Timo Heinonen joustaisi pienoislinja-autojen perhekäytössä

Uutiset, tiistaina 16.12.2008

Linja-auton kuljettajien ammattipätevyydestä säädettiin paljon puhuttu laki, joka astui voimaan syksyllä 2008. Lailla haluttiin taata kaikkien linja-autoa ajavien ammattipätevyys. Lain soveltamisen ulkopuolelle jätettiin kuitenkin tilanteet, joissa linja-autoa käytetään yksityisesti. Valiokuntakäsittelyssä lakiin lisättiin, että ammattipätevyyden ulkopuolelle rajataan tilanteet, joissa perheen vanhempi kuljettaa samassa taloudessa asuvia ihmisiä omalla linja-autollaan.

Timo Heinonen nosti eduskunnassa esiin lain ongelmien näkökulmasta suurperheiden tilanteen.

– Eduskunnassa valiokuntakäsittelyssä tehdyn tiukemman rajauksen takia esimerkiksi 14 paikkaisen linja-auton omistava perhe saa kuljettaa autossa vain samassa taloudessa asuvia lapsiaan. Tämä on aiheuttanut nyt arjessa pienelle ryhmälle isompia perheitä suuren ongelman, totesi Timo Heinonen ja kertoi, että esimerkiksi perheen lasten ystävien kuljettaminen yhteisiin harrastuksiin tai perheen sukulaisten mukaan tulo suurperheen autoon ei ole ollut mahdollista.

– Tilanne on ollut isoille perheille todella ongelmainen. Tällaisia minusta suoraan sanottuna virheitä ei saisi päästä syntymään lakeihin tai sitten niitä pitäisi olla ainakin valmius korjata.

Rajauksen ongelmana ovat myös esimerkiksi uusioperheen toisessa taloudessa asuvat lapset, jotka eivät lain mukaan saa linja-autossa matkustaa.

Liikenneministeri Vehviläisen mukaan laki säädettiin Euroopan parlamentin direktiivistä, jonka tulkintaa jopa hieman tiukennettiin Suomessa. Perusteluna ministeri esittää, että mikäli tiukennusta lakiin ei olisi tehty, kuljettajana voisi toimia ajokortin omaava henkilö, jolla ei kuitenkaan ole tarvittavaa kokemusta tai tuntemusta turvalliseen ajoon. Ministeri katsookin, että säännöksessä otetaan tarpeeksi huomioon perheiden tilanteet ja muiden henkilöiden, myös maksuttomaan, kuljetukseen tarvitaan ammattipätevyys. Vehviläinen toteaa vastauksessaan, että hallituksella ei ole aikomusta ryhtyä toimiin asian korjaamiseksi.

– Olen eri mieltä ministerin kanssa. Ei tässä ole kyse ajoneuvon kuljettajan osaamisesta tai muustakaan sellaisesta. Vaan nimenomaan arjen järjettömästä tilanteesta mihin sinänsä ihan hyvään tähtäävä laki on
pyrkinyt, totesi Timo Heinonen ja kertoi, että työtä asian eteen on syytä jatkaa.

Kommentit