Neste Rally Finland starttaa – Kesätyöviikonloppu Jyväskylän Suurajoissa

Blogi, torstaina 28.07.2016

Tänään täällä Keski-Suomen sorateillä päästää sitten jälleen tositoimiin. Neste Rally Finland starttaa yleisöerikoiskokeella keskeltä kaupunkia kun Harju EK ajetaan jälleen kilpailun avauserikoiskokeena. Itse olen ollut mukana töissä Jyväskylässä 16 vuotta ja yksi välivuosi jäi pääselostajan hommista kun tulin kansanedustajaksi. Silloin AKK-Motorsport laittoi viestiä ja halusivat kutsua minut vip-vieraaksi. Sen rallin kisaa seurasin kauluspaidassa ja suorissa housuissa ja totesin kisaviikonlopun jälkeen, että ei tämä ole minulle ja haluaisin palata selostajaksi. Ja niin palasin ja palaan tänäänkin Harjun katsomon selostamoon tunnelmoimaan ja selostamaan Suomen MM-rallin avauspätkää ja viikonlopun aikana edessä monta erikoiskoetta myös ns. metsässä ja sunnuntaina sitten palkintojenjaon juontaminen jne. Kevyttä kesähommaa.

9642_ralli

Puku ja kravatti pois ja rallihommiin. Suomen MM-rallissa olen ollut mikin varressa jo 15 vuonna ja tänäkin kesänä jälleen pääselostajana. Ei siis ajohaalaria kuitenkaan nyt päälle vaan vaan vain rallisydän sykkimään. Hanaa!

Maailman parhaat rallikuljettajat ottavat mittaa toisistaan siis tänä viikonloppuna MM-kauden nopeimmassa osakilpailussa. Suomen osakilpailu on WRC-kauden kahdeksas ralli ja ralli järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1951. MM-kalenteriin Jyväskylän osakilpailu on kuulunut vuodesta 1973 lähtien, jolloin MM-sarja perustettiin ja tänään Neste Ralli tunnetaan nopeiden, puiden reunustamien sorateidensä ja huimien hyppyjensä ansiosta yhtenä rallimaailman haastavimmista ja myös kovavauhtisimmista ralleista.

Kilpailun reittiä on uudistettu tälle vuodelle. Erikoiskokeiden lukumäärää on kasvatettu 24:n ja erikoiskoekilometrejä on tänä vuonna 334 ja reitillä on mukana uusiakin ja totta kai vanhoja haastavia erikoiskokeita. Ralli lähtee siis käyntiin nyt illalla Jyväskylän keskustassa ajettavalla Harjun erikoiskokeella. Harjun kaupunkierikoiskoe haastaa kilpailijat sora- ja asfalttipintojen sekoituksella ja voi hyvin sanoa, että pätkä on aito rallin erikoiskoe keskellä kaupunkia.

Huomisen perjantain ohjelmaan kuuluu sitten neljä kahteenkertaan ajettavaa erikoiskoetta: Mökkiperä, Jukojärvi, Surkee ja Horkka. Lisäksi perjantaina ajetaan kaksi kokonaan uutta pätkää: Halinen ja Äänekoski-Valtra. Uudet erikoiskokeet ovat lyhyitä, mutta vauhdikkaita ja tarkkuutta vaativia. Perjantai-iltana ajetaan vielä Harjun kaupunkierikoiskoe toistamiseen.

Lauantaiaamuna ensimmäiseksi ajetaan maailman tunnetuimpiin erikoiskokeisiin lukeutuva 33 kilometriä pitkä Ouninpohja. Lisäksi lauantaina ajetaan kahdesti sama neljän erikoiskokeen lenkki, johon Ouninpohjan lisäksi kuuluvat uudistetut Päijälän ja Saalahden erikoiskokeet sekä Pihlajakosken erikoiskoe.

Viimeinen kilpailupäivä eli sunnuntai koostuu sitten vielä kahdesta erikoiskokeesta, Lempäästä ja Oittilasta, jotka ajetaan ensimmäistä kertaa tällä vuosituhannella. Molemmat erikoiskokeet ajetaan kahdesti ja Oittila, joka on viimeksi ajettu vuonna 1994, toimii tänä vuonna Power Stagena.

Kotikisasta viime vuoden voittaja Jari-Matti Latvala hakee luonnollisesti uransa kolmatta peräkkäistä voittoaan
täältä Keski-Suomen sorateiltä. Voitto olisi JM:n neljäs täältä ja samalla hänellä on mahdollisuus hattutemppuun eli  saavuttaa kolmas peräkkäinen voitto kotikisasta. Mikäli Latvala voittaa Suomen MM-rallin tänä vuonna, olisi se suomalaisten kuljettajien 36. voitto kotikisastaan sen MM-historian aikana. Latvala joutuu kuitenkin käymään voitosta tiukkaa kamppailua monen muun kuljettajan kanssa – kuudessa edellisessä osakilpailussa on nimittäin ollut kuusi eri voittajaa. JM:n Volkswagen-tiimitoveri Sebastien Ogier tavoittelee neljättä maailmanmestaruuttaan, muttei ole voittanut yhtään osakilpailua helmikuussa ajetun Ruotsin MM-rallin jälkeen. Voitonnälkää siis ranskalaisellakin varmasti riittää.

