Liikenne ja autoilu tulee kokemaan suuria muutoksia tulevien vuosien aikana. Se tapahtuu joko hallitusti ja suunnitellusti tai sitten pakon edessä, kun esimerkiksi verotuotot romahtavat. Tämä tulee koskemaan mm. liikenteeltä kerättäviä veroja. Ei ole rehellistä sanoa, että liikenteeltä kerättävät verotuotot merkittävästi tulevaisuudessa laskisivat. Arvovalinta on sen sijaan se, että mihin nämä rahat käytetään ja riittääkö noin 8 miljardin veropotista riittävästi siihen, että huolehdimme paremmin teistämme ja rautateistämme. Minun arvomaailmassani riittää ja haluan, että myös seuraava hallitus jatkaa tiestön korjausvelan kiinnikuromista. Se tarkoittaa vuositasolla noin 300-400 miljoonan euron lisärahoitusta tiestön – myös pienemmän tiestön – kunnossapitoon ja peruskorjauksiin. Tulen kirjoittamaan tästä lisää.
Liikenteen verotus tulee myös kokemaan muutoksia. Tärkeintä on huolehtia siitä, että myös pitkienetäisyyksien maassa ja meidän joiden on pakko ajaa enemmän niin meillä on siihen myös mahdollisuus. Pitää olla kohtuuhintainen esimerkiksi vuosiperusteinen tai päiväperusteinen maksu pelkän kilometriperusteisen rinnalla. Tulen tästäkin varmasti jatkossa kirjoittamaan lisää. Tarvitaan myös tiemaksut ulkomaalaiselle raskaalle liikenteelle.
Mutta tänään kirjoitan liikenteen kalenteriin perustuvasta sääntelystä. Pitkään meillä on liikennepolitiikkaa tehty katsomalla kalenterista mitä tehdään. Kalenteri määrää koska auton alle tulee laittaa talvikumit ja monen kohdalla myös nastat. Tämä onneksi loppuun nyt kun uusi tieliikennelaki astuu voimaan. Aikanaan itse esitin säähän ja keliin perustuvaa talvirengaspakkoa ja nyt uudessa tieliikennelaissa tämä esitykseni toteutetaan.
Esitin myös vuosia sitten, että kalenteriin perustuvista talvinopeusrajoituksista tulisi päästä myös eroon. Esitin yhdessä silloisen kollegani Outi Mäkelän kanssa, että teillä siirryttäisiin Saksan-mallin mukaan ensivaiheessa ns. kahdennopeusrajoituksen malliin. Tässä tolpassa olisi kaksi nopeusrajoitusta eli esimerkiksi 100km/h ja alla pienemmällä 80km/h. Alempi nopeusrajoitus olisi voimassa kun tie olisi luminen tai jäinen. Tämä olisi siis tie kohti muuttuvia digitaalisia nopeusrajoituksia.
Nyt kun uusi tieliikennelaki mahdollistaa säähän ja keliin perustuvat rajoitukset niin on oikea aika sanoa hyvästit kalenteriin perustuville talvinopeuksille. Kaksi kertaa vuodessa tehtävä liikennemerkkien vaihtaminenkin maksaa merkittävästi ja tämä raha kannattaisi nyt suunnata samantien digitaalisten nopeusnäyttöjen hankintaan.
Samaan aikaan Liikenne- ja viestintäministeriö antoi nyt 21. marraskuuta 2018 asetuksen pääväylistä ja niiden palvelutasoista. Asetus tulee voimaan 1. tammikuuta 2019. Pääväyliksi valittiin maantiet ja rautatiet nykyisten ja ennustettujen liikennemäärien perusteella. Samalla päätettiin, että pääväylät ovat nopeimpia ja niihin kuuluvilla moottoriteillä nopeusrajoitus on pääosin 120 km/h. Laki toki mahdollistaa edelleen keliin perustavan alhaisemman nopeusrajoituksen, mutta ei enää kalenteriin perustuvaa. Liikennevirasto joutuu siis etsimään uusia ratkaisuja ja uskoisin, että ainoa heti käyttöönotettava on tuo Saksan-mallin kahden nopeusrajoituksen malli ja moottoriteille asennettavan digitaaliset muuttuvat nopeusrajoitukset.
Maanteistä pääväyliksi määriteltiin tiet, joilla kulki henkilöautoja yli 6 000 vuorokaudessa ja raskaan liikenteen autoja yli 600 vuorokaudessa. Itse olen tehnyt jo aloitteen ja esityksen, että näillä nopeimmilla moottoriteillä ja niiden ruuhkattomilla osuuksilla nopeusrajoitus nostettaisiin 130km/h. Liikenneministeri Anne Berner näytti esitykselleni jo vaalean vihreää valoa.
Tanskasta on tutkimustietoa tästä, sillä siellä vastaava korotus tehtiin jo 2004. IRTAD:n eli kansainvälisen liikenneturvallisuustieto- ja analysointikeskuksen tutkimuksessa analysoitiin nopeusrajoituksen vaikutuksia puolentoista vuoden aikaikkunassa. Huomion arvoista on se, että niillä moottoriteillä joiden nopeusrajoituksia ei nostettu keskinopeudet laskivat käytännössä välittömästi. Siis laskivat. Ja niillä teillä missä nopeus nostettiin 110 km/h uuteen 130 km/h uusilla keskinopeudet säilyivät puolestaan lähes ennallaan ja näin ylinopeudet vähenivät selvästi. Siis nopeusrajoituksen nosto ei nostanut keskinopeuksia ja ylinopeudet vähenivät.
Liikenteessä siis tapahtuu paljon ja kun moottoritie on kuiva niin siellä yleisesti hyväksyttävä nopeusrajoitus on 100km/h korkeampi. Ja kun nopeusrajoitus koetaan oikeudenmukaiseksi ja järkeväksi niin silloin niitä myös noudatetaan. Siksi kannustan liikenneministeri Anne Berneriä reippaisiin liikkeisiin. Suomalaiset tienkäyttäjät tätä toivovat, odottavat ja toteutuessaan tästä myös kiittävät.
….
Päivään mahtui paljon ja nyt illalla vielä käyty uudestaan läpi huomisen viiden kokouksen päivän materiaaleja. Mennään siis kokouksissa tällä kertaa jälleen kellonympäri.
Mutta tänään hieman ulkoilua ja lintujen ruokailu aloitettiin ja sitten Riihimäen kautta Janakkalan Turenkiin. Hieman liikuntahankkeita siellä läpi ja sitten salibandyn ykkösdivarin lähes paikallisottelu kun RSS Panthers kohtasi Turengin Urbansin. Sarjakärki koki sarjajumbon käsittelyssä ensimmäisen tappionsa, kun Urbans nappasi rankkareille venynneessä ottelussa voiton maalein 9-8.
Nyt mummulan kautta kotona ja vielä hieman lueskellaan ja sitten kohti uutta viikkoa.