia. Varsin huonoon kuntoon päässyt veturivanhus siirrettiin sitten 1982 Minkiölle sisäsäilytykseen. Tuolloin veturi kunnostettiin ulkopuolisesti eli lähinnä maalattiin ja asetettiin Kapearaidemuseon näyttelyesineeksi. Veturin omistanut Loviisan kaupunki luovutti veturin Museorautatieyhdistys ry:n omistukseen vuonna 1996 ja veturin kunnostus ajokuntoon alkoi. Kunnostustyön rahoitti suurimmaksi osaksi tulloin liikenneministeriö ja tavoitteeksi otettiin 1920-luvun ulkoasu. Veturin kunnostustyö tehtiin tuolloin Jokioisissa Jomeco Oy:n konepajalla. Kunnostusurakka huipentui sitten elokuussa, kun sunnuntaina 16.8.1998 veturi liikkui ensi kerran lähes 40 vuoden seisonnan jälkeen omin voimin. Museojunaliikenteessä Helga toimi tuolta aina näihin päiviin asti luotettavana ja hyväkulkuisena työjuhtana.

Loviisa-Vesijärvi rautatien Tampella höyryveturi numero 6, vuodelta 1909. Piirros: PTJ Koskinen

Jokioisten Museorautatietä ylläpitävä Museorautatieyhdistys ry aloitti siis syksyllä 2023 varainkeruukampanjan, jolla kerättiin rahaa jälleen kerran Helgan kunnostamiseen ja pitämiseen ajokuntoisena. Itse tein esityksen eduskunnassa hallituspuolueiden valtiovarainvaliokunnan ryhmässä, että myös eduskunta voisi osallistua tähän arvokkaaseen ja historialliseen työhön. Esitin, että hankkeelle osoitettaisiin 50 000 euron korjausavustus vuodelle 2024. Esitykseni hyväksyttiin kokoomuksen, perussuomalaisten, RKP:n ja kristillisdemokraattien toimesta ja rahoitus saatiin tätä kautta kasaan. Rahoilla hankittiin veturiin uudet tuliputket, tulistinelementit ja venttiilien osia. Iso urakka kuitenkin sisältää aina myös yllätyksiä ja nyt alkaneelle vuodelle jäi vielä peruskorjaustarpeita ja näin ollen myös rahoitustarpeita. Esitimme hankkeelle nyt vielä 20 000 euron lisärahoitusta ja tänä vuonna sen  voidaan uudet tuliputket ja tulistinelementit vaihtaa paikalleen. Iso urakka on saanut myös hyvin rautatien ystäviltä lahjoitusvaroja ja näiden kaikkien turvin urakka pitäisi nyt saada valmiiksi kuluvan vuoden aikana.

Tänään pääsin itse katsomaan miten vanhan neidin remontti etenee. Ja hyvinhän se etenee.

Jokioisten rautatiehän täytti muutama vuosi sitten 125 vuotta. Rautatie avattiin liikenteelle 9.12.1898 ja sen pääomistajana oli Jokioisten kartano ja rautatie oli rakennettu Jokioisten ja Forssan teollisuuden tarpeisiin Turku-Toijala valtion radan kulkiessa Jokioisten ja Forssan ohitse Humppilan kautta. Jokioisten rautatien pituus oli 22,5 km ja se kulki Humnppilan asemalta Minkiön pysäkin ja Jokioisten aseman kautta Forssaan. Matkustajaliikennettä radalla kulki vuoteen 1954 asti ja tavaraliikenne lakkautettiin parikymmentä vuotta myöhemmin, vuonna 1974.

Vuonna 1994 avattiin uudelleen rakennettu Minkiö-Humppila -rata, jolloin museojunaliikennettä voitiin pitkästä aikaa harjoittaa Humppilan ja Jokioisten välillä (14 km). Vuosien saatossa toiminta on laajentunut ja niin vaunuja kuin vetureitakin on tullut lisää. Joulukuussa 2018 Humppilaan siirrettiin sitten radan varteen myös uusi tai siis vanha asemarakennus Riipasta Pohjanmaalta. Rakennus on aikoinaan Suomen rataverkolla hyvin tyypillinen ”platformskjul” -rakennus. Ja Minkiölle on saatu myös uusi korjaamohalli kaluston korjausta ja huoltoa varten. Se on ollut Helgallekin hyvä ja turvallinen koti nyt remontin aikana.

Mielenkiintoinen päivä. Iso kiitos Helgan esittelystä ja myös remontin eri vaiheista ja etenemisestä. Sovimme, että kyytiin sitten tulen, kun vanha neiti taas raiteille saadaan. Iso kiitos! Teette kulttuurihistoriallisesti arvokasta kotiseutu- ja historiatyötä.

Sitten voin laulaa, että…

”Olen ollut Helga-neidin kyydissä, ihanaa!”

Ja kotimatkalla en voinut olla ajattelematta, että millainen vetonaula olisikaan meidän oma piskuinen kapearaiteinen Riihimäeltä Launosten kautta Kesijärvelle tai Hyvinkää-Hunsala-Karkkila -rata tänä päivänä. Harmillista, että ne kiskot on metsistä ja pelloilta pois aikanaan revitty.

Itseasiassa yhdestä aiheesta voisinkin tänne nyt omalla blogilla joku päivä palata. Kurkatkaapa vaikkapa maanantaina tänne blogiini uudestaan. Koitan silloin ehtiä kirjoittamaan tänne vähän raiteista lisää ja hieman yllättävästäkin näkökulmasta.

Avasin tänään myös toisen sivun blogiini. Kurkatkaapa se täältä.

 

Kommentit