Viron, Latvian ja Liettuan ulkoministerit nostivat Financial Timesin artikkelissa huolensa Venäjän GPS-häirinnästä. Viron ulkoministeri Margus Tsahkna totesi, että ”gps-häirintä on osa Venäjän suorittamaa vihamielistä toimintaa”. Tsahkna kutsui tätä kyberhyökkäyksiksi ja kertoi sen uhkaavan maansa turvallisuutta. Balttiministereiden mukaan Venäjän toiminta voi pahimmassa tapauksessa johtaa lento-onnettomuuteen.
Huhtikuun viimeisenä viikonloppuna Finnair jo käännytti lentojaan takaisin Helsinkiin matkalta Tartoon. Häirinnän myötä gps-laite näyttää väärän sijainnin tai ei sijaintitietoa lainkaan. Eräs autoilija kertoi, että vappuviikonloppuna Kotkassa autonavigaattori oli myös seonnut tällä tavalla ja näyttäneen eron silmällä havaitun paikan ja gps-signaalin välillä. Ongelma ei siis välttämättä ole vain ilmassa, vaan voi olla edessä myös maalla ja merellä.
Asiantuntijat ovat ainakin toistaiseksi rauhoitelleet ja todenneet, että ainakaan matkustajakoneille ei tämä akuuttia turvallisuusriskiä aiheuttaisi. Koneissa on useampi eri järjestelmä kertomassa paikkatietoa. Myös Traficom on kertonut, että sillä ei ole tiedossa gps-signaalin katoamisesta johtuneita vaaratilanteita. Mitä merellä sitten voisi tapahtua sumussa tai pimeällä? Mene ja tiedä.
Mutta olen sitä mieltä, että EU:n ja myös Naton tulisi tämä tilanne ottaa nyt vakavasti. Kuinka kauan tällaista voidaan katsoa?
Vuosina 2014-2018 Yhdysvaltalainen Euroopan joukkojen komentajana toiminut Ben Hodges twiittasi 30.4.2024, että:
”Russia is at war with us, even if we don’t realize it. EU/NATO can figure out effective means to stop these activities as well as GPS jamming and other activities in the region which violate international agreement.”
Eli ”Venäjä on sodassa kanssamme, vaikka emme sitä ymmärrä. EU/Nato voivat keksiä tehokkaita keinoja tämän toiminnan, kuten kuten myös GPS-häirinnän ja muiden kansainvälisiä sopimuksia rikkovien aktiviteettien, lopettamiseksi”.
Toivottavasti tämä tilanne nyt otetaan vakavasti eikä vasta sitten, kun sattuu. Nimittäin taivaallakin voi vielä sattua, vaikkei yksin gps-häirintä sitä aiheuttaisikaan, mutta yhtenä osana se voi olla mukana katastrofin palapelissä. Myös mm. palo- ja pelastustoimi hyödyntää GPS-paikkatietoa ja häirinnällä voidaan vaikuttaa myös sähkönsiirtoon tai pankkiliikenteeseen.
Omia ongelmia luovat myös pienemmät ns. GPS-jammerit. Niitä voi tilata Kiinasta muutamalla kympillä ja kuluttajakäyttöön valmistetut jammerit saavat virtansa esimerkiksi auton tupakansytyttimestä ja niitä voidaan käyttää oman liikkumisen piilottamiseen. Tämä on kasvava ongelma ja myös riski, mihin myös tulee Suomessa puuttua.
Nämä on nyt syytä ottaa todellakin vakavasti. Sinisilmäisyyteen ei ole yhtään varaa, eikä pienintä syytäkään.
…
Kello 21.36 ja päivä pakettiin. Tänään ehdin tosin myös ratsaillekin Hunsalaan, mutta paljon töitäkin. Huomenna sitten aamusta johtamaan valtion liikuntaneuvoston kokousta ja listallamme mm. tämän vuoden liikuntapaikkojen rakentamistuet. Palaan aiheisiin.