Tätäkö on oikeudenmukainen siirtymä Annika Saarikko? – Autoa tarvitsevat ja kuljetusala kärsii

Blogi, perjantaina 11.02.2022

Oikeudenmukainen siirtymä.

Tätä on pääministeri Sanna Marinin (sd.) vasemmistohallitus keskustan tuella hokenut koko ajan. ”Oikeudenmukainen siirtymä” ja ”ketään ei jätetä”. Oikeudenmukaisen siirtymän mekanismi on siis väline, jolla edistetään ilmastoneutraaliin talouteen siirtymistä oikeudenmukaisesti niin, ettei mikään alue joudu kärsimään murroksesta kohtuuttomasti. Nyt kuitenkin näyttää selvältä, että oikeudenmukaisuus on tästä kaukana.

Tukea tähän oikeudenmukaiseen siirtymään on annettu kaikille EU-maille ja se on nimenomaan pitänyt ohjata alueille, joiden ”suhteelliset hiilidioksidipäästöt ovat suurimmat ja joilla on eniten fossiilisista polttoaineista riippuvaisia työpaikkoja”.

Meillä näyttää laskun maksavan kuitenkin juuri harvaanasuttu ja maaseudun Suomi. Inflaatio iskee kaikista kovimmin tänne harvaanasutulle alueelle ja myös heihin, tai meihin, joita ei julkinen liikenne palvele käytännössä lainkaan ja missä täytyy pitää perheellä yleensä jopa kahtakin henkilöautoa.

Esimerkiksi vuodessa yksin bensiinin hinta on maassamme noussut lähes 30 prosenttia. Ja tästä kuluttajahinnasta on siis veroja lähes 60%. Bensalitrassa on siis valmisteveroa peräti 75,96 senttiä. Tämän päälle tulee vielä tästäkin maksettava 24% arvonlisävero. Tilannetta kuvaa hyvin se, että vaikka huoltoasema saisi bensa ilmaiseksi ja myisi sen ulos ilman katetta, niin kassalla siitä joutuisi kuitenkin maksamaan verojen takia 94 senttiä litralta. Tämä valmisteverokokonaisuus kerää valtion kassaan vuosittain noin 2,5 miljardia euroa. Päälle siis vielä alvit.

94 sentin verojen päälle tulee sitten polttoaineen varsinainen hinta ja se muodostuu sitten raakaöljyn hinnasta, uusiutuvien jakeluvelvoitteesta, öljy-yhtiöiden katteesta, rahdeista ja huoltoaseman piskuisesta katteesta.

Mutta oleellista on huomata, että vaikka nyt raakaöljy on kallistunutkin paljon. Brent-laatu on maksanut nyt noin reilun 80 euroa (93 dollaria) barrelilta. Mutta tämä ei huippukorkeita polttoaineen hintoja selitä vaikka Marinin hallitus ja Saarikko näin haluaakin antaa ymmärtää. Esimerkiksi kymmenisen vuotta sitten öljy oli paljon nykyistä kalliimpaan. Silloin nyt noin 93 dollaria maksava barrel maksoi yli 120 euroa. Syy siis huippukorkeisiin polttoaineen hintoihin löytyy maamme poliittista päätöksistä.

Eli öljyn hinnannousu ei selitä korkeita bensa-aseman hintoja. Ei yksin myöskään Marinin hallituksen tekevät veronkorotuksestaan. Vaan isoon rooliin nousee ns. jakeluvelvoitteen päätökset. Uusiutuvien polttoaineiden jakeluvelvoitteesta on tullutkin uusi tekijä bensan ja dieselin hinnannousuissa. Keskusta Annika Saarikon johdolla hieman hassuttaakin suomalaisia puhuessaan, että hallitus ei enää korota polttoaineveroja. Mutta samaan aikaan hän jättää kertomatta, että hallitus on tehnyt päätöksiä sekoitevelvoitteen kiristyksistä ja se siis nostaakin polttoaineen hintaan jopa itse veronkorotuksia enemmän ja nopeammin.

Nyt uusiutuvaa pitää olla polttoaineen seassa 19,5%. Ja kun bensa sekaan voi sekoittaa etanolia enintään kymmenen prosenttia, niin dieselin sekaan onkin sekoitettava uusiutuvaa dieseliä reilusti vaadittua 19,5% enemmän, jotta polttoaineiden kokonaisvelvoite täytetään. Siksi diesel maksaakin tolpalla jo lähes saman kuin bensalitra.

