Eivät lapsemme ja nuoremme opiskele tilastoja ja PISA-tutkimuksia varten, vaan elämäänsä varten, mutta se ei poista sitä, että oppimistulosten ja osaamisen heikentyneestä tasosta ei tulisi olla huolissaan. Entisenä opettajana olen seurannut tätä kehitystä huolestuneena jo pidempään ja kuunnellut myös huolia kollegoiltani suomalaisista kouluista eri puolilta maatamme. Viesti on ollut aina sama: Menemme huonoon suuntaan.

Opettaja Heinonen 🙂 Mukavia muistoja ja ystävyyksiä.
Vaikka huoli on aikalailla yhteinen kaikissa länsimaissa, niin meidän tehtävä on huolehtia ensisijaisesti meidän omien lasten ja nuorten pärjäämisestä tulevaisuudessakin. Heikon osaamisen oppilaiden määrä on kasvanut 2000-luvulla selvästi tärkeimmissä eli lukutaidossa ja matematiikassa, mutta myös luonnontieteissä. Tilanteen vakavuus tunnistettiin pääministeri Petteri Orpon (kok) hallitusohjelmaneuvotteluissa ja vaikeassa taloustilanteessakin pidimme kiinni siitä, että osaamisesta ei voida säästää. Pääministeri Petteri Orpo itse alleviivasi, että koulutus pidetään erityissuojelussa silloinkin, kun rahaa on niukasti ja oikeastaan kaikesta joudumme säästämään.
Hallitusohjelmaan kirjasimmekin, että suomalaisnuorten osaamisesta huolehditaa ja oppimistulosten kehitys on käännettävä. Yli 9 miljardin euron talouden sopeutuksen ja säästöjen keskellä päätimme kuitenkin lisätä perusopetukseen rahoitusta 200 miljoonaa euroa. Päätimme myös vahvistaa perustaitoja uudistamalla rakenteita ja myös erityisopetukseen tehdään korjausliike.
Peruasiat keskiöön oli hallitusneuvotteluissa se osaamisen perusta, johon päätimme panostaa. Perusopetuksen vähimmäistuntimäärää lisätään nyt kolmella vuosiviikkotunnilla laajentamatta opetussuunnitelmaa. Haluamme vahvistaa perustaitojen luku-, kirjoitus- ja laskutaitojen osaamista, jotta jokainen saavuttaisi peruskoulusta riittävät perustiedot. Alimmilla vuosiluokilla lisätään äidinkielen ja matematiikan opetusta yhdellä vuosiviikkotunnilla ja 3.-6. luokilla äidinkielen opetusta yhdellä vuosiviikkotunnilla. Tuntilisäykset jätetään toteutettavaksi paikallisin päätöksin ja asetusmuutokset tulevat voimaan 1.8.2025.
Näin annamme koululaisillemme enemmän aikaa lisäharjoitteluun ja vahvistamme perustaitoja, niin, että kaikilla nuorilla olisi perustaidot eli luku-, kirjoitus- ja laskutaito hallussa. Tälle perustalle on sitten hyvä oppia lisää myöhemminkin.
Samaan aikaan uudistamme myös erityisopetustamme. Oppimisen tukea koskeva lainsäädäntö uudistetaan kokonaisuudessaan. Vähennämme opettajien hallinnollista työtä. okaisella oppilaalle haluamme varmistaa yhdenvertaisen mahdollisuuden saada tukea omaan oppimiseensa sekä ryhmän jäseninä, että yksilöinä. Yhtenäistämme ja selkiytämme tuenmuotoja ja samalla varmistamme riittävät resurssit ja osaamisen tukitoimien toteuttamiseen. Lisäksi päätimme vakiinnuttaa tasa-arvorahoituksen määrärahatason, joka on 2024-2026 vuosittain noin 50 miljoonaa euroa.
Nyt laitetaan perusasiat ja perusopetusta kuntoon. Siitä se lähtee.
….
Eduskuntaviikon viimeinen päivä tänään. Huomenna nimittäin suuntaamme puoluekokousviikonloppuun ja siksi perjantaina ei eduskunnassa valiokuntia ja istuntoa ole. Tampereella puko-vkl siis edessä.
Mutta tänään vielä täysi työpäivä ja illalla mukava päästä mukaan Lopen kesätorille. Silja Saranen on torinuortemme kanssa rakentaneet jälleen upean torikesän meille Lopelle ja, kun avausilta jäi viime viikolla väliin, niin tänään halusin päästä mukaan.