Hallituksen yhteisymmärrys rakoilee – Toivottavasti poliittiset kiistat eivät vaaranna koronakriisin akuuttia hoitoa?

Blogi, keskiviikkona 29.04.2020

Pääministeri Sanna Marinin hallituksen rivit näyttävät rakoilevan pahasti. Ensimmäiset merkit ristivedoista saatiin viime viikon kyselytunnilla. Hallituspuolueiden riveistä tuli varsinkin suorasukaista kritiikkiä hallituksen koronatoimenpiteitä kohtaan. Kritiikkiä tuli vasemmistoliitosta, keskustasta ja myös pääministeripuolue SDP:nkin riveistä. Salissa hieman hämmästeltiinkin muuttunutta tilanne, sillä koko koronakriisin ajan on oppositiota syytetty välittömästi venee keikuttamisesta jos hallituksen toimia tai toimimattomuutta on nostettu esille. Nyt kritiikkiä tulee kasvavassa määrin hallituspuolueiden omista riveistä ja näyttää siltä, että yksituumaisuuden aika on päättymässä. Ja se muuten päättyy ainakin vasemmistoliiton ja muun vihervasemmiston osalta hyvinkin nopeasti heti, kun velkarahan jakaminen tyrehtyy tai kaikkeen ei enää vastatakaan sadalla tai kahdella sadalla miljoonalla lisärahaa.

Eduskunnan yksimielisesti edellyttämä ja myös perustuslakivaliokunnan edellyttämä ravintoloiden ja kahviloiden erillistuki on juuttunut kuulemma hallituksen neuvotteluihin keskustan jarruttaessa tuen myöntämistä. Ongelmavyyhtiin nivoutuu myös valtiovarainministeriön kansliapäällikön valinta. Lähes ikiaikainen toimintamalli on ollut hallituksissa se, että kyseisen ministeriön ministeri esittää kansliapäällikön ja tämän esityksen myös hallitus hyväksyy. Näin tapahtui myös nyt sisäministeriön kohdalla, kun Vihreät nostivat kansliapäälliköksi vahvasti poliittisella virkanimityksellä entisen eduskuntaryhmänsä lainsäädäntösihteerin. Muu hallitus hyväksyi Vihreiden poliittisen virkanimityksen. Nyt kuitenkin SDP on luopumassa aiemmasta käytännöstä ja estämässä lehtitietojen mukaan puheenjohtajansa Antti Rinteen ja puoluehallituksen päätöksellä Päivi Nergin nimityksen VM:n kansliapäälliköksi. Tilanne on tulehduttanut hallituksen rivit pahasti ja keskustalaiset eilen eduskunnassa pyörittelivät päitään ja kyselivät, että kuka hallitusta oikein johtaa eli pääministeri Sanna Marin vaiko sittenkin edelleen SDP:n puheenjohtajana toimiva varapuhemies Antti Rinne. Vahvasti poliittinenhan tuo Nerginkin nimitys olisi ohi selvästi pätevämpien hakijoiden, mutta kai se hallituksen pelisääntöjen mukainen kuitenkin olisi?

Eilen jo muutamat keskustalaiset eduskunnassa sanoivat, että ei lehti koivusta ehdi ainakaan pudota jos edes tullakaan ennen kuin pääministeri Sanna Marinin hallitus hajoaa. Kovaa peliä Pohjolassa.

