EU:n Koronan elpymisrahasto rikkoisi EU:n omia sääntöjä? – Suomen palattava nuukan nelikon seuraan

Blogi, perjantaina 05.06.2020

EU-komissio esittää 750 miljardin euron elvytyspaketia eli ns. elpymisrahastoa koronakriisin jälkihoidon rahoittamiseksi. Paketti on massiivinen, mutta suurin ongelma siinä on se, että rahan jaosto valtaosa eli 500 miljardia olisi avustuksia ilman takaisinmaksu velvollisuutta holtittomimmin talouttaan hoitaneille jäsenmaille.

Tämä rikkoo jo EU:n omia perussopimuksiakin. EU siis ottaisi historiassaan ensimmäistä kertaa lainaa toimiakseen. EU:n perussopimuksessa kuitenkin todetaan, että Euroopan Unioni ei saa rahoittaa toimintaansa velaksi. Näin nyt EU on kuitenkin toimimassa.

Elpymisrahastosta vain yksi kolmasosa olisi lainoja. Minusta elpymisrahastoa ei tulekaan hyväksyä tukimuotoisena vaan Suomen tulee edellyttää sen muuttamista kokonaan lainapohjaiseksi. Tätä myös eilen valtiovarainministeri Katri Kulmuni vakuutteli eduskunnan kyselytunnilla. Tuleeko pääministeri Sanna Marinin hallitus näin lopulta toimimaan niin sitä epäilen.

Massiivinen elpymisrahasto on siis siirtämässä EU:n oman perussopimuksensa vastaisesti velalla elämisen tielle ja peräti lähes neljäksikymmeneksi vuodeksi. Itseasiassa EU-komission esitys olisi tosiasiallisesti loppu ns. no-bailout-periaatteelle. No-bailout´han tarkoittaa sitä, että EU:n maat eivät ole voineet siirtää omia velkojaan muiden vastuulle. Jokaisen maan velkavastuun siis pitäisi olla itsellään.

Miksi tällainen paketti sitten tarvitaan? Ei tätä tarvita tosiasiallisesti koronan takia. Vaan nimenomaan sen takia, että Etelä-Euroopan maat ovat huolehtineet omista talouksistaan niin huonosti, että ne eivät nyt saa vastuullisen talouspolitiikan maiden tapaan lainaa normaaleilta markkinoilta. Korona on toki syynä siihen, että nämä maat nyt lainaa tarvitsevat, mutta ei todellakaan syynä siihen, että nämä maat eivät lainaa saisi. Ei vastuullisen talouspolitiikan maat edes tarvitsisi tällaista EU:n elpymisrahastoa. Ei tällaista pakettia tarvitse Ruotsi, Hollanti ja Saksa eikä Suomikaan, jotka ovat hoitaneet talouttaa hyvin ja vastuullisesti. Suomikin ainakin nykyhallitukseen asti. Nämä maat kykenevät koronakriisinkin hoitoon saamaan edullisesti lainaa markkinoilta muutenkin ja ne kykenisivät itse elvyttämään omaa talouttaan. Elpymisrahasto tarvitaan siis sen takia, että mm. Ranska, Italia, Espanja ovat huonosti hoitaneet talouttaan jo pitkään ja eivät siis saa lainaa. Siis rahaa tässä oikeasti ollaan antamassa talouttaa hyvin hoitaneilta mailta talouttaan huonosti hoitaneille maille. Siksi, eikä myöskään EU:n omien sääntöjen takia, paketti ei voi minusta olla avustuksia vaan sen tulee olla vähintään lainaa.

Tällainen 750 miljardin valtaosaltaan lainapaketti olisi karu perintö myös lapsille ja lapsenlapsillemme. En tiedä kenelle tällainen osoittaisi solidaarisuutta? Ei minusta kenellekään. Vaan se osoittaisi nimenomaan itsekkyyttä. Velkaista perintöä ei aiemmin kukaan ole halunnut lapsilleen jättää eikä pidä nytkään jättää.

Nyt suunnitellun EU:n elpymisrahaston nämä ns. suorat 500 mrd:n tuet maksettaisiin EU-maiden kesken yhteisvastuullisesti vuosina 2028-2058. Pitkä velkavankeus yhteisvastuullisuuden myötä. Suomi saisi vain 3,46 miljardia euroa ja merkittävimmän osan elvytyspaketista rohmuaisivat Italia, Espanja ja Puola. Lopputulemma olisi se, että me maksaisimme EU:n jäsenmaksuosuuksien kautta elvytyspaketista selvästi enemmän kuin hyötyisimme siitä. Meidän osuus EU-budjetin maksuista oli vuonna 2018 1,65 prosenttia. 560 miljardin elpymisrahastosta maamme maksuosuus olisi siis 9,2 mrd. euroa.

