Mihin kaikkeen Lopen Räyskälä voisikaan taipua? – Yli 80 vuotta vanha lentokenttä ottaa uusia nosteita

Blogi, perjantaina 16.07.2021

Lopen Räyskälän Lentokenttä rakennettiin vuonna 1940 alun perin Suomen Ilmavoimien varalaskupaikaksi toisessa maailmansodossa. Kenttää ei kuitenkaan sotatoimissa koskaan käytetty ja sodan jälkeen kenttä kasvoikin monin osin uudelleen umpeen. Lopen Räyskälän Lentokentän toinen synty tapahtui sitten vuonna 1963, kun alue raivattiin uudelleen lentokentäksi ja Parolan lentokentän toiminta siirrettiin sinne. Lentotoiminta alkoi 15. toukokuuta 1963 ja ensimmäiset purjelentokilpailut pidettiin heti reilua kuukautta myöhemmin juhannusviikolla. Kisojen nimi oli silloin totta kai Ensimmäiset Räyskälän Kisat, ja nykyään samainen jokavuotinen kilpailu