”Miksi moottoripyöriä sorsitaan verotuksessa edelleen?”

Blogi, perjantaina 17.02.2023

”Miksi moottoripyöriä sorsitaan verotuksessa edelleen?”

Sain oheisella otsikolla olevan tiedotteen maamme moottoripyöräkauppiailta. Aihehan on meille alaa tunteville enemmän kuin tuttu ja on hyvä, että se nyt jälleen vaalien alla nostetaan esille. Moottoripyörien autoverotuksessa on nimittäin vakavia epäkohtia. Peruslähtökohta on se, että kun autojen autoverotus on päästöpohjaista niin pienipäästöisempien moottoripyörien verotus ei perustukaan päästöihin. Ja epäoikeudenmukaisuutta alleviivaa vielä sekin, että kun nyt sähköautot on vapautettu autoverosta, niin sähkömoottoripyöriä ei olekaan. Yhdynkin MP-kauppiaiden kannanottoon siitä, että nyt tarvitaan toimenpiteitä moottoripyörien verotuksen uudistamiseksi ja tasa-arvoistamiseksi.

Muutoksella ei olisi valtion näkökulmasta suurtakaan merkitystä (2022 rekisteröitiin 3800 uutta moottoripyörää), mutta muutos olisi oikeudenmukainen, mutta myös kannustaisi ostamaan vähäpäästöisiä ja jopa päästöttömiä moottoripyöriä. Tämä näkyisi ennen muuta kaupunkiliikenteessä ja olisi myös ruuhka- ja parkkiongelmienkin kanssa painiville alueille yksi järkevä vaihtoehto. Verotuksen keventäminen kasvattaisi työ- ja koulumatkaliikenteeseen sopivien sähköisten mallien myyntiä varmasti. Autoveron poisto tai päästöperusteiseksi tekeminen moottoripyörien osalta myös vauhdittaisin vähäpäästöisyyden lisäksi myös turvallisempien pyörien hankintaa. Ei varmasti olisikaan turvallisuudenkaan kannalta lainkaan huono vaihtoehto, että myös mp-kantamme uudistuisi.  Maamme moottoripyöräkannan keski-ikä on nimittäin nyt jo 19,1 vuotta.

Kauppiaat nostivat hetki sitten MP-messujen alla esille myös toisen mielenkiintoisen esityksen: ”Toinen pienempiä päästöjä kohti vievä toimenpide olisi muuttaa ajokorttilainsäädäntöä siten, että B-kortilla voisi ajokokeen jälkeen ajaa A1-korttia vaativilla moottoripyörillä, käytännössä siis kevytmooottoripyöräluokan pienipäästöisillä laitteilla tai vastaavilla sähkömoottoripyörillä ja -skoottereilla.”

Suomen Moottoripyöräkauppiaita edustavan yhdistyksen puheenjohtaja Anu Åberg totesikin, että ”Moni auto jäisi työ- ja koulumatkalla kotiin, ja korvattaisiin sähkö- tai bensakevarilla, mikä ajokorttilainsäädäntö ja autoverotus sen sallisivat. Se pienentäisi liikenteen päästöjä merkittävästi valtakunnallisestikin”.

Fiksua ja olen valmis näitä molempia esityksiä edistämään. Ensi vaalikaudella nimittäin edessä on muutenkin monenlaista työtä liikennepuolen parissa. Pöydälle nousee varmasti mm. dieselveron mielekkyys, ajokorttikysymykset laajemminkin, tiestömme jälleen huononeva kunto jne. Ja lupaan pöytiin nostaa myös nämä autoverotuksen uudistamisen ja tasa-arvoistamisen moottoripyörien osalta. Ja myös moottoripyörien vakuutusmaksukokonaisuus minusta pitäisi lopulta perkaa läpi.

Ps. Tiedättekö kuinka monta sähköistä moottoripyörää viime vuonna myyntiin?

Scrollaa alas…. Niin tiedät…

Niin ja onhan sinulle jo tuttu mun kotikunnan yksi hauska ylpeydenaihe Lättis Cafekin? Kannattaa ehdottomasti ottaa pyörän ja miksei autonkin kanssa kesäretkikohteeksi. Lättähatun isäntä Hämäläisen Jaska juuri kertoi, että uuttakin on paikalle jälleen tulossa ja myös pihat on mies asfaltoimassa. Hienoja uusia investointeja ja tänä päivänä Lättähattu kahvila onkin jo yksi kotikuntani suosituimpia matkailukohteita. Niin ja sieltä löytyy myös latauspiste sähköpyörille.

Mutta scrollaa tämä blogini ihan alas ja katso kuinka monen moottoripyörän autoveron maamme olisi viime vuonna menettänyt, jos veroa ei sähkömoottoripyöriltä olisi lainkaan kerätty.

Tänään eduskunnassa päivällä valtiovarainvaliokunnan kokous, missä esillä mm. virvoitusjuomalain muutos. Valiokunta muutti esitystä niin, että veronkorotus ei kohdistu smoothie-pisteiden eikä myöskään kauppojen tuoremehupisteiden ja vastaavien tuotteisiin. Tällaisiin 100% hedelmä- ja marjajuomiinhan meidän kannattaa mieluumminkin kulutusta ohjata, kuin toimia päin vastoin.

Nyt kohta täysistunto ja hetki sitten sain juuri tiedon, että ulkoasiainvaliokunta on saanut Nato-lakien mietinnön valmiiksi. Eduskunta tulee siis tekemään lopullisen Natoon liittymispäätöksen 28.2.2023. Iso juttu ja hienoa, että asia lopulta näin eteni. Kaikki oma jarruttelu ja muu oli kyllä aivan turhaa ja jopa haitallista. Mutta pääasia, että lopulta järki voitti ja turvallisuus laitettiin kaiken muun edelle.

Nyt kahvit ja sitten äänestämään.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vastaus: Sähkömoottoripyöriä myytiin vuonna 2022 noin 30. Valtio ei siis menettäisi yhtään mitään vaikka näiden autoveron poistaisi siis kokonaan.

 

 

 

 

Kommentit