Latvalan lisäksi muita yhden osakilpailun voittaneita kuljettajia ovat Polo-kuski Andreas Mikkelsen sekä Hyundain duo Hayden Paddon ja Thierry Neuville. Yhden voiton on ottanut myös Citroënin Kris Meeke, joka on ollut tällä kaudella uskomattoman nopea ja veikkaisin tänne Jyskäläänkin mukaan aivan kärkikahinaan ja aina voittotaistelua myöten. Myös Ford-kuskit Mads Ostberg ja Ott Tänak tavoittelevat osakilpailuvoittoa ja Tänak olikin erittäin lähellä ensimmäistä voittoaan juuri edellisessä osakilpailussa Puolassa.

Oma veikkaukseni oli eilen, että kärkikolmikko on JM, Hayden Paddon ja Kris Meeke. Järjestys voi olla mikä vaan ja pahaa pelkään, että Paddon tulee ja yllättää, mutta toivon, että JM nappaa sen hattutemppunsa. Ogier jätetään täälläkin palkintopallin ulkopuolelle. Katsotaan.

Mukana kotikisassa on myös hieno joukko meidän nuoria lahjakkaita rallikuskeja. JM on nimittäin tänä vuonna ainoa suomalainen, joka kilpailee MM-sarjan kuninkuusluokassa. Huipputuloksiin pyrkiviä kotimaisia nuoria lupauksia on kuitenkin muissa luokissa mukana enemmänkin. WRC2-luokassa käydään tiukkaa kamppailua mestaruuspisteistä ja nuori Teemu Suninen on tällä hetkellä toisena sarjassa, kolmella osakilpailuvoitollaan. Toinen nuori lupaus Esapekka Lappi lähtee puolustamaan viime vuoden Neste Ralli -voittoaan tehdastiimin Skodallaan. WRC2-luokassa kilpailevat myös suomalaiset Joonas Soilu ja erittäin kokenut Janne Tuohino. WRC3- ja Junior WRC-luokissa debytoi naapurikunnan Karkkilan Juuso Nordgren, joka voitti tänä vuonna myös AKK:n  Tulevaisuuden Tähti -kilpailun, josta palkinnoksi hän pääsee ajamaan Suomen MM-rallin Citroën DS3 R3T -autolla. Vuoden 1981 maailmanmestarin ja kaksinkertaisen Suomen MM-rallin voittajan Ari Vatasen poika, Max Vatanen, taistelee Drive DMACK Fiesta Trophyn kärkisijoista. Eli hienoja suomalaiskuskeja tänäviikonloppuna enemmänkin sorarännissä ja tulevaisuutemmekin rallin MM-sarjassa näyttää näin kohtuullisen hyvältä ja turvatulta. Toivotaan voittoja näissäkin MM-luokissa.

Tänä viikonloppuna tai siis loppuviikkona menen tienpäällä aika hyvää vauhtia eli täällä blogissani hieman lyhyemmin vain tunnelmia ja menoa. Enemmän kuvia sitten Facebookin puolella.

Hienoa ralliviikonloppua teille ketkä olette täällä ja myös teille jotka jännitätte kisaamme kotisohvalla. Ja hyvää loppuviikkoa kaikille teillekin joiden kohdalla se menee jotain muuta puuhaillen.

NESTE RALLI NUMEROINA

Erikoiskokeiden määrä: 24
Erikoiskoekilometrejä: 333.99 km
Kilpailun kokonaispituus: 1370.66 km
Kilpailun pisin erikoiskoe: 33.00 km (Ouninpohja)
Kilpailun lyhyin erikoiskoe: 2.27 km (Harju)
Osallistujia: 81
Eri kansallisuuksia: 25
Mukana rallin MM-sarjassa: 43 vuotta
Eniten voittoja (WRC aikakaudella): 7 (Marcus Grönholm)

VOITTAJAT VIIME VUOSILTA

2015: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC)
2014: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Volkswagen Polo R WRC)
2013: Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (Volkswagen Polo R WRC)
2012: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën DS3 WRC)
2011: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën DS3 WRC)
2010: Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (Ford Focus RS WRC)
2009: Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)
2008: Sébastien Loeb/Daniel Elena (Citroën C4 WRC)
2007: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC)
2006: Marcus Grönholm/Timo Rautiainen (Ford Focus RS WRC)

Tästä se siis taas alkaa. Nyt aamupalalle ja testierikoiskoe kuljettajien ohjelmassa ennen illan Harjun erikoiskoetta. Motorsportia siis koko viikonloppu maailman nopeimman MM-rallin parissa.

Kello 22.18 ja nyt avauspätkä selostettu ja siis Harju näin ajettukin. Kilpailun voittoa puolustava Jari-Matti Latvala teki Harjulla pienen virheen oli yleisöerikoiskokeen kuudes. Eroa Harjun kärkimiehiin Ott Tänakiin ja Andreas Mikkelseniin kertyi 2,1 sekuntia. Esapekka Lappi avasi WRC2-luokassa parhaiten ja WRC3 kärki oli Ole-Christian Veiby. Huomenna ralli lähteen käyntiin todenteolla kun ohjelmassa on 11 erikoiskoetta. Päivän ensimmäinen pikataival alkaa jo kello 7.13 ja edessä hieno pitkä rallipäivä.

Huomenna jatketaan!

Kommentit