Mene vankilaan, mene suoraan vankilaan – Entisen vangin lahjoituksella Riihimäen Vankila kehittyy tänäänkin

Blogi, maanantaina 18.04.2016
13010817_10154146686216670_3064355983122117786_n

Tänään vierailulla Riihimäen Vankilassa. Mielenkiintoinen käynti maamme tiukimmin vartioituun vankilaan.

13007355_10154146685301670_9201731231689899528_n

Entisen vangin Petter Forsströmin lahjoittamin varoin tänäänkin vankilassa toimii monipuolinen ammattikoulussa työtoiminta.

13000357_10154146685146670_5448875187567439473_n

Forsströmin varoin on vankilan metalli- ja puutyötilojen ja autokorjaamon koneet erinomaisessa kunnossa.

13007306_10154146685921670_2473491297429550080_n

Vaarallisimpien vankien osasto C3.

13010832_10154146686081670_3846267840810341666_n

… ja C3-osaston häkkipiha ulkoilua varten.

13012669_10154146685836670_8193454812927589127_n

Ja tässä vielä yksi eristysselleistä.

13043487_10154146685741670_2635187093865368452_n

Ja perhetapaamisiin varattu huone.

12991067_10154146685376670_7859245991200715883_n

Ja vankien lounas. Hyvää oli.

13055493_10154146685026670_9162534284942977879_n

Ja Riihimäen Vankilan ympärillä on korkeat muurit, mutta myös koko ajan lisää erilaista teknistäkin ja elektronista valvontaa. Esimerkiksi lakia tulisi nyt korjata niin, että vankilan ylle lennätettävät pienoishelikopterit voitaisiin ns. ottaa haltuun ja laskeuttaa lasteineen vankien sijaan vartijoiden käsiin.

Vaarallisimmat vangit istuvat tuomioitaan Riihimäen vankilassa. Tänään olin vierailulla Riihimäen Vankilassa mikä on muuten maamme kovin vankila. Vankilan varmuusosastolla sängyt ovat betonia ja ulkoilu tapahtuu häkissä. Riihimäellä tuomioitaan istuvat siis maamme kaikki vaarallisimmat vangit, mutta myös kasvava määrä ulkomaalaisia väkivalta- ja huumerikollisia. Korkeiden muurien keskeltä vankilan tiukimmin valvotuista selleistä löytyvät niin vaarallisimmat murhamiehet elinkautisineen kuin törkeiden huumausainerikosten tekijät ja järjestäytyneen rikollisuuden vangitut johtajatkin. Riihimäen Vankila onkin paikka mistä vankeja ei enää voida siirtää toiseen vankilaan vaan tarvittaessa tiukennukset tehdään paikan päällä ja silloin kohde voi olla C3-varmuusosasto.

C3-osastolle sijoituspäätös tehdään kolmeksi kuukaudeksi kerrallaan. Vuonna 2007 perustetulla Suomen ensimmäisellä varmuusosastolla on paikat kahdeksalle vangille ja onneksi nyt vain kaksi selleistä täynnä. Osastolle ei siis päästä vaan sinne vain ja ainoastaan joudutaan. Vaarallisimmat vangit ja rikoksia jopa vankilassa jatkavat vangit voivat istua varmuusosastolla jopa vuosia, mutta normaalisti komento sinne kestää puolesta vuodesta vuoteen. Tämän ajan vanki on käytännössä ilman kontakteja muihin vankeihin ja kaikki toiminta tapahtuu monien lukkojen takana omalla osastolla mihin ei edes kaikilla vankilan työntekijöillä ole asiaa. Laissa määrätty oikeus ulkoiluunkin tapahtuu tämän osaston vangeille pienellä häkkipihalla. Kokoa häkillä taitaa olla vain vajaa 20 neliötä.

Riihimäen Vankilassa toimii myös toinen ns. valtakunnallinen osasto. Tämä on varattu seksuaalirikollisille ja on ns. STOP-osasto. Stopissa vangit yrittävät päästä eroon rikollisesta toiminnasta ja tavoistaan kahdeksan kuukautta kestävää STOP-ohjelman avulla. Riihimäen 16-paikkaisen STOP-osaston kaltaista toimintaa toteutetaan monissa muissakin maissa ja sen vaikuttavuus on kansainvälisissä tutkimuksissa todettu hyväksi.