Nyt syntyvä EU:n velkavankeus kestäisi siis vuosikymmeniä – jopa neljä sukupolvea. Suomen ei tule tällaista hyväksyä ja maamme tuleekin liittyä nyt muiden nettomaksajamaiden kanssa samaan rintamaan ja estää tämä. Nuukkanelikko eli tiukkaa talouslinjaa ajavat Ruotsi, Tanska, Hollanti ja Itävalta on oikea seura meille. Suomen tuleekin liittyä tähän vastuulliseen joukkoon ja kasvattaa nelikko viisikoksi. Tätä myös eilen edellytti maamme entinen pääministeri ja keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä omassa puheenvuorossaan kyselytunnilla. Hän ohjeisti nykyistä keskustan puheenjohtajaa ja valtiovarainministeri Katri Kulmunia hakemaan erityisesti talouskysymyksissä kumppaneita nimenomaan ns. Hansa-maista. Hyvä, että keskustasta löytyy edelleen myös tarkan talouspolitiikan kannattajia. Toivottavasti he ja heidän ääni ei ole keskusta kokonaan vain menneisyyden ääntä.

Minusta Suomi voi olla enintään mukana mallissa mikä on lainamuotoinen ja edellyttää jäsenmailta oman taloutensa kuntoon laittamista ja vastuullista talouspolitiikkaa. Toki nyt neljättä pääministeri Sanna Marinin hallituksen lisätalousarviota lukiessa tuli mieleen ajatus siitäkin, että onko nykyhallituksellamme enää edes halua pitää Suomea vastuullisen ja vakaan talouspolitiikan maiden joukossa? Valtion maksukyvyn rajana on pidetty velkaantumisen nousua 90% bruttokansantuotteesta. Suomen velkaantumisaste on jo nyt noin 70% ja nousee koronatoimien myötä yli 80% jopa 85%. Ja vastuumme ovat kasvamassa sellaisiksi, että jos EU:n rahoitusinstrumenttien takausvastuus laukeasivat niin velkaantumisasteemme nousi jopa 100%.

Olemme huolestuttavalla tiellä niin kotimaassa kuin EU:ssa. Lopuksi lainaan yhden merkittävän vastauksen kyselytunnilta.

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni totesi eduskunnan kyselytunnilla eilen 4.6.2020, että…

”…paketin pitää olla pienempi, sen täytyy perustua lainalle ja sillä täytyy olla selkeät kriteerit sille kuinka paljon sitä voi saada, miten se toimii ja mikä on Suomen tarkkarajaisuus”.

Tämä Kulmunin puheenvuoro oli merkittävä. Ennen muuta se paalutus sille, että EU:n elvytysrahaston täytyy perustua lainalle eli Suomi ei tulisi hyväksymään tukimuotoisuutta. Toivottavasti tässä ei käy niin kuin keskustan kanssa usein on käynyt.

Eduskunnassa aamulla valmistelimme meidän vastalauseen Julkisentalouden suunnitelmaan tälle ja tuleville vuosille. Tänään hallituksen pitäisi esitellä myös oma myös pelkästään velalle perustuva lisätalousarvio. Se on historiallisen suuri. 5,5 miljardia euroa velkarahaa ja nyt Marinin hallitus on ottanut tänä vuonna lisää velkaa yhteensä jo lähes 20 miljardia euroa. Velkataakka alkaa olla kohtuuton lastemme ja lastenlastemme niskaan.

Kello 22.18

Kuva: Eduskuntatiedotus

Valtiovarainministeri Katri Kulmuni ero yllätti

Iltapäivällä eduskunnan jo päätettyä työpäivän tuli tieto Katri Kulmuni tiedotustilaisuudesta. Kulmuni kertoi hieman yli kello neljäntoista alkaneessa tiedotustilaisuudessa eroavansa valtioneuvoston jäsenyydestä viestintäkoulutuskohunsa johdosta. Tapaus oli siirtynyt aiemmin poliisin tutkintaan ja myös lehdet huusivat erilaisia otsikoita. Onko kaikki jo kerrottu julkisuudessa on kysymys johon ei vielä ole vastausta. Ja ehkä se osaltaan voi selittää Kulmunin varsin rajua ratkaisua. Hänellä voi olla jotain sellaista tietoa mitä ei julkisuudessa ole ja ehkä se voisi selittää tätä ratkaisua. Itse ainakin pidin eropäätöstä julkisuudessa olleiden tietojen valossa varsin kovana – ehkä turhankin rajuna. Mutta jos tilanteessa on todella jotain sellaista mikä voisi johtaa myös poliisin myötä oikeudellisiin toimiin tai muuta vastaavaa niin silloin toki ratkaisu oli ainoa mahdollinen.