Nyt on jo päätetty, että tämä 19,5% jakelu- tai sekoitevelvoite nostetaan vuoteen 2030 mennessä 30 prosenttiin ja jokainen voi laskea yksi plus yksi eli lopputulos on varmaan lähes kolme. Joka vuosi uusiutuvan määrää vaaditaan siis lisättävän 1,5% lisää polttoaineen sekaan. Jakeluvelvoitee noston piti arvioiden mukaan nostaa dieselin hintaa vuoteen 2030 mennessä 12–22 senttiä litralta, kun jakeluvelvoite on noussut täyteen 30%. No, nyt on jo käynyt niin, että tämä korotus on toteutut senteissä, vaikka jakeluvelvoite on vasta 19,5 prosentissa. Eli kokonaiskorotus tulee olemaankin ihan jotain muuta kuin päätettäessä kerrottu.

Nyt Marinin hallitus on puhunut jakeluvelvoitteen kiristämisestä entisestään. Esimerkiksi korotus  34 prosenttiin nostaisi dieselin hintaa vielä 5–10 senttiä ja jopa 40 prosenttiin noin 13–25 senttiä litralta. Liikenneministeri Timo Harakka (sd.) on kertonut, että hallitus suunnittelee uusia korotuksia jakeluvelvoitteeseen ja hallituspuolue vihreiden ministeri Emma Kari (vihr.) kertoi tällä viikolla Iltalehden haastattelussa, että lisäkorotuksista 34%:teen on jo hallituksessa päätetty.

Eli nyt yksin vuodessa dieselin hinta on noussut 21 prosenttia eli peräti 29 senttiä litralta.  Kuljetusalan kustannuksia se on nostanut 500 miljoonalla ja tämä totta kai lopulta näkyy tuotteiden mm. ruuan hinnassa.

Siksi nostin maanantaina Ylen A-studiossa esille ns. ammattidieselin. Se tarkoittaisi sitä, että kuljetusala saisi osan polttoaineenhinnasta takaisin eli voisimme auttaa nopeasti kuljetusalaa. Itse myös kohdistaisin tämän ammattidieselin edun rekkojen lisäksi myös pienempään kuljetusyritysten kalustoon ja myös takseihin. Näin apu menisi sinne missä sitä myös todellakin tarvitaan.

Ja aina kun esittää jonkun myös verotuloja vähentävän esityksen niin on tärkeää pohtia keinot miten se aukko paikataan. No isolta osin se paikkaantuisi jo kilpailukykymme vahvistumisella ja kuljetusalan elpymisellä ja selviämisellä.  Mutta osa voidaan sitten paikata ottamalla käyttöön vinjettimaksut eli ulkomaalaisten rekkojen tiemaksut. Sieltä olisi mahdollista napata myös ulkomaalaisilta rekoilta ja kuljetusyrityksiltä maksua meidän teiden käytöstä. Monet EU-maat tätä jo käyttävät ja meilläkin se olisi syytä ottaa nyt käyttöön.

Eli ratkaisujen kautta. Ja tavallisille henkilöautoa tarvitseville itse kohdistaisin reilumman työmatkavähennyksen nyt omanauton käytöstä ja myös korottaisin kilometrikorvausta. Ja kyllä, itse olisin valmis myös tarkastelemaan itse polttoaineveroakin. Kun sitä on kerran nostettu silloin, kun öljyn maailman markkinahinta on ollut alhaalla niin eikös sitä pitäisi laskea vastaavasti silloin, kun maailman markkinahinta on korkealla? Pitäisi.

Oikeudenmukainen siirtymä edellyttää nyt tätä.

Nyt taidan avata television. Iivo lähtee laduille…

….

Onnea Iivo Niskanen! Elävä legenda!

Olipahan huikea hiihto ja sen kautta myös hieno päivä. Iivo Niskanen teki unelmistaan totta ja hiihti käytännössä täydellisen ja varmasti yhden koko hiihtohistorian parhaan 15 kilometrin vapaan kisan. Täydellistä hallintaa ja tilanteen päälläoloa. Onnea ja kiitos! Ja taitaa huomenna pukata lisää jalometallia, kun naiset lähtevät viestikisaan. Suomalainen hiihto siis voi hyvin ja menestystä tulee.

Mutta näin myös työviikko valmiiksi. Tänään lyhyet kokoukset ja lyhyt istuntokin ja nyt jo Pekkalassa. Koronakarussa menee vielä tämäkin viikonloppu ja yritetään pysyä nyt viimeisen hyökkäyksen yli terveenä. Kotimatkalla vähän Pelto-Seppälästä lisää kauraa metsän eläimille ja jos huomenna vielä kytikselle sitten ehtisi. Kuutamo olisi ainakin siihen täydellinen.

 

 

Kommentit