Myös työtoiminnassa seksuaalirikolliset toimivat omissa ryhmissä – ymmärettävästä syystä. Nuoria kavereita oli tänään mm. viikaamassa armeijan alushousuja ja purkittamassa paikalliselle yritykselle muttereita. Riihimäen Vankilan työtoiminnalla on muuten poikkeuksellisen hienot tilat ja myös laitteet niin metalliosastolla kuin puullakin. Myös autopuolella oli käytössä uusinta uutta olevia nykyautojen tietokonejärjestelmiä ja kaikki paikat hienossa kunnossa lukion ja yläkoulun tiloista ammattikoulun tiloihin asti. Tämän kaiken takaa löytyy entinen vanki Petter Forsström. 1940-luvun puolivälissä Forsström sai sotasyyllisyysoikeudenkäynneissa kuuden vuoden kuritushuonetuomion ja sen hän istui silloin juuri avatussa Riihimäen Vankilassa. Vankilassa ollessaan Forsström keräsi varat nuorten vankien ammattikoulun perustamiseksi Riihimäelle ja vankilan oma ammattikoulu aloittikin Forsströmin varoilla toimintansa 1949. Vapauduttuaa entinen vanki ryhtyi myös työllistämään vapautuneita vankeja. Forsströmin varoin kehitetään vankilan koulu- ja työtiloja tänäänkin. Vanhoista osakkeista on kehkeytynyt miljoonaomaisuus säätiölle ja näillä varoilla Riihimäen vangit saavat koko ajan uusia laitteita ja työkaluja. Forsströmin aloittamana Riihimäen vankilassa on siis nyt jo yli 60 vuoden ajan annettu vangeille ammattikoulutusta kone- ja metallialalla.

Tiukimman varmuusosastonkin lisäksi Riihimäen Vankila on ns. pahojen poikien paikka. Riihimäellä tuomioitaan istuvat pitkäaikaisvangit ja tällä hetkellä muurien sisällä tiilenpäitä on laskemassa kolmella eri osastolla noin reilu 200 miesvankia. Vain noin kymmenkunta paikkaa 223 vangin vankilasta on siis tyhjillään.

Riihimäen Vankilan rakentaminen alkoi vuonna 1929. Sotavuonna 1939 käyttöön otettu Riihimäki on suljetuista suljetuin.

Iso kiitos vielä vierailusta ja esittelystä vankilan henkilökunnalle vankilan johtaja Pasi Oksan johdolla. Ja vierailun järjestelyistä Sari Pehkoselle ja työtoiminnan ja ammattikoulun esittelystä Mikko Maliselle.

Nyt kello 14.48 ja uudet kesärenkaat autoon ja alle ja päiväkahvit. Ilta tänään Lopen kunnanvaltuustoa johtaen. Esityslistamme tänään hieman lyhyempi, mutta mielenkiintoisia asioita keskustelussa toki tänäänkin Lopen elinvoimaisuuden kehittämisestä lasten ja nuorten toimintaohjelmaan.

Kello 19.29 ja lyhyt vain vajaan puolentunnin valtuuston kokouskin jo takana. Valtuusto hyväksyi kaikki asiat yksimielisesti ja yhtenä asiana myös torimme perusparannuksen ja päivittämisen niin että saisimme torimme eläväksi myös ympäri kerän Perunankukkapäivän ja muiden markkinatapahtumien lisäksi. Idea siis herätellä eloon kesäkunnan perjantain kesätori ja toivottavasti myös vapaa-ajanasukkaat ja muutkin löytävät sinne.

Joitain kysymyksiä ja kommentteja on tullut keskustalaisen liikenneministeri Anne Bernerin esityksistä mm. taxi-liikenteen vapauttamiseksi ja jopa teiden, rautateiden ja meriväylien yhtiöittämiseksi. Berner esittää myös uusia liikenneverkon käyttöön perustuvia asiakasmaksuja. Todetaan nyt se, että esitys on vasta keskustan ja liikenneministeri Anne Bernerin esitys eikä sitä siis ole hallituksessa käsitelty tai saatikka päätetty. Tänään jo perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini totesikin, että heille ei taxi-liikenteen kilpailun ja hinnoittelun vapauttaminen sovi. Mutta nyt siis Bernerin esitys lausuntokierrokselle ja katsotaan mitä sieltä tulee. Ja mielelläni otan myös teiltä blogini lukijoiltakin kommentteja ja palautetta ja ideoitakin vastaan kummastakin asiasta.

 

 

Kommentit