Osaavalta ja työhönsä vahvasti sitoutuneelta valtiovarainministeriltä varmasti vaikea päätös ja tunteikaskin. Itse seurasin tiedotustilaisuuden jo vain live-lähetyksen kautta ja siitäkin Valtiosalin poikkeuksellinen tunnelma välittyi. Tällaista hetkeä ei toivoisi kenellekään kollegalle ja tällaisessa tilanteessa toivoo kollegalle voimia ja jaksamista.

Keskusta valitsee jo sunnuntaina uuden valtiovarainministerin. Veikkailuissa on ollut esillä vahvimmin se, että paikalla jo aiemmin hetken ollut Mika Lintilä palaisi valtiovarainministeriön johtoon. Esillä on toki ollut myös Antti Kaikkosen nimi ja myös se, että Annika Saarikko palaisi vanhempainvapaalta nopeammin töihin ja valtiovarainministerin tehtävään. Yksi mielenkiintoinen nimi hallitukseen voisi olla myös europarlamentaarikko Mauri Pekkarisen paluun kotimaan politiikkaan ja esimerkiksi elinkeinoministeriksi. Pekkarinen voisi tuoda keskustaan sitä nyt kadoksissa ollut tahtopolitiikkaa ja vahvaa alkiolaisuutta. Yksi vaihtoehto myös valtioneuvoston jäseneksi on aivan varmasti osaava ja ahkera Antti Kurvinen. Mielenkiintoista nähdä miten keskusta paletin rakentaa ja myös nähdä se, että kenestä syksyllä tulee keskustan puheenjohtaja. Vaikea nähdä, että Kulmuni voisi tai edes haluaisi jatkaa keskustan johdossa syksyn puoluekokouksen jälkeen. Pieni hengenveto sivussa voisi hyvinkin nostaa Kulmunin myöhemmin takaisin vastuutehtäviin. Osaamista ja taitoa kyllä löytyy ja kun nyt tapahtuneesta otetaan opiksi niin paluuseen olisi joskus valmiimpi tekijä kuin nyt nopeasti huipulle noustessa oli.

Huhut kertoivat, että keskustassa on kuitenkin kasvamassa myös halu ja paine jättää kokonaan pääministeri Sanna Marinin hallitus. Maakunta-soten valmistelu ei ole keskustaa tyydyttänyt ja tänään himmelin esittelyn jälkeen keskusta jo tekikin Soten Itä-, Pohjois- ja Etelä -Savo -kysymyksestä hallituskysymyksen. Sosteri eli Itä-Savon sairaanhoitopiiri haluaa siirtyä osaksi Pohjois-Savon sairaanhoitopiiriä.  Keskusta edellyttää kuitenkin Sosterin noin 40 000 asukkaan alueen eli  Savonlinnan, Rantasalmen, Sulkavan ja Enonkosken pysyvän Etelä-Savon maakunnassa. Jos näin ei tapahdu niin keskusta siis jättää hallituksen. Kova veto ja Savonlinnan seutu voi siis kaataa nyt koko hallituksen ja myös koko Soten.

Mutta eihän tämä ainoa keskustalaisia Marinin hallituksessa jurppiva asia ole. Monet ovat aivan hiilenä mm. valkoposkihankitilanteen kanssa Vihreiden estäessä toimet maataloustuhojen estämiseksi ja kitkaa on myös maanpuolustuskysymyksistä ja siellä erityisesti HX-hankkeesta sekä myös verokysymykset herättävät rajua ristivetoa hallituksessa keskustan ja muiden suhteen. Vihervasemmistossa on haluja kiristää veroja ja se ei näytä onneksi keskustalle sopivan. Tässä siis vain muutama verestävä hiertymä Marinin hallituksen jaloissa ja hankaumia tuntuu syntyvän koko ajan lisää. Oma veikkaukseni on, että syksyllä tilanne pahenee entisestään, kun miljardeja ei enää ole jaettavissa hallituspuolueiden kasassa pitämiseksi.

Kommentit