Pari vuotta sitten ystäväni Heikki Sauvala otti yhteyttä kolmostien riista-aidoista. Näillä alueilla paljon mm. metsästyksen parissa liikkuvana ja toimivana hän oli kiinnittänyt huomiota katiskoiksi muuttuneisiin hirviaitoihin. Aidat olivat paikkapaikoin lähes maata myöden ja monissa kohdissa isoja reikiä ja muuta sellaista. Myös tiedot aitojen sisään joutuneista hirvieläimistä kasvoi. Nostin asian silloin esille myös eduskunnassa ja uudestaan nyt alkuvuodesta tänä vuonna 2015. Tilanne oli ja on siis edelleen hurja. Moottoriellä on noin 80 kilometrin matkalla Helsingistä pohjoiseen aidassa hirven mentävä reikiä lähes joka kilometrin matkalla.
Kun riista-aitoihin alkoi Heikin yhteydenoton jälkeen kiinnittää uudella tavalla huomiota niin syntyi juuri se pahin pelkokuva – ihmiset luottavat moottoriteillä riista-aitojen tuomaan turvaan eivätkä edes osaa ajatella, että tällaisella pääväylällä aidat voisivat olla näin huonossa ja vaarallisessa kunnossa. Moottoritiellä 120km/h kesänopeuksissa on sellainen vauhti, että siinä sattuu aina varmasti pahasti kun peura tai hirvi aitojen välissä pinkoilee. Olen itse sen nähnyt miten eläimet siellä aitojen sisällä käyttäytyvät.
Näin saimme sitten asiaan lopulta vauhtia ja nyt kolmostien aitojen korjataan 75 kilometrin matkalta lähinnä Helsingistä Riihimäelle ja Hämeenlinnaan ja Tampereelle. Riihimäeltä etelään tehtiin jo aikanaan 1980-luvulla riistaaidat metallitolpin ja ne vielä hyvin pystyssä, mutta sielläkin jo korjaustarpeita. Mutta pohjoiseen vuonna 1992 ja myöhemmin 1996 ja 2000 jostain ihmeen syystä puutolppia ja eiväthän sellaiset kauaa maassa kestä. Moottoritien riista-aitakorjaus alkaa nyt tammikuussa ja sitä ennen on jo pusikoita raivattu pois. Nyt remontissa korjataan iso määrä reikiä ja myös mädäntyneitä tolppia vaihdetaan terästolppiin.
Katsokaapa kun nyt vielä tätä tietä ajelette riista-aitojen kuntoa. Varmasti hieman tekee mieli sen jälkeen kaasujalkaa helpottaa. Riista-aita on lähes maassa kilometrien matkalla Riihimäeltä pohjoiseen. Kevään aikana tehtävä remontti maksaa vajaan 400 000 euroa. Uuden riista-aidan hinta on nykyisin noin 20 euroa metriltä.
Näin se hirvieläin onnettomuus sattuu kun aitoja ei ole tai ne ovat huonossa kunnossa:
Ja tässä aika pysäyttävä video sitten hirvikolarista:
Hirvieläinkolareiden määrät ovat olleet jälleen kovassa kasvussa. Liikenneviraston ennakkotietojen mukaan vuonna 2013 sattui kaikkiaan yli 5800 hirvieläinonnettomuutta. Viime vuonna 2014 Suomessa sattui 1 623 hirvionnettomuutta ja 5 297 peuraonnettomuutta eli yhteensä 6 920 hirvieläinonnettomuutta. Vuotta aiemmin 2013 määrä oli reilu 5800 hirvieläinonnettomuutta ja 2012 noin 4000. Määrät ovat siis olleet kasvussa koko 2000-luvun. Vuosittain näissä onnettoomuuksissa kuoli pitkään noin kymmenkunta ihmistä ja parisataa loukkaantui. Viime vuosina hirvikolareissa kuolleiden määrä on vaihdellut 0-5 kannan vaihtelun ja ennen muuta autojen turvallisuuden parantamisen myötä. Vviime vuonna hirvieläinonnettomuuksissa loukkaantui 145 ihmistä ja kuoli kaksi. Ja lisäksi aineelliset vahingot nousevat nykyisin vuosittain noin 90 miljoonaan euroon.
Riista-aita ei tietenkään kunnossakaan olevana ole mikään 100% turva. Aidassa on aina liittymien aukkoja ja olen kuullut, että ylikin hirvieläin voi aidasta tulla. Mutta esimerkkinä voisi mainita, että kun aikaan 1993 moottoritielle saatiin hirviaita Hämeenlinnaan niin hirvieläinonnettomuudet vähenivät tällä tieosuudella samantien 50% verrattuna aikaan ennen aitaa. Mutta aivan aukoton ei siis ehjäkään riista-aita ole ja esimerkiksi vuosina 1993-2006 moottoritielläkin sattui 140 hirvieläinonnettomuutta.
Nyt Helsinki-Tampere Kolmosmoottoritien riista-aitojen peruskorjaus on moottoritiemme historian ensimmäinen laatuaan. Kiitos Heikki Sauvalle asian esille nostamisesta.
Tänään mukava vaapapäivä pitkästä aikaa. Aamulla Hämeenlinnassa ja päivällä sitten lumirientoja Lopella lasten kanssa. Huomenna arki ja Hämeen maakuntavaltuuston kokoukseen.