Ei autojen satelliittipaikanteiselle autoverolle.

Blogi, perjantaina 18.10.2013

Itsepintaisesti Liikenne- ja viestintäministeriö ja Jorma Ollilan johtama työryhmä ajaa maahamme autojen satelliittiseurantaan ja siihen perustuvaa tieveroa. Suunnitelma näyttää muuttuvan sitä mukaan kun vastustus ja kummastelu ja epäily kasvaa. Nyt enää ei puhuttukaan kilometrien senttihinnasta kun edellisessä tiedotustilaisuudessa kerrottu hintalappu osoitettiin julkisuudessa autoilun kannalta kestämättömäksi. Työryhmä kertoi aiemmin, että taajaan asutuilla alueilla uusi kilometrimaksu olisi 6,8 senttiä ja harvaan asutuilla alueilla 3,4 senttiä kilometriltä. Tällä hetkellä maassamme auto- ja ajoneuvovero on keskimäärin noin 550 euroa vuodessa. Tämä nykytaso siis tulisi vastaan jo 8000 kilometrin vuotuisella ajomäärällä. Keskiverto suomalainen ajaa vuodessa 16000 kilometriä. Kilometrihinta siis tuplaisi keskivertoautonkäyttäjän vuosittaisen autoilun veron.

Julkisuudessa on kerrottu järjestelmän maksavan satoja miljoonia. Älykkään liikenteen kehittämisen yhteistyöfoorumi ITS Finland arvioi autojen satelliittipaikannuksen maksavan 150–200 miljoonaa euroa ja lisäksi lisäksi jokaiseen autoon erikseen vaadittavat satelliittitunnistimet maksaisivat 300 miljoonaa euroa.

Tällä viikolla myös tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio puolestaan kysyi, tarvitaanko todellakin näin tarkkaa tietoa ajoneuvoverojen perintään.

Ja myös tuore Tekniikan Maailma tyrmää Ollilan työryhmän esityksen ja toteaa, että ”verovempaimet saavat rinnalleen laitteen tai menetelmän jolla veroja voidaan kiertää”. Julkisuudessa on myös epäilty laitteiden toimivuutta ja mm. TM epäili, että veroa saattaisi kertya myös Suomen ulkopuoelella ajetuista kilometreistä.

TM arvioi lisäksi, että laitteiston mahdollisesta toteutustavasta riippuen suomalainen autoilija saattaa joutua maksamaan tieveroa myös kotimaan rajojen ulkopuolella ajetuista kilometreistä.

Mutta toistan nyt oman kantani. En kannata autoilijoiden satelliittipaikannusta. En siihen perustuvaa veroa. Meillä on jo nyt polttoaineeseen perustuva verotus joka on sekä ympäristöperusteinen, että kulutukseen perustuva toimiva vero. Kehitetään mieluummin siis sitä.

Ja itse pidän välttämättömänä, että minkäälaiseen kokeiluun tai muuhunkaan puuhasteluun ei nyt laiteta valtion rahaa kiinni. Yritykset suunnitelkoot omia laitteitaan ja muuta, mutta vain omalla rahalla. Ja toisaalta kysyä sopii, että onko tässä valmistelussa myös erilaisia vähintäänkin mielenkiintoisia yrityskytköksiä? Kuka selvittäisi.

….

Kello 12.30 ja takana jo ympäristövaliokunta missä valmistavassa keskustelussa metsäpuolen ensimmäitse suuret lakiuudistukset. Ne tarkoitus saada meiltä ensi viikolla ulos. Sitten perään ulkoasiainvaliokunta puolustusministeri Carl Haglundin kuulemisen parissa. Itse kyselin Afganistan-kuulemisen yhteydessä kriisinhallintatehtävissä loukkaantuneiden tuen ja hoidon perään ja kannoin huolta KriHa-Veteraaniohjelman etenemisestä. Se on nyt lopultakin työn alla ja nyt varmistettava, että ohjelmaan tulee selvät kirjaukset vastuista sen varralta kun jotain vakavaa sattuu ja toisaalta myös lupaus henkisenkin hoidon saannista ja myös tuesta perheille ja omaisille. Myös sellaisissa tilanteissa kun joku surullinen tapahtumasarja järkyttää kaikkien kriisinhallintatehtävissä olevien perheitä ja lapsia vaikka itse kohde ei olisikaan omassa perheessä. Mutta nyt hyvä, että asia etenee ja sen etenemistä lupaan seurata.

Lohisoppaan surkea päätös EU:sta.

Muutamalla sanalla on pakko kommentoida vielä EU:n päätöstä Itämeren pääaltaan lohikiintiössä. Suomi ajoi eduskunnan päätöksellä ja maatalousministeri Jari Koskisen johdolla selkeää leikkausta kiintiöön ICES:n tieteellisen neuvonannon mukaan. Tavoitteena siis 78 000 lohen kiintiö. Jäimme EU:ssa Ruotsin kanssa kahden ja päätös jyrättiin  muiden maiden toimesta niin, että lohikiintiö jää kestämättömälle tasolle. Kiintiö pienenee vain 2% eli 106 253 loheen. Suomen alueella leikkaus tarkoittaa vain 500 lohta.

Mutta ei voi olla kuin pettynyt EU:n välinpitämättömyyteen. Suomessa aiheesta on nyt saavutettu hyvä yksituumaisuus. Meillä siis eduskunnassa yli puoluerajojen yhteynen tavoite pelastaa lohi ja sen takaamiseksi leikata kiintiöitä. Se on poikkeuksellinen tilanne ja erinomaisen työn tulos. Maamme hallitus, koko eduskunta oppositio mukaan lukien siis pelastamassa lohta. Tosin tavoitteemme on EU:n muiden maiden ahneuden takia nyt jälleen uhattuna. Surkea tilanne.

No viime vuonna olimme pienentämisen kanssa yksin. Nyt mukana jo rinnallamme Ruotsi. Jos sitten ensi vuonna jo muutkin Itämeren maat heräisivät tähän vakavaa tilanteeseen.

Mutta iso kiitos nyt maatalousministeri Jari Koskiselle hyvästä työstä kiintiöiden pienentämiseksi. Pienen maan voimat eivät vain nyt riittäneet määräenemmistöpäätöksen jyrätessä.

Seuraavaksi täysistuntoon ja illalla Helsinki Areenalle katsomaan Helsinki International HorseShowhta. Upea hevosten ja hevosurheilun ilta luvassa ja paljon ystäviä ja tuttuja koolla. Nähdään.

Upea ilta takana. Ratsastajaliiton ja Ypäjän Hevosopiston vieraana tuli seurattua koko illan ohjelma ja tavattua lukuisia tuttuja hevosvoimien parista. Hieno hevosurheilun juhlailta siis takana. Huomenna jatketaan.

 

 

 

Kommentit