Kokoomuksen Timo Heinonen: Polttoaineiden veronkorotuksista ei saa tehdä automaattia

Uutiset, lauantaina 31.10.2020

Kokoomuksen kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan vastaava Timo Heinonen tyrmää pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksen riveistä tehdyt esitykset sitoa polttoaineiden verot indeksikorotuksiin. Nykyinen hallitus teki jo keskustalaisen valtiovarainministerin esittelystä 1.8.2020 koko 2000-luvun suurimman korotuksen dieselin ja bensan polttoaineveroon ja indeksiin sitominen jatkaisi vain tätä samaa autoa tarvitsevien kohtuutonta kurittamista.

-Nykyiselle Marinin hallitukselle autoilijoiden kurittaminen mm. polttoaineveroja korottamalla on jo nyt ollut jonkinlainen uusi normaali. Nyt esitetty bensan ja dieselin veron sitominen indeksiin vain olisi keino peitellä näitä jälkiä. Valitun politiikan jäljet ei näkyisi, kun polttoaineveron korotuksia ei tarvitsikaan enää tehdä joka vuosi, kun ne tehtäisiin automaattikorotuksina, toteaa Timo Heinonen, joka toimii myös valtiovarainvaliokunnan liikennejaostossa.

Heinosen mukaan verojenkin sitominen indeksiin veisi verotuksen aivan uudelle tasolle ja muuttaisin koko verotuksen luonnetta.

-Se tästä nyt vielä puuttuisi, että Marinin hallitus keskustan tuella sitoisi verotustakin indeksiin. Jo nyt käytännössä kaikkia veroja ollaan kiristetty ja kyllä tämä valittu politiikka iskee kaikista rajuimmin keskituloisiin ja myös lapsiperheisiin. Polttoaineveron korotusautomaatit iskisivät myös rajusti maaseudulla asuviin ja nimenomaan myös pienituloisiin, muistuttaa Heinonen.

Heinonen on jo aiemmin yhdessä kollegansa Jukka Kopran kanssa kertonut vastustavansa Keskustan ajamaa autojen satelliittiseurantaan perustuvaa veromallia.

-Meillä on jo nyt toimiva järjestelmä mikä perustuu kulutukseen. Polttoainevero toimii juuri näin. Veroon vaikuttaa se miten paljon ajaa ja millaisella autolla. Me myös olisimme valmiita luopumaan kokonaan autoverosta ja myös laskemaan vuotuista ajoneuvoveroa mm. maaseudulla ja siellä, missä oma auto on välttämättömyys kulkemiseen. Tämä erottaa meidän ajattelua keskustan ja vasemmistohallituksen politiikasta, missä oma auto nähdään kaiken pahan alkuna ja syynä, muistutti Heinonen.

Autojen ostohinnassa maksettava autovero olisikin yksi tehokkaimpia keinoja uudistaa autokantaa vähäpäästöisemmäksi ja turvallisemmaksi. Autoveron poisto olisi myös tehokas keino laskea liikenteen päästöjä.

-Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että yksin autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia. Nyt pitäisi tehdä tällaista fiksua liikennepolitiikkaa, toteaa Heinonen.

Kommentit