Tänään työpäivä alkoi pitkästä aikaa hallinto- ja turvallisuusjaoston kokouksella ja iltapäivällä eduskunnassa keskustellaan Sosiaali- ja terveysministeriön johtamisongelmista ja koronakriisin hoidon ongelmista pääministerin ilmoituksen pohjalta. STM:ssä tuntuu tilanne olevan enemmän kuin sekava ja vastuuta esimerkiksi siitä, että ei edes hoito- ja hoivapuolella ole riittävästi suojavarusteita saatavalla ota kukaan. On täysin kohtuutonta, että hoitajat joutuvat menemään töihin ilman kunnollisia suojavarusteita. Kuinka moni aspestityömaan työntekijä suostuisi vaarantamaan oman henkensä ja terveytensä ja menemään ilman suojavarusteita töihin? Siihen puuttuttaisiin välittömästi, mutta nyt kukaan ei tunnu välittävän siitä, että hoito- ja hoivahenkilöstö joutuu vaarantamaan oman ja asiakkaittensa terveyden ja menemään ilman suojamaskeja ja muita suojavarusteita töihin. Eilen levisi jo myös uutinen missä kerrottiin, että osassa suojavarusteina on jouduttu käyttämään jopa muovipusseja tai vastaavia? Mutta kukaan ei tunnu STM:ssä vastuuta tästä tilanteesta tosiasiallisesti ottavan.

Marinin hallitus neuvottelee tänään kuulemma myös koulujen avaamisesta. Paino sanalla NEUVOTTELEE. Hallitus ja mm. opetusministeri Li Andersson on jälleen pyrkinyt antamaan julkisuuteen kuvan, että hallituksella ei ole tilanteessa vaihtoehtoja. No eihän tilanne tietenkään niin ole. Miksi silloin pitäisi edes neuvotella, jos ainoa oikea ja ainoa mahdollinen ratkaisu annettaisiin jostain ylempää. Eli kyse on loppupelistä Marinin hallituksen poliittisesta päätöksestä ja neuvotteluratkaisusta on se sitten minkälainen tahansa. Ja näin muuten oli myös Uudenmaan sulunkin purkamisen suhteen. Siinä hallitus tosin onnistui syötttämään julkisuuteen ja mediaankin läpi kuvan, että Uudenmaan sulun purkaminen oli ainoa mahdollinen ratkaisu perustuslain mukaan. Näinhän se ei tosiasiallisesti ollut. Tätäkin heidän mielestään ainoaa mahdollista ratkaisua he kuitenkin neuvottelivat muistaakseni viitisen tuntia? Miksi piti neuvotella, jos ratkaisu oli ainoa mahdollinen ja ylhäältä annettu? No siksi piti neuvotella, että ratkaisu olisi voinut olla toisenkinlainen saman perustuslain mukaan.

Ymmärrän enemmän kuin hyvin opettajien huolen koulujen avaamisesta. Onko todellakaan mitään järkeä avata kouluja kahdeksi viikoksi? Sitä nyt moni opettaja ihan aiheellisesti kysyy?

Itse sen sijaan nyt purkaisin alueellisesti kahviloiden ja pienten lounaspaikkojen sulkuja. Ei ole mitään poikkeuslain mukaista perustetta pitää näitä kiinni tällaisessa tautitilanteessa. Voisimme hyvin avata pienet lounaspaikat ja teiden varsien huoltoasemien pienet kahvilat. Tämä saisi hieman edes rattaita liikkeelle. Samalla olisin itse valmis uudelleen arvioimaan ikäihmisten tilannetta. Tuntuu erittäinkin kohtuuttomalta edellyttää yli 70-vuotiailta karanteenin kaltaista eloa kesän yli ja ehkä jopa koko loppuvuoden. Ikäraja tulisi nostaa vähintään 75 vuoteen ja avata myös ikäihmisille vastuullisesti mahdollisuuksia päästä liikkeelle ja myös ulos. Muu yhteiskunta voisi kauppojen tapaan antaa heille hieman enemmän tilaa ja mahdollisuuksia.

Olen itse saanut monia huolestuneita viestejä mm. pariskunnilta joilta on yli puolenkin vuosisadan yhteiselo estetty. Puoliso siis hoivakodissa ja nyt pelkona, että enää ei ehditä nähdä. Näihin tilanteisiin pitää etsiä ratkaisuja tavalla tai toisella. Ja myös huolestuneita viestejä on tullut perheiltä. Vaikka minusta kouluja ei nyt enää pitäisikään avata niin pitäisi tehostetusti lisätä tukea sitä eniten tarvitseville oppilaille ja tarjota matalalla kynnyksellä myös mahdollisuus näiden oppilaiden osalta palata lähiopetukseen. Näin osassa kuntia on jo tehtykin ja joudutaan myös jatkossa tekemään.

