Yritysvierailu Riihimäen Ajoharjoittelukeskukseen – Laadukkaasta ajo-opetuksesta pidettävä kiinni näissä ajokeleissä

Blogi, maanantaina 24.10.2016

Liikenne on suuren uudistuksen edessä Liikennekaaren myötä. Ajatusmalli muuttuu suuresti ja toivottavasti esimerkiksi ihmiset; lapset, sairaat, aikuiset ja vanhukset ja paketit ja tavarat kulkevat jatkossa yhdessä ja sujuvasti. Mutta se ei nyt ole tämän blogini tarkoitus vaan tuosta aiheesta olen kirjoittanut aiemmin oman blogin. Se löytyy täältä: Liikennekaari mullistaa..

Mutta tänään siis tämän viikon yritysvierailuni kohteena oli liikenteeseen tiiviisti liittyvä kuljettajakoulutus eli autokoulujen ja ajo-opetuksen tulevaisuus sekä liukkaankelin opetus. Kohteena oli vuonna 1989 avattu Riihimäen Seudun Ajoharjoittelurata minkä omistaa Riihimäen Ajoharjoitteluratasäätiö. Säätiön osakkaina on alueemme kunnat Riihimäki, Hausjärvi ja Loppi ja lisäksi nykyisin myös Hyvinkää, Hämeenlinna, Nurmijärvi, Janakkala ja Autokoululiitto ry ja nykyisin radan käyttöoikeus ja koulutusvastuu on Riihimäen Ajoharjoittelukeskus Oy:llä, jonka omistaa Kanta-Hämeen Autokouluyhdistys ry:n jäsenautokoulut.

14713676_10154670480261670_710016968103666150_n 14721597_10154670480201670_2317755147197662697_n 14650358_10154670474206670_8617351603555826634_n 14671225_10154670474126670_5426284897797336186_n liukasrata_2014Rata-alue on moderni ja vuosien saatossa merkittävästi myös laajentunut. Perustamisen jälkeen paikka laajeni ensimmäisen kerran heti 1990 kakkosvaiheen myötä ja sitten 1995 kun aiemmin öljyllä ja vedellä liukastettu peltinen liukasrata muutettiin Kurun harmaagraniittiseksi ja vain vedellä liukastetuksi ympäristöystävälliseksi radaksi. Talvisin rata on siis sään salliessa myös jäinen. Tänään itsekin kokeilin ja erittäin hyvä ja aidontuntuinen on tuntuma märällä graniitilla. Myös kymmenen vuotta sitten vuonna 2006 käyttöönotettu graniittipintainen kitkaympyrä oli mielenkiintoinen kokemus ja erityisen opettavainen. Päivittäin ajoharjoittelukeskuksen graniittipintainen liukasrata on tarkoitettu kuljettajaopetuksen perusopetukseen ja syventävässä vaiheessa, vaikeissa olosuhteissa ajaminen. Myös moottoripyörille ja mopoille on ollut vuodesta 2013 lähtien omat liukkaankelin harjoittelumahdollisuudet ja tarjolla myös laadukasta jatkokoulutusta meille jo kortillisillekin kuljettajille. Nyt jälleen tulossa myös mm. avoimienovien päivä eli silloin taas kuka tahansa pääsee radalla kokeilemaan omia rajojaan.

Nykyisin radalla ajetaan vesiliukasteisuuden lisäksi vain radan omilla autoilla ja näin alueelle ei pääse renkaisssa myöskään esimerkiksi suolaa tai hiekkaa. Tämä on tärkeää graniittipinnan kestävyyden takia ja myös ympäristöasioiden takia. Ja viimeksi vuonna 2011 paikkaa kehitettiin edelleen ottamalla käyttöön uudet opetustilat, sosiaalitilat, turvahalli ja kahvio. Ja tänään rataa käyttää vuositasolla jo lähes 10 000 ajajaa. Heistä perusopetuksessa on noin 9000 ja yritys- sekä muussa koulutuksessa noin 500 henkilöä.

Nyt liikenneopetuksenkin uudistamista jälleen suunnitellaan. Huolena on se, että suunnitelmissa on siirtyä entistä vahvemmin vain tutkintopainotteiseen malliin. Opetus niin teoria kuin liukkaankelin ja pimeänajonkin jäisi näin osaksi jopa kokonaan pois ja osa korvaantuisi simulaattoreilla. Olen itsekin epäilevä, että vain simulaattoriopetuksella voitaisiin tarjota ja opettaa sama osaaminen kuin radoilla ja liikenteessä. Ymmärrän sen, että kustannusten nousua tulee tottakai hillitä ja alentaakin, mutta samoja virheitä ei tietenkään kannata tehdä mitä joissakin muissa maissa on tehty. Uudistusmallista löytyy muuten mielenkiintoinen yhteys vanhaan autokatsastuksen yksityistämiseenkin. Jos joku kiinnostuu niin googlaa 🙂

Itse ottaisin uudelleen käyttöön hetken käytössä olleen mallin missä opetusluvassa yhdistetään sen hyvät puolet autokouluopetukseen. Se oli toimiva ja edullinen malli perinteisen autokouluopetuksen rinnalla ja sitä kannattaisi kehittää jatkossaki säilyttäen toki perinteinen autokoulu ja opetuslupamallikin. Ja myös liukasratakoulutus kannattaa säilyttää. Sen puolesta puhuu myös tilastot kun vuonna 1989 harjoittelu otettiin käyttöön. Sen myötä nuorten talviajon vahingot vähenivät. Nykyisin ongelmana on edelleen nuorten onnettomuudet touko-syyskuulla. Ne pahat kesäyöt.

Merkillepantavaa on muuten sekin, että kuljettajatutkinnon hylkäysprosentit vaihtelevat eri autokoulujen välillä yli 60% noin 5%. Tähän Trafi ei ole puuttunut. Täytyy etsiä lista eri autokoulujen hylkäysprosenteista. Ehkä sekin on hyvä tietää kun omaa autokoulua nuori valitsee. Yritän lisätä sen tänne blogiini kun löydän.

Kuljettajakoulutus on laajin ja kattavin liikennekasvatuksen kanava Suomessa ja toivottavasti se on sitä jatkossakin. Kehitetään. Ei romuteta.

Tänään ilta kunnanhallituksessa tai oikeastaan jo iltapäivä. Ensin puheenjohtajisto ja pieniä linjauksia tulevaankin ja sitten kunnanhallituksen pitkä lista. Hyvin valmisteltu on kuin puoliksi tehty ja hallitus naputteli listan valmiiksi reilussa tunnissa. Lista ja päätökset löytyvät kunnan nettisivuilta ja minulle saa laittaa viestiä ja kysymyksiä jos sellaisia asioista esille nousee.

Kommentit