Kansanedustaja Timo Heinonen Riihimäellä: ”Suurimmat panokset laitetaan päärataan”

Uutiset, lauantaina 07.09.2024

Kokoomuksen kansanedustaja ja liikennejaoston puheenjohtaja Timo Heinonen muistutti perjantaina 6.9.2024, että suurimmat liikennepanostukset pääministeri Petteri Orpon (kok.) hallitus laittaa pääradan kehittämiseen. Heinonen osallistui Riihimäellä perinteiseen Taiteiden yö -tapahtumaan ja vastasi ihmisten kysymyksiin Graniitin aukiolla Riihimäen Kokoomuksen teltalla.

-Meidän ykkösraidehanke on päärata ja sen kehittäminen. Helsinki-Riihimäki-Hyvinkää-Tampere –junaradan matkustajamäärät ovat täysin omilla luvuillaan. Ensi töiseksemme siis hautasimme SDP:n ja keskustan viime kaudella eteenpäin viemän metsäradan ja käänsimme katseen ja panokset jälleen kokonaan pääradan kehittämiseen, muistutti kansanedustaja Timo Heinonen, joka toimii myös eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston puheenjohtajana.

Nykyisella vaalikaudella on päätetty käyttää pääradan kehittämiseen ennätysmäärä valtion rahaa. Valtion rahoitusta pääradan välityskyvyn parantamiseen on varattu nyt jopa 600 miljoonaa euroa.

-Hukkasimme käytännössä koko Rinteen ja Marinin vaalikauden pääradan kehittämisessä. Uusia töitä ei silloin suunniteltu ja saatu liikkeelle. Siksi oli tärkeää, että ensi töiksemme teimme nyt nämä päärata päätökset ja hautasimme ohitusradat ja metsäratasuunnitelmat, totesi Heinonen risteysasemakaupunki Riihimäellä.

Heinonen muistutti, että Länsiradasta on varauduttu toteuttamaan vain lyhyet osuuden, mutta sen sijaan idän yhteyksiin laitetaan satoja miljoonia. Länsirata hankkeen pääomittamiseen hallitus on varannut 460 miljoonaa euroa valtion rahaa, mikä on tarkoitus saada valtion omaisuutta myymällä. Orpon hallitus on siis päättänyt toteuttaa tästä radasta vain Espoo–Lohja-välin ja lisäksi kaksi lyhyttä rataosuutta Turun päästä. Hankkeelle odotetaan saatavan myös EU-rahaa.

-Kyllä ne isot päätökset tästä Länsiradasta jää sitten tuleville hallituksille. Kannattaa kuitenkin muistaa, että parhaiten Suomi pärjää, kun huolehdimme sen elinvoimasta laajasti ja myös sen eri alueista. Tästä yhtenä esimerkkinä on nämä nyt päätetyt isot tiehankkeet eli Vt15, Vt12 ja Vt21, totesi Heinonen.

Heinonen kuitenkin muistutti, että myös panoksia tiestön korjausvelan pienentämiseen jatketaan ja uutta asfalttia tullaan vetämään myös paljon tulevana vuonna.

-Kyllä tämä on yksi meidän tavoite, että myös pienempiä teitä saataisiin jälleen asfaltoitua. Tehtävää tässä riittää, mutta tätä valmistelua teemme jo.

Heinonen osallistui Riihimäen tapahtumaan osana Syyskiertuettaan, mikä jatkuu lauantaina Päijät-Hämeessä Hartolan Markkinoilla.

Kommentit