Käsi on ylhäällä.
Kyllä, kokoomus oli myös hallituksessa, kun keskustan liikenneministeri Anne Bernerin johdolla tehtiin taksiuudistus. Myös perussuomalaiset olivat silloin samassa hallituksessa. Siksi nyt onkin hyvä paikka korjata.
Taksiuudistus tehtiin siis pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen toimesta. Vaikka käteni nostin – puolueeni oli mukana – niin haluan sen nyt täälläkin todeta, että itse olin uudistuksen kriitikko omassakin ryhmässä. En siis nyt vain jälkiviisastele. Nostin esille niitä huolia mm. maaseudun taksien saatavuudesta ja muusta, joiden kanssa nyt joudumme painimaan. Mutta olin vähemmistössä ja ryhmän demokratian säännöin itsekin tuin lopulta uudistusta.
Sen olemme nyt nähneet mitä taksialalle on tapahtunut. Itseasiassa heti uudistuksen jälkeen taksimäärä lähes räjähti. Uusia onnen onkijoita tuli alalle ruuhkaksi asti. Mutta tänään takseja on jo vähemmän kuin silloin kun taksien määrää säädeltiin. Kyllä…
Tänään takseja on jo vähemmän kuin silloin kun taksien määrää säädeltiin.
Osallistuin tänään itse keskusteluun Olympiastadion Tahdossa taksialan tilanteesta ja korjaustarpeesta. Tilaisuudessa julkistettiin myös Taksi Helsingin teettämän kyselytutkimus, minkä mukaan 37 prosenttia vastaajista on sitä mieltä, ettei luotettavuus sovi hyvin kuvaamaan taksialaa. Turvallisuus herättää myös huolta, reilu neljännes vastaajista kokee taksit turvattomiksi.
”Tutkimuksessa käy myös ilmi, että kuluttajat toivovat kuljettajille taksikoulutusta. Reilut 70 prosenttia vastaajista on täysin samaa mieltä väitteestä, että jokaisen kuljettajan tulisi käydä erillinen taksikoulutus. Myös taksien saatavuuden parantaminen haja-asutusalueilla kerää suurta suosiota kyselyyn vastanneiden kesken – 85 prosenttia vastaajista pitää tätä tärkeänä kehityskohteena. Suomalaiset toivovat myös lakiuudistusta toimena parempaan taksiliikenteeseen.”
Samoja huomioita nostin itsekin esille. Tänään painotin taksinkuljettajien koulutusvaatimusten tärkeyttä, taksamittareiden valvontaa ja sitä, että taksien hinnat pitää säädä kaikissa tilanteissa ennalta selviksi. Jokaisen pitää tietää taksiin noustessaan, että mitä matka lopulta maksaa. Hinnat voivat olla erilaisia ja joku voi maksaa enemmänkin, jos esimerkiksi ei halua ruuhka-aikana jonottaa jne., mutta niin ei saa päästä käymään, että matkan määränpäässä vasta selviää, että normaalisti 15 euron matka maksoikin tällä taksilla 50 euroa.
Ja nostin esille myös sen, että mittareista voisi hyvin olla suora yhteys verottajalle ja näin osaltaan voitaisiin ehkäistä myös harmaata taloutta.

Median aamiaistilaisuudessa ratkaisuista on keskustelemassa olivat kanssani kansanedustaja Suna Kymäläinen (sd.) ja Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Andersson. Keskustelua johdatteli Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen.
Nostin esille myös Kela-taksien ongelmat ja myös ongelmat vammaispalvelulain mukaisissa kuljetuksissa. Ja näiden kautta sen, että maaseudulla ei enää juurikaan takseja ole tai ei ainakaan niiden kannata palveluitaan ilta- ja yö- sekä viikonloppuaikaan tarjota. Minusta Kela-taksien kohdalla pitäisi kyydit mahdollistaa aina lähimmälle taksille näin asiakkaan halutessa ja myös vammaispalvelulain mukaisissa kyydeissä ohjata ne oman kunnan takseille. Näin saisimme takseille liikevaihtoa lisää mm. koulukuljetusten ja muiden lisäksi ja myös kannattavuutta tarjota palveluita myös maaseudulle. Ja pohdin myös sitä, että voisiko samassa autossa kulkea myös paketteja tai ikäihmisten ruokapalvelun tai kauppapalveluiden kasseja? Jotain tälle täytyy kuitenkin tehdä.
Tulevalla hallituskaudella siis tarvitaan lisää korjausliikkeitä. Taksialan luotettavuus pitää palauttaa ja se vaatii niin lainsäädäntötoimia kuin myös yritysvastuuta ja myös oppimista meiltä asiakkailtakin.
Antoisa ja hyvä keskustelu. Iso kiitos kollegalleni Suna Kymäläiselle (sd.) ja Invalidiliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Laura Anderssonille hyvästä keskustelusta. Ja kiitos keskustelua vetäjälle Taksi Helsingin toimitusjohtaja Juha Pentikäisen ja koko Taksi Helsingin väelle tärkeästä tilaisuudesta.
Ongelmat on syytä nostaa pöydälle.
Taksi Helsingin kyselytutkimukseen vastasi 1015 18–84-vuotiasta vastaajaa pääkaupunkiseudun väestöä edustavasti. Vastaajat osallistuivat Nordstatin online-paneeliin aikajaksolla 28.11.-7.12.2022. Tutkimuksen virhemarginaali on 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.