Moottoripyörävero kaipaa vielä perusteellista tarkastelua – Harrastajat ja keräilijät huomioitava

Blogi, keskiviikkona 21.09.2016

Osana valtion ensi vuoden talousarviota maamme hallitus esittää uutta veroa millä on tarkoitus kerätä yhteensä 50 miljoonaa euroa lisää varoja valtion kassaan. Uusi vero kohdistuu moottoripyöriin ja veneisiin. Nopeasti ajateltuna voisi hyvin ajatella, että jos omistaa kalliin veneen niin miksi ei siitä voisi auton tapaan maksaa pienen veron. Samaa voisi ajetella myös moottoripyöristä ja osan mielestä vielä myös siksi, että meillä harvalle moottoripyörä on ns. pääkulkuneuvo vaan valtaosalle kesän menopeli ja harrastuskalu. Näin varmasti onkin. Moottoripyöriä on rekistereissä noin 230 000, mautoja eli mopoautoja ja mönkijöitä noin 10 000 ja moottorikelkkoja 93 000. 180 000 perinteistä mopoa jää onneksi jo lähtökohtaisesti veron ulkopuolelle. Mutta kaiken kaikkiaan jos vero toteutuu suunnitellusti niin se tullee koskettamaan yli puolta miljoonaa suomalaista.

Erikoiseksi uuden veron tekee se, että uutta moottoripyöräveroa ei voisi ottaa ns. väliaikaisesti pois rekisteristä ja saada veroja takaisin. Näinhän voi toimia autojen kohdalla. Ymmärrän, että kaikki ottaisivat totta kai pyrötä pois käytöstä talveksi ja veneetkin jos vastaava olisi mahdollista niidenkin kohdalla. Mutta pahaan pelkään, että malli kaatuu siihen, että erilaisten kulkuvälineiden kohdalla olisi erilaiset käytänteet. Mutta jos veroon ei tehdä mitään tämäntyyppistä ”pois saanti” -keinoa niin se tullee olemaan täysin kohtuuton keräilijöille ja harrastajille. Joka tapauksessa veroon tulee minusta moottoripyörien kohdalla tehdä verovapaus yli 25 vuotta vanhoille moottoripyörille ja tutkia esimerkiksi päiväkohtainen maksujärjestelmä.

Toteutuessaan moottoripyörävero siis pakottaisi hävittämään pyöriä päästäkseen eroon verosta tai siirtämään niitä ulkomaille. Eikä se kai kuitenkaan ole veron tarkoitus. Itse nostin tämän asian tänään esille eduskunnan budjetin lähetekeskustelussa ja esitin, että veroa pohdittaisiin vielä uudestaan ja jos sen toteuttamiseen päädytään kuitenkin niin veroon tulee tehdä esillä esittämäni mallit.

Eduskunnassa jatkuu budjetin käsittely. Ministereistä pääministeri Juha Sipilä, valtiovarainministeri Petteri Orpo ja liikenneministeri Anne Berner esittelemässä ensi vuoden talousarvioita.

Eduskunnassa jatkuu budjetin käsittely. Ministereistä pääministeri Juha Sipilä, valtiovarainministeri Petteri Orpo ja liikenneministeri Anne Berner esittelemässä ensi vuoden talousarvioita.

Maassamme moottoripyöräkauppa on laahannut jo kohta 10 vuotta. Talouden vaikeat ajat ovat hidastaneet kauppaa, mutta myös muutaman vuoden takainen ajokorttiuudistus ja myös vakuutusmaksujen hurjat korotukset. Uusien moottoripyörien rekisteröinnit ovat nyt romahtaneet alle kolmasosaan huippuvuosista. Moottoripyörävero tappaisi kaupan käytännössä kokonaan ja ajaisi kauppoja alas ja konkurssiinkin.

Ymmärrän ja tuen sitä, että lisätulot valtion kassaan kerätään. Mutta nyt on syytä pohtia vielä kertaalleen miten. Itse olisin valmis painottamaan veroa esimerkiksi suurimpien veneiden kohdalle – puhusin siis jahdeista en harrastajien kalastusveneistä. Mutta katsotaan millainen malli syntyy ja lupaan pitää tässäkin tienkäyttäjien puolta 🙂

ps. Ja minulla ei itsellä ole moottoripyörää eikä edes moottoripyöräkorttia.

Kello 21.14 ja juuri kämpille. Tänään eduskunnassa pitkä päivä ja lounastauolla RAY:n hallituksen kokous ja illansuussa vielä Valtion Liikuntaneuvoston puheenjohtajiston kokous. Muuten päivään mahtui monia puheenvuoroja niin suomalaisesta maataloudesta, liikenteestä, metsistä, rakentamisesta, kaavoituksesta, maankäytöstä, rahasta, veroista ja taloudesta ja monesta muusta. Budjetin pääluokkia kalahtu nyt täysistunnossa läpi pari päivää ja vielä huomenna ja perjantaina jatketaan.

 

 

 

Kommentit