MP-vero ja Venevero kuopattiin – Josko nyt kokeiltaisiin positiivisen kautta verotusta keventämällä?

Blogi, sunnuntaina 19.02.2017

Lupasin palata täällä blogissani vielä hieman tähän moottoripyöräveroon ja veneverookin. Nehän nyt lopulta saatii ideantasolta kuopattua kun pääministeripuolue Keskusta ja toiseksi suurin hallituspuolue Perussuomalaiset tulivat lopulta meidän kanssa samalle linjalle. Lopulta valtiovarainministeri Petteri Orpon oli helppo kertoa toivottu ja odotettu tieto, että nyt olemme yhtä mieltä ja mp-vero ja venevero voidaan perua. En viitsi enää enempää tästä hulluudesta kirjoittaa kaikki varmasti muistavat juppiskootteri ja huvikuunari ja sellaiset. Aika velikultia.

Mutta nyt kun olemme lopulta kaikki yhtä mieltä, että moottoripyöriä ja veneitä ei kannata eikä pidä verottaa niin voimme siirtyä siihen mitä seuraavaksi teemme. Itse kun näiden verojen järkevyyden kyseenalaistin alusta asti ja vaadin perumistakin aikalailla kova äänisesti niin olen saanut vastattavaksi kysymyksen, että mistäs sitten ne toteutumatta jäävät 50 miljoonaa euroa aiot kerätä.

No alkuun on pakko todeta, että MP-vero ja venevero eivät sellaisia tuottoja olisi koskaan kasaan tuoneet. Lopputuloshan oli itseasiassa päinvastainen eli suunnitellulla moottoripyöräverolla tai sen seurauksena valtio olisi menettänyt 23 miljoonaa euroa, kun vero vaikuttaisi negatiivisesti moottoripyörien myyntimääriin, käyttöön ja palveluiden käyttöön. Tavoite siis meni nurinniskoin. Venepuolellakin laskelta osoittivat samaa. Venevero olisi laskelmien mukaan vähentänyt valtion tuottoja 24 miljoonaa euroa. Kerrannaisvaikutuksineen menetys olisi jopa 80 miljoonaa euroa. Siis 50 miljoonan tuottotavoitteen sijaan olisimmekin menettäneet paljon enemmän.

No nyt tietenkin pitää toivoa, että tämä hulluttelu ei ole vielä aiheuttanut suuria veromenetyksiä. Niitäkin on nimittäin jo tullut. Mutta toivotaan, että kauppa tästä elpyy ja nyt kun myös SDP ja Vihreätkin asettuivat ihanasti oppositiossa ollessaan MP-veroa ja veneveroa vastustamaan niin uskotaan, että ei tulevatkaan hallitukset enää tällaisia veroja pöydälle nosta. Toivottavasti uskallamme luottaa edes tässä Vihreiden puheisiin ja tekoihin. Haluan niin tehdä.

Yllä oleva siis osoitti, että tällainen pistevero ja omistamiseen kohdistuva vero on juuri kouluesimerkki siitä, miten veronkorotus tai uusi vero ei yksinkertaisesti nosta verotuloja, vaan vähentää niitä.

Mutta nyt kerron ratkaisun ja en siis tavoittele vain +/- 0 tilannetta moottoripyörien kohdalla vaan tavoittelen positiisen kautta lisäverotuottoja.

Malli löytyy muista pohjoismaista. Moottoripyörien verotusta on nimittäin kevennetty johdonmukaisesti muissa Pohjoismaissa mm. Norjassa ja Tanskassa. Esimerkiksi Ruotsissa moottoripyörien hinnassa ei ole lainkaan ajoneuvoveroa. Mitä tämä on saanut aikaan. Norjassa ja Tanskassa uusien moottoripyörien rekisteröinnit ovat lisääntyneet kahden vuoden aikana jopa noin 50 prosenttia ja Ruotsissakin lähes neljänneksen. Ja samaan aikaan meillä Suomessa uusien moottoripyörien myynti on laskenut lähes 20 prosenttia.

Otetaanpa esimerkki sitten vielä kotimaastakin. Hallitusneuvotteluissa sovittiin myös autoveron alentamisesta. Autoverolain muutoksen tavoitteena oli alentaa autoveroa yhteensä 200 miljoonalla eurolla vuoteen 2019 mennessä. Veronalennus toteutetaan 2016-2019 neljässä vaiheessa eli ensimmäiset alennukset on jo tehty. Mitä on tapahtunut pienemmällä verolla? No verotuotot ovat kasvaneet. Eli valtion kassaan tulee enemmän rahaa kun autoveroa on kevennetty. Viime vuoden autoveron tuotoksi budjetoitiin noin 900 miljoonaa euroa ja nyt alustavien tietojen perusteella ennuste näyttää ylittyvän useammalla kymmenellä miljoonalla eurolla. Win win!

Eli autokantamme uudistuu ja saamme vähäpäästöisempiä autoja teille ja samaan aikaan valtion kassaan tulee lisää euroja. Siis kokeiltaisiinko samaa myös moottoripyörä puolella? Meillähän moottoripyörien keskimääräinen ikä on moottoripyörävakuutustilastojen mukaan noin 18 vuotta. EU:n ilmastotavoitteiden mukaan meidän tavoite on vähentää liikenteen päästöjä 39 prosentilla vuoteen 2005 nähden. Tähän emme pääse koko ajan vanhenevalla moottoripyörä kalustolla vaan myös moottoripyöräkanta pitää saadaa uusiutumaan.

Alennetaan siis meilläkin nyt rohkeasti moottoripyörien verotusta vaikkapa Norjan mallilla. Siellä heti ensimmäisenä vuotena uusien pyörien rekisteröintimäärät nousivat 50 prosenttia. Ja samaan aikaan uusista moottoripyöristä maksetun arvonlisäveron ansiosta valtion verotulot kasvoivat.

….

Kello 20.36 ja helmikuun ensimmäinen vapaapäivä takana. Hieman vielä meillä flunssaa lapset parannelleet ja tämä päivä meni vielä pääasiassa sisällä ja Mummullassa. Mutta sehän on parasta aikaa ja tekemistä lapsille. Nyt illalla vielä viimeistelin kokoomuksen MRL – ja asunto-ohjelmaa ja katsotaan jo saisimme sen julki jo tuossa kuunvaihteen tienoilla. Isoasiakirja ja paljon konkreettisia esityksiä tulossa.

Huomenna Lopella valtuustoilta ja päivän olen varannut kalenterissa kuntavaaleille ja muutamille ehdokashankinnoille. Janakkalaa, Riihimäkeä, Hämeenlinnaa ja Heinolaa ainakin ohjelmassa tällä saralla.

 

 

Kommentit