Loppuviikosta saimme lopulta julkiseksi päätöksen Oy Suomen Rata Ab:n perustamisesta. Rautatietoimialan kokonaisvaltaiseksi kehittämiseksi ja suurten raideliikenneinvestointien edistämiseksi perustetaan valtion kokonaan omistama osakeyhtiö Oy Suomen Rata Ab ja sille tytäryhtiöt: Hankeyhtiö Suomi-rata, Hankeyhtiö Turun tunnin juna, Kalustoyhtiö, Kiinteistöyhtiö ja Rail Baltica –yhtiö.
Tehty ratkaisu on tärkeä myös Päijät-Hämeelle ja oikoradalle. Suomi-rata lähtee nimittäin valmistelemaan myös uutta lentoratayhteyttä Helsinki-Vantaan Lentokentälle. Ratkaisu missä Lentorata lähtee Keravalta lentokentälle palvelee parhaiten koko Suomea ja myös Lahdesta Oikorataa tulevia junia. Samalla uusi yhteys vahvistaa oikoradan merkitystä ja hälventää huolia Päijät-Hämeen ohittamisesta. Esimerkiksi SDP:n esillä pitämä, Lahden ohittava, Itärata ei ole mukana uusissa hankeyhtiöissä.
Kokonaiskustannukset Suomi-radalle ja sen osana lentoradalle ovat alustavien arvioiden mukaan noin 5,5 miljardia euroa ja ennustettu matkustajamäärä 6,5 milj. matkaa vuodessa. Suomi-radan ja lentoradan hankeyhtiöön ovat jo ilmoittautuneet mukaan Helsinki, Vantaa ja Tampere. Kaupunkien sitoutuminen onkin edellytys hankeyhtiöiden perustamiselle. Minusta olisi tärkeää, että tässä olisivat mukana omalta osaltaan myös muut ratojen vaikutuspiirissä olevat kaupungit kuten Lahti, Hämeenlinna ja Riihimäki. On tärkeä olla mukana niissä pöydissä missä päätöksiä tehdään. Pääradan ja Oikoradan pienemmät kaupungit ja kunnat voisivat lähteä mukaan myös yhteenliittyminä.
Nyt liikenneministeri Anne Bernerin, valtiovarainministeri Petteri Orpon ja työministeri Jari Lindströmin johdolla tehty ratkaisu on meille pääradan ja oikoradan varren asukkaille tärkeä. Päätöksen myötä syntyvä uusi Lentorata-yhteys luo uuden nopean yhteyden maailmalle ja toisaalta kentältä suoraan Päijät-Hämeeseen ja Kanta-Hämeeseen. Tämä palvelee niin maakuntiemme elinvoimaa ja kasvua kuin myös tulevaisuuden suuria tapahtumiammekin.
Timo Heinonen
Kansanedustaja
Liikennejaoston jäsen