”Kielletään se! Ja kielletään tämä! Kielletään kaikki.
Kielletään bensa-autot, kielletään dieselautot, kielletään polttomoottorit! Rajoitetaan vielä autojen käyttöäkin.”
Jos nyt ei kiellettäisi kuitenkaan yhtään mitään.
On populistista tarjota kaikkiin vaikeisiin ongelmiin aina yksinkertaisia vastauksia. Tämä vaivaa tällä hetkellä politiikan keskustelua aiheesta riippumatta. Esimerkiksi ei polttomoottoriautojen kieltäminen maapalloa pelasta. Kannattaa siis edetä tosiasiat tunnustaen ja maalaisjärki edellä.
Itse olen esittänyt yhdeksi liikenteen päästöjen vähentämisen tehokkaimmaksi ratkaisuksi autoverosta luopumista. Kyllä, se olisi myös ympäristöteko. Näin autokantamme uusiutuisi, uusiin pienipäästöisiin tai lähes päästöttömiin autoihin. Lisäksi uudet autot ovat turvallisempia ja uusien autojen hinnanlasku laskisi myös käytettyjen autojen hintoja. Näin tästä hyötyisi jokainen autonkäyttäjä.
Myös autokauppa viriäisi autoveronpoiston myötä, kun autot ostettaisiin Suomesta ja valtion kassaan kertyisi myös arvolisäverot jne. Tämänhetkinen tilannehan on mennyt niin, että Suomeen on tuotu kiihtyvällä tahdilla vanhoja diesel- ja bensa-autoja, lähinnä Ruotsista ja Saksasta. Taisi viime vuosi olla aivan ennätysvuosia tässä.
Lisäksi autovalmistajat tekevät koko ajan myös puhtaampia dieselmoottoreita. Ilmanlaatua heikentävien typenoksidi- ja pienhiukkaspäästöjen määrät ovat laskeneet merkittävästi. Kun Saksan Autoliitto testasi uusia dieselautoja, niin paljastui, että niistä useiden myrkylliset NOx-päästöt olivat lähes nollassa. Tältäkään osin ei siis ole mitään mieltä eikä syytä rajoittaa tai kieltää dieselautojen käyttöä. Nykyaikaisilla dieselautoilla on itseasiassa tärkeä rooli jopa kaupunkien ilmanlaadun parantamisessa ja CO2-päästöjen vähentämisessä.
Autojen lisäksi tärkeää on toki myös se mitä autot syövät. Talouselämässä olikin erinomainen kirjoitus siitä mitä myös polttoaineteollisuus tekee koko ajan puhtaamman liikenteen eteen ilman kieltoja ja rajoituksiakin. Oikein. Annetaan siis auto- ja polttoaineteollisuudelle mahdollisuus tehdä ja innovoida. Asetetaan siis vain rima ja pyydetään etsimään siihen järkevimmät ratkaisut.
Yksi esimerkki tässä työssä on oma kotimainen Nesteemme – johtava toimija uusiutuvien polttoaineiden markkinoilla. Neste toi markkinoille esimerkiksi uuden 100% jätteistä ja tähteistä tehdyn dieselin. Tämä biodiesel-innovaatio laskee hiilidioksidipäästöjä jopa 90% fossiiliseen dieseliin verrattuna. Harva puhuu, tai edes tietää tästä, sillä nyt tuntuu olevan osan mielestä kovin trendikästä vain puhua dieseleiden ja bensa-autojen kieltämisestä.
Neste kuitenkin valmistaa tätä puhdasta dieseliä noin kolme miljardia litraa vuodessa. Se on muuten aika lailla tarkalleen sama määrä mitä Suomessa dieseliä kuluu. Jos kaikki, yli 750 000 dieselautoamme, saataisiin vaihtamaan fossiilisesta dieselistä biodieseliin niin henkilöautoliikenteen hiilidioksidiongelma olisi leijonan osalta kuitattu. Tässä pitäisikin nyt polttoaineveroa uudistamalla korjata se, että tämä puhdas diesel ei olisi noin 20 senttiä perinteistä dieseliä kalliimpaa vaan mieluumminkin halvempaa.
Samaan aikaan sähkön puolesta on sitten taas trendikästä puhua. Osalla tässä keskustelussa sähköautot ovat lähteneet jopa täysin lapasesta. Esimerkiksi SDP:n suunnitelmat ovat niin korkealentoisia, että niihin ei oikeastaan kukaan autoalaa oikeasti tunteva ja ymmärtävä usko. Ja toisaalta tämä Nesteen eläinrasvajätteestä valmistettu biodiesel on päästöiltään jopa näitä sähköautoja puhtaampaa. Kun siis huomioon otetaan se, miten tällä hetkellä maassamme edelleen sähköä tuotetaan. Kaikki sähkö ei siis ole niin puhdasta, kuin osa haluaa antaa ymmärtää.
Autoalan ja valtion tekemä yhteinen tavoite puolittaa tieliikenteen päästöt on tietenkin hyvä. Tähän ns. Green Dealiin päästää siis kuitenkin parhaiten tällaisilla kannusteilla kieltojen sijaan. Autot nimittäin kuuluvat teille. Suomessa isossa osassa maata oma auto on välttämättömyys. Heitä tai meitä ei siis pidä syyllistää, vaan tarjota meille parempia ja puhtaampia autoja. Ja niissä ei se dieselautokaan ole niin paha kuin annetaan ymmärtää.
Annetaan siis teollisuudelle lupa ja velvoite tehdä ja sen myötä myös meille lupa ja mahdollisuus ajaa.
Timo Heinonen
Kansanedustaja
Valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen