Huippu-urheilu on herkkää hommaa – Kalle Rovanperän voitto hukkui ehkä viimeiseen irtokiveen

Blogi, sunnuntaina 04.08.2024

Supersunnuntai sai sitten vähän mollivoittoisia sointuja.

Laajavuoressa oli WRC.com jo laittanut Suomen lipunkin valmiiksi maalilavan taakse ja kaiken piti olla selvää suomalaisijuhlia varten, mutta kuinkas kävikään. Toiseksi viimeisen erikoiskokeen toiseksi viimeisen mutkan viimeinen irtokivi yllätti Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen ja se oli menoa. Toyota meni pöpelikköön ja samalla ylivoimainen johto ja se tärkein eli Suomen MM-rallin voitto. Se on niin pirunpienestä kiinni, kun maailman huipulla tehdään.

Kaisa Löfgrenin kanssa Laajavuoren PowerStagella!

Samanhan sai kokea myös Pariisin Olympialaisissa Eetu Kallioinen. Pariisissa viimeistelytreenit olivat menneet nappiin ja ohilaukauksia ei käytännössä ollut, mutta sitten tärkeimmällä hetkellä karsinnassa pari liikaa ja unelma olympiavoitosta ja -mitalista meni niiden myötä. Marginaalit, kun ovat todella pieniä niin tällä tasolla maailman parhaiden kesken tällaiseen ei ole varaa. Mutta onneksi Eetu Kallen tapaan nuorimies ja olympialaisia vielä tulee ja olen varma, että menestystäkin – molemmille.

Ogier Secto Rally Finlandin voittoon dramaattisen finaalipäivän päätteeksi

Rallin MM-sarjan yhdeksäs osakilpailu, Secto Rally Finland todisti siis jälleen olevansa maineensa veroinen. Maailman paras MM-ralli, jonka jokainen päivä tarjosi yleisölle draamaa ja huikeita suorituksia – ja niitä legendaarisia tarinoita vielä vuosien kuluttua muisteltavaksi. Takana minullakin viisi hienoa päivää rallin selostajana ja näin 21. Jyskälä mikrofonin varressa. Hauskaa oli lähdöstä maaliin ja siellä välissä monessa. Oli hienoa saada olla jälleen mukana tekemässä maailman upeinta rallia. Ja sen me teimme isolla porukalla yhdessä.

Tähän päivään siis lähdettiin Kalle Rovanperän ja Jonne Halttusen turvallisessa johdossa, eroa seuraavana tulevaan tiimikaveri Sebastien Ogieriin oli yli 45 sekuntia. Näytti vahvasti siltä, että kisaan saadaan pitkästä aikaa suomalainen voittaja ja sitähän eilen täälläkin pohdiskelin. Mutta kohtalo päätti toisin. Rovanperä rysäytti ulos päivän toiseksi viimeisellä erikoiskokeella, EK 19 Sahloinen-Moksi, osuttuaan ajolinjalle nousseeseen kiveen. Ulosajo avasi Sebastien Ogierille oven hänen kaikkien aikojen toiseen Jyväskylän voittoonsa. Voitollaan Ogier nousi neljänneksi ulkomaalaiskuskiksi, joka on onnistunut valloittamaan Keski-Suomen soratiet useammin kuin kerran. Tässä porukassa siis aiemmin vain Ott Tänak (3 voittoa), Sebastien Loeb (3) ja Elfyn Evans (2). Kova porukka ja kun edellisestä suomalaisvoitosta on sitten kuusi vuotta niin kyllähän sitä Kallen voittoa nyt jo odotettiin.

Thierry Neuville ja kartturinsa Martijn Wydaeghe nappasivat kakkospaikan toisen kerran peräjälkeen, kasvattaen MM-pistejohtoaan 27 pisteeseen. Adrien Fourmaux kartturinsa Alexandre Coria kanssa toivat sitten M-Sportin Ford Pumansa podiumille, joten tiimien värisuora palkintopallilla oli valmis. Neljänneksi ylsivät ensikertalaiset Sami Pajari ja Enni Mälkönen, Toyotan GR Yaris Rally 1 Hybridillä. Rally1-autoista Ott Tänak ja Martin Järveoja (Hyundai) sekä Elfyn Evans ja Scott Martin (Toyota) joutuivat tällä kertaa jättämään kisan kesken.

Rallin jutuksi nostin jo aiemmin Sami Pajarin ja Enni Mälkösen rallin ja tämänpäiväisen nelostilan sekä yhden pohja-ajan ja olihan se sitä. Olen varma, että Pajarin veto laitettiin merkille jokaisessa MM-tiimissä ja jatkoa Rally1-kisoille seuraa. Olen tästä varma.

WRC2-luokan voittajat Oliver Solberg ja Elliott Edmondson ylsivät peräti yleiskilpailun viidenneksi Skoda Fabia RS Rally2:lla. Kakkosesi ajoivat Jari-Matti Latvala ja Juho Hänninen Toyotalla ja kolmoseksi Lauri Joona ja Janni Hussi, Skodalla. Suomalaiset olivat hyvin edustettuina, sillä seuraavat neljä autokuntaa olivat suomalaisia: Mikko Heikkilä ja Kristian Temonen (Toyota), Roope Korhonen ja Anssi Viinikka (Toyota), Teemu Asunmaa ja Ville Mannisenmäki (Škoda) and Benjamin Korhola ja Sebastian Virtanen (Hyundai). Sinivalkoista oli siis hyvin vauhdissa mukana.

Junior WRC:n voitto meni parivaljakolle Taylor Gill ja Daniel Brkic (Ford Fiesta Rally3). WRC3-luokassa voiton nappasivat Jesse Kallio ja Ville Pynnönen Fiesta Rally3:lla.

Flying Finn Future Star -palkittu Leevi Lassila jatkoi perjantaisen ulosajon jälkeen hyviä suorituksia ja kellotti luokkansa JWRC:n kärkinelikkoon oikeuttavia aikoja.

Sellaista rallia. Iso kiitos taas! Ja ensi vuonna nähdään:

Secto Rally Finland ajetaan Jyväskylän seudulla jälleen 2025, päivämäärät ovat 31.7.-3.8.

 

Kommentit