Kansanedustaja Timo Heinonen (kok.) nosti eduskunnassa esiin ruoan alkuperämaan tärkeyden kuluttajille. Eviran tutkimuksen mukaan 77 prosenttia suomalaisista tarkistaa ruoan alkuperän ennen ostopäätöstä. Syykin tähän on selvä, halu ostaa suomalaista ruokaa. Kaikista tuotepakkauksista ei kuitenkaan selviä mm. lihan alkuperämaa ja tähän Heinonen haluaa nyt muutoksen.
Elintarvikkeiden pakkausmerkintäsäädöksissä määrätään, mitkä tiedot tulee selvitä kuluttajan ostamasta pakkauksesta. Tavoitteena näillä säädöksillä on taata ruoan turvallisuus ja kuluttajan tiedonsaantioikeus, ja tähän kuuluu olennaisesti myös maa, josta ruoka on tuotu. Esimerkiksi lihatuotteissa Suomessa tuotetun ja valmistetun lihan matka pystytään jäljittämään aina pellolta ruokapöytään asti. Myös ulkomailta tuodun valmisteen alkuperämaa on ilmoitettava pakkauksessa.
– Ongelma onkin siinä, että ulkomailta tuodaan Suomeen lihaa, jota sitten käsitellään täällä edelleen, esimerkiksi kypsennetään. Tässä tapauksessa tuotteen myy edelleen suomalainen yritys, eikä alkuperämaata tarvitse ilmoittaa. Eli kuluttaja saattaa uskoa ostavansa suomalaisen yrityksen ja tuotemerkin alla suomalaista ruokaa, vaikka se onkin muualta tullutta, kummasteli Timo Heinonen.
Pakkausmerkintäsäädösten mukaan lihan alkuperämaata ei tarvitse tällaisessa tilanteessa ilmoittaa, ellei kyse ole vähäisestä valmistuksesta. Aiheeseen puututaan myös, mikäli yritys mainostaa erityisesti tuotteen suomalaisuutta.
– Tämä on kuluttajan kannalta harhaanjohtavaa. Meillä tulee olla oikeus tietää lihan alkuperä kaikissa tilanteissa. Kuten Eviran tutkimuksesta käy ilmi, suomalaiset haluavat suosia suomalaista, mikä on meidän ruoantuotantomme, mutta myös ilmaston ja ympäristön kannalta erinomainen asia ja siihen täytyy antaa mahdollisuus. Ei suomalainen kuluttaja ole kiinnostunut valmistuksen määrästä tai markkinoinnista, jos kyse on ulkomaisesta raaka-aineesta. Tärkeintä on aidosti suomalainen ruoka, uskoo Heinonen, joka jää odottamaan ministerin vastausta ja toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi.