Pitkään esillä ollut lisäraideparin rakentaminen pääradalle Keravan ja Riihimäen välille on nytkähtämässä eteenpäin. Lisäraiteilla voitaisiin parantamaa merkittävästi pääradan välityskykyä eli lisätä vuoroja ruuhka-ajoille. Ratahallintokeskus on nyt esittämässä lisäraiparien määrän nostamista peräti neljään nykyisten pääosin kahden ja paikoin kolmen sijaan.
– Olemme tätä asiaa pitäneet esillä aktiivisesti ja on hyvä, että asia on nyt nytkähtämässä eteenpäin. On myös järkevää, että samalla tehdään riittävä uudistustyö niin, että rata on kunnossa sitten vuosikymmeniksi eteenpäin, totesi kansanedustaja Timo Heinonen ja kertoi, että Riihimäen seudun kokoomuslaiset ovat nostaneet aktiivisesti esille myös Riihimäen asemalaiturien uudistustyön esteettömiksi.
Helsinki-Riihimäki-rata on maamme vilkkain eikä junavuorojen lisääminen onnistu enää ilman lisäraiteita.
– Tällä on tietysti iso merkitys koko Eteläisen-Suomen kehittymiselle ja kasvulle. Toimiva päärata on tärkeä hanke koko maallemme ja kun saamme Riihimäen tapaan toimivia matkakeskuksia sen varteen niin liikennöinti paranee merkittävästi myös saattoliikenteen osalta, kommentoi Heinonen.
Lisäraideparien suunnitelmien ja myös ympäristövaikutuksen arvioinnin on tarkoitus valmistua kevääksi 2010 ja näin uusia raiteita päästäisiin rakentamaan mahdollisesti vuonna 2013.
– Tuo asemalaituriremontti olisi syytä hoitaa kuitenkin ainakin kevennettynä ratkaisuna jo nopeammin. Esitetty kevennetty ratkaisu tekisi ainakin osasta vaunuista esteettömiä ja helpottaisi näin risteysaseman käyttöä, perusteli Timo Heinonen ja toivoi, että kaupunki ottaisi asiassa nyt myös aktiivisen roolin.