Marinin hallitus meni raidesuunnitelmissaan metsään

Blogi, perjantaina 07.10.2022

Pian jo kokonainen vaalikausi on käytännössä hukattu maamme tärkeimmän junaradan kehittämisessä. Pääradan perusparannus- ja kehittämishankkeet käynnistyivät jo useampi vaalikausi sitten ja niitä jatkettiin vaalikausittain hallituspohjasta riippumatta.

Pääradan kehittämisessä oli selvä suunnitelma ja sen mukaan palapalalta ja pullonkaula pullonkaulalta rataa laitettiin kuntoon. Kaikki eri osahankkeet tähtäsivät vain siihen, että tulevaisuudessa meillä olisi toimivampi ja sujuvampi koko Suomen päärata.

Vuonna 2016 käynnistyivät ensimmäisen vaiheen rakennusurakat ja toisessa vaiheessa, minkä jatkorahoitus sisältyi viime hallituskaudella valtiovarainministeri Petteri Orpon (kok) esittelemään vuoden 2016 talousarvioon päätettiin mm. lisäraideosuuksien rakentamisesta Keravan ja Jokelan välille. Samalla on kehitetty liikennepaikkoja ja vähennetty rataosuuksien häiriöherkkyyttä ja lisätty joustoa liikennöintiin mahdollistaen myös junaliikenteen täsmällisyyden parantaminen. Toiseen vaiheeseen

sisältyy myös tavaraliikenneraide Hyvinkäältä Riihimäelle ja Keravalta Lahden oikoradan suuntaan. Myös aiemmin tehty Riihimäen ns. Kolmioraide oli osaltaan edellytys Riihimäelle tehtäville vaihde- ja raiteistomuutoksille. Tässä vain muutamia esimerkkejä miten päärataa on laitettu aiemmin kuntoon.

Viime hallituskaudella päätettyjen töiden jälkeen olisi tällä pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituskaudella pitänyt tehdä seuraavia päätöksiä pääradan osalta. Nyt kuitenkin pian kokonainen vaalikausi on hukattu aikaa ja myös EU:n rahoitushakukierroksia puuhastelemalla uutta metsärataa (Suomirata). Tällainen Hämeen ohitusrata suoraan Tampereelta Helsinkiin ilman väliasemia ohi Hämeenlinnan ja Riihimäen ei koskaan tulisi olemaan kannattava eikä vuoroiltaankaan sujuva. Esimerkit Euroopasta ovat sen osoittaneet. Suunnitteluaika ja -raha on valunut nyt täysin hukkaan.

Viimeistään maamme hallituksen vaihtuessa ensi keväänä katse ja panostukset tulee palauttaa jälleen päärataan Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -raidekäytävään. Metsärata on nyt syytä unohtaa lopullisesti ja keskittyä olennaiseen.

Osana tätä oikean pääradan kehittämistä voidaan rakentaa myös kaivattu ns. Lentorata Pasilasta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Keravalle. Tällaisella linjauksella lentorata palvelee niin päärataa kuin Lahden oikorataakin.

Toisen vaiheen jälkeen seuraaviksi tarpeiksi nousee lisäraiteiden rakentaminen Jokela–Riihimäki-välille. EU-rahoitusta onkin jo haettu Pasila–Riihimäki-välin parantamisen ratasuunnitteluun. Lisäksi Riihimäki–Hämeenlinna-Tampere-rataosuus on vielä pääosin kaksiraiteinen ja sillä liikennöi ruuhkatunteina kahden kaukojunan lisäksi yksi lähijuna suuntaansa. Myös tavaraliikennettä on runsaasti. Välille tarvitaan vähintään kolmas raide – osittain jopa neljäs – ja matka-aikojen lyhentäminen edellyttää myös radan nopeustason nostoa, joka vaatii myös radan ns. geometrian parantamista. Ja näin yhteiset varat ja panostukset menevät niin, että niistä hyötyy mahdollisimman moni suomalainen.

Siksi nyt vetoan pääministeri Mariniin, että jo hänen hallituksensa palauttaisi fokuksen oikean Helsinki-Riihimäki-Hämeenlinna-Tampere -pääradan kehittämiseen.

Eduskunnassa ollut tiukka ja pitkä viikko. Ensi vuoden budjetin käsittely on jatkunut ja myös muut valiokunnat ovat aikalailla työllistettyjä. Myös meillä puolustusvaliokunnassa aika täysi pöytä ja viikkoon mahtui myös eilinen presidentin tapaaminen Mäntyniemessä. Erittäin hyvät ja laajat keskustelu ulko- ja turvallisuuspolitiikasta tasavallan presidentti Sauli Niinistön kanssa. Keskustelut kuitenkin näissä aina luottamuksellisia eli sen takia en niitä tietenkään täälläkään voi tämän laajemmin läpi käydä.

Tänään Venäjän itsensä tuhonneen presidentti, diktaattori, Vladimir Putinin syntymäpäivä. Mies on hukannut ympäriltään kaikki muiden maiden päämiehet ja täydellisesti muiden arvostuksen. Myös muutamat muut autoritääriset valtiot näyttävät jo ottavan etäisyyttä Putinin Venäjään. Uskon, että Putinin lähtö on lähempänä kuin yleisesti uskotaan. Vallanvaihto tulee tapahtumaan, mutta miten ja mihin niin sen vasta tuleva näyttää. Viimeaikaiset Putinin järjettömyydet mukaan lukien liikekannallepano ovat ajaneet miehen entistä laajempaan myös julkiseen ja näkyvään epäsuosioon myös Venäjällä ja myös omassa lähipiirissään. Toimia seurataan tyrmistyneinä ja järkyttyneinä ja näyttää selvältä, että lähipiirissä osa jo etsii tietä pelastaa edes oman asemansa ja elämänsä. Tässä voi tapahtua pian.

Meillä kotimaassa tehdään kaikki yhdessä, että olemme valmiita myös pahimpaan. Ei sellaista nyt ole näköpiirissä, mutta uskon, että Venäjän ilkeämielisyyksiltä emme mekään tule välttymään. Mutta myös aivan pahimpaankin varaudutaan koko ajan ja myös päivitetään lainsäädäntöä ja tehdään lisää panostuksiakin uskottavaan maanpuolustukseen. Eilen esimerkiksi itse nostin esille eduskunnan kyselytunnilla kotimaisen puolustusmateriaalituonnan ja yritystemme mahdollisuuden olla vahvemmin mukana tässä työssä. Puolustusministeri Antti Kaikkonen vastasi kysymykseeni ja hyvin myös tässä edetään.

Kello 19.57 ja kotona. Tai itseasiassa pääsin jo illansuussa tänään kotiin ja hiivin sitten vielä illaksi Erkkilän kyttikopille. Hetki omaa aikaa ja täyttä hiljaisuutta. Ja tulihan sieltä lopulta tappipää möllöttelemään. Yksi valkohäntäpeura siis harvennettu taas pois.

Niin ja tänään myös eduskunnassa oli välikysymysäänestys. Hallitus sai jatkaa, mutta enää alle puolet kansanedustajista äänesti hallitukselle luottamusta. Hallitus sai siis edus­kunnan luottamuksen enää äänin 91–72.

Mukava ja pitkä viikko näin paketissa. Tai siis eduskunnan osalta paketissa. Huomenna sitten yrittäjyyden juhlaan.

 

 

Kommentit