Se tunne kun et mahdu ”pelaavaan” kokoonpanoon… Tänään siis seurasin eduskunnan debatin vilttiketjussa, kun eduskunta edelleen rajoittaa salissa olevien kansanedustajien määrää yhteen neljäsosaan.

Keskustelussa siis mukana aina noin 50 kansanedustajaa 200:sta eli näin voimme pitää etäisyyksiä suurempina myös salissa ja hoitaa päätäksenteon kuitenkin vastuullisesti.

No… myöhemmin sain kaverin seuraksi 🙂

Ville Kaunisto piti yhden keskustelun parhaista puheenvuoroista. Johtajuutta tässä tilanteessa kaivataan.

Isoja ja vaikeita ratkaisuja. Nyt tarvitaan päätöksentekokykyä Marinin hallitukselta ja sitä ei saa vaarantaa hallituksen sisäiset riidat ja politikointi. Politikoimalla ja riitelemällä ei tästä kriisistä kyllä millään selvitä.

Marin hallitus päätti avata koulut – opetus jatkuu kouluissa 14.5.2020

Hetki sitten uutiset kertoi, että Marinin hallitus päätti avata koulut parin viikon kuluttua. Opettajien ammattijärjestö OAJ vastusti avaamista kahdeksi viikoksi ja itsekin suhtauduin avaamisesti nihkeästi.

Itse en olisi vain kahdeksi viikoksi kouluja avannut. Olisin vain lisännyt nyt mahdollisuutta lähiopetukseen heille jotka sitä erityisesti tarvitsevat (matalalla kynnyksellä) ja myös olisin nostanut oppilashuollon resursseja ja toimintaa. Ja sitten esimerkiksi ysiluokkalaisten ja esim. kutosten kohdalla olisin voinut tukea esimerkiksi yhteistä tapaamista vaikka viimeisenä koulupäivänä etäisyydet huomioiden. Olisi heille tärkeä hetki ennen uusia tuulia.

Mutta hallitus nyt päätti toisin ja koulut avataan. Hallitus purkaa siis varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen rajoitteet terveysviranomaisten arvion pohjalta. Takaisin lähiopetukseen siirrytään 14. toukokuuta alkaen hallitusti ja turvallisuudesta huolehtien.

Hallitus vetosi siihen, että ”lasten rooli koronavirustartuntojen levittäjinä ei ole samankaltainen kuin aikuisilla. Lapset eivät juurikaan ole tartunnan lähteitä. Nykytiedon perusteella koulujen avaaminen on tällöin turvallista sekä oppilaille että henkilökunnalle.”

Hallituksen mukaan kouluissa pitää edelleen välttää tarpeettomia fyysisiä kontakteja ja järjestää opetustilat niin, että niissä on normaalia enemmän väljyyttä. ”Myös välitunnit ja kouluruokailu on järjestettävä oman luokan tai ryhmän kanssa.”

”Isoja kokoontumisia, kuten kevätjuhlia, ei järjestetä. Myös henkilöstön tulee toimia saman lapsiryhmän kanssa ja hygieniaohjeita on noudatettava tarkasti. Yksityiskohtaisista järjestelyistä päättävät koulutuksen järjestäjät.”

”Sosiaali- ja terveysministeriö ja opetus- ja kulttuuriministeriö valmistelevat yhdessä ohjauskirjeen aluehallintovirastoille. Epidemian leviämistä yhteiskunnassa rajoitetaan varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen osalta tartuntatautilain nojalla.”

