Europanmestaruuskilpailut Alastarolla jatkuvat. Nitro Nationals European Championship ja silloin ei todellakaan nostella. Upea päivä motorsportin parissa luvassa.
Meinasin jo eilen illalla, että ei tästä päivästä mitään tule. Ei ainakaan mitään urheilulajin parissa joka vaatii kuivaa ja kuumaa asfalttia. MTV3:n sääennustus olikin kuitenkin täydellinen sääarvaus. Tai ei oikeastaan edes sitä. Kymmenen Uutisissa kerrottiin kuvin ja sanoin miten sadetta on luvassa koko päivän. Aamulla herätys olikin iloinen yllätys kun aurinko paistaa ja on lämmintä. Olisiko ollut parempi tehdä sääarvaus muotoon, ehkä sataa ehkä ei. Jotenkin tuntuu, että aikanaan näissäkin onnistuttiin paremmin. Silloin Erkin aikaan.
Mutta nyt Alastaroa kohden. Motorsportia Euroopan tykimpien autojen parissa. Hanaa!
…
Ja säätiedotus tai siis arvaus meni onneksi täydellisen pieleen. Päivä oli mitä parhain kiihdytyskisoille ja sää suosi. Hellettä ja ei polttavaa aurinkoa. Kisat menivät siis upeasti. Tunnelma tällaisissa kisoissa on jotain sellaista mitä ei voi sanoin kuvata. Se on vain yksinkertaisesti pakko kokea aivan itse ja paikan päällä. Tänään pääsin vielä ystäväni Johanna Hongan vieraana aivan lähtöalueen läheisyyteen Nitrojen starttien aikaan ja olihan se aikamoista sykettä. Taisi mennä syke siinä aivan uuteen uskoon.
Kovimmassa kiihdytysautojen kuninkuusluokassa suomalaiset olivat tänään omaa luokkaansa ja oli hieno katsella suomalaisten kaksintaisteluja tuhansien ihmisten kanssa. Dragracing vetää valtavat yleisömäärät vuosi toisensa jälkeen Alastarolle ja tällaisia huipputapahtumia maamme tarvitsee. Urheilussa huippu-urheilulla on aina oma sijansa ja tänäänkin mm. mäkihyppylegenda Janne Ahonen huudatti yleisöä upeilla ajoillaan kovimmassa luokassa.
Alastaron Moottorirata on saamassa uuden ympäristöluvan ja kun tänään radan yrittäjää Tero Tupalaa tapasin niin oli mukava kuulla, että radalla menee muutenkin hyvin. Paikkaa on Tupalan johdolla kehitetty määrätietoisesti ja oma viestini on näissä jutuissa aina ollut se, että hoidetaan vastuullisesti oma pesämme niin emme ole sitten niin haavoittuvaisia erilaisten valittajienkaan edessä. Eilenkin sama aihe esillä Heinolan markkinoilla kun yhden nuoren kartingkuskin isä tuli kertomaan jatkuvasta muutaman hengen valitusrumbasta ratojen kaatamiseksi. Olen samaa mieltä, että tällainen jatkuva valittaminen ei ole aiheellista ja siihen on uskallettava puuttua. Ymmärrän hyvin, että valitusoikeus tulee olla oikeusvaltiossa ja demokratiassa, mutta joku kohtuuskin siinä pitäisi olla. Varsinkin jos samaa asiaa on käsitelty eri oikeusasteissa jo aiemmista valituksista lukuisia kertoja niin jokos huomenna taas tehdään uutta valitusta. Olen itse asiassa esittänyt esimerkiksi ehdollista maksua valituksen tekemiselle. Maksun saisi takaisin jos valitus menee läpi ja on siis oikea ja aiheellinen. Jos taasen valitus todetaan aiheettomaksi jäisi maksu peittämään sen käsittelystä aiheutuneita kustannuksia. Uskoisin, että tämä malli voisi osaltaan hillitä – uskallan sanoa – joissain tapauksissa ainakin lähes kiusantekovalittamista. Ja tämä ei siis koske vain yhtä eikä kahta rataa eikä vain moottoriratoja vaan myös ampumaratoja ja lentokenttiäkin. Tilanne on huolestuttava ja surkea. Nytkin moni rata, näitä kaikkia kolmia erilaisia, on kovan painostuksen alla ja usein vielä niin, että kaikki asiat on radanpuolesta hoidettu sopimusten ja lupien mukaisesti. Mutta eihän sekään tässä maassa valittamista estä eikä edes hillitse. Lupaan jatkaa työtäni tässäkin maalaisjärjen voittamiseksi.
Mutta myönteistä on se, että nyt viiden vuoden työ Valtion Liikuntaneuvostossa tuottaa edes tulosta siinä, että motorsportikin hyväksytään ja luetaan jo tässä maassa urheiluksi. Tänä keväänä oli upea hetki kun sain olla käsittelemässä liikuntapaikkarakentamisen rahoituksia muistaakseni viidettä kertaa ja nyt olla tekemässä ensimmäistä kertaa myönteistä päätöstä kartingradan rakentamisen tukemiseksi valtionkin lisätuella. Sellainen ei vielä viisi vuotta sitten tullut kuuloonkaan. Kyseessä nyt Oulun uuden moottoriradan rakentaminen.
Ja itse toivon, että vastaavia juttuja tulee lisää ja toisena tavoitteenani on sekin, että myös ratsastusmaneeseja voisimme jatkossa saada valtionkin liikuntapaikkarakentamisen tuen piiriin. Hämeenlinnan Aulangolla mm. yksi sellainen hanke joka toivottavasti jo ensi keväänä saa myönteisen rahoituspäätöksen.
Mutta hevosvoimille siis tämä päivä. Illalla vielöä ratsutallille ja ensi viikolla sitten ratsastetaankin joka päivä. Paras lomaviikko siis edessä.