”Riskiryhmien osallistumisen lähiopetukseen arvioi lääkäri. Työntekijöiden osalta arviointi tehdään yhdessä työterveyden ja työnantajan kanssa.”

”Soveltamisasetuksen voimassaolon päätyttyä opetuksen järjestäjä ei voi järjestää opetusta etäopetuksena. Kunta ei voi päättää omalla päätöksellään koulujen sulkemisesta eikä kunta voi myöskään päättää opetuksen järjestämisestä ainoastaan etäopetuksena. Oikeus saada perusopetusta on perustuslaissa säädetty subjektiivinen oikeus, joka kuuluu yhdenvertaisesti kaikille.”

”Hallitus käsittelee toisen asteen ja korkeakoulutuksen rajoituksia myöhemmin.”

Nämä lainaukset siis hallituksen tiedotteesta.

Itse jäin ihmettelemään hallituksen päätöksen perusteita. Miten valmiuslain edellytykset loppuvat juuri 14.5.2020 eli kahden viikon päästä? Miten tautitilanne siis tulee kahden viikon aikana etenemään? Jos tautitilanne pahenee niin avataanko koulut siitä huolimatta juuri 14.5.? Vai perustuuko päätös nyt arvioon, että tauti ei lapsilta tarttuisikaan jne? Mutta jos tämä on perustelu niin eikös tämä peruste olisi sitten syy avata välittömästi koulut?

No, katsotaan mitä tapahtuu. Joku selvitys kertoi, että jopa kaksi kolmesta perheestä olisi pitämässä lapsensa koko kevään tästä päätöksestä huolimatta kotona. Tällöin ymmärtääkseni perhe anoo lapselle luvan jäädä kotiin samaan tapaan kuin ns. omalle lomalle syysloman, joululoman tai hiihtoloman yhteydessä. Ei kai rehtorilla ole tässä tilanteessa yhtään parempaa syytä anomusta olla hyväksymättä kuin noiden lomareissujenkaan yhteydessä?

Valtava määrä tullut jo nyt kiukkuista viestiä opettajilta ja myös vanhemmilta. Muutamia myös Marinin hallituksen ratkaisun ymmärtäviä. Ymmärrän erityisen hyvin perheiden ja opettajien huolen. Moni pelkää kesän menevän pilalle jos tartunta sitten koulusta kotiin tuleekin.

Eduskunnassa tänään myös pääministerin ilmoitus koronakriisin hoidosta. Näytti siltä, että eripuraiset hallituspuolueet oli nyt komennettu ruotuun ja kaikki kehuivat sulassa sovussa sitä miten hienosti hallitus on kaikessa onnistunut. Itse en tänään ”kentällä” ollut sillä edelleen eduskunnassa käytetään ns. 1/4 kokoonpanoa näissä keskusteluissa eli salissa vain noin 50 kansanedustajaa 200:sta. Itse siis tänään ”viltissä” ja seurasin keskustelua lehtereiltä. No nousihan siellä keskustelussa sentään kokoomuksen ja PS:n toimesta esille myös jatkuva huoli hoiva- ja hoitohenkilöstön edelleen puuttuvista suojavarusteista ja myös huolet suomalaisten yritysten tilanteesta. Tuntuu siltä, että hallitus on nyt sitä mieltä, että yritysten pelastamiseksi olisi tehty jo kaikki mahdollinen. Näin ei todellakaan ole ja pahaa pelkään, että tätä menoa toukokuun aikana tulee kaatumaan jo valtava määrä yrityksiä. Myös ravintolat ja kahvilat odottavat edelleen omaa tukipakettiaan ja tänään levisi jo huhu siitä, että hallitus ei sellaista toisikaan vaan olisi avaamassa ravintoloita ja kahviloitakin kiirreellä hillitäkseen niiden menetyksiä. Tällaista ratkaisua tänään näytti väläyttävän myös itse valtiovarainministeri Katri Kulmunikin. Mielenkiintoista.

 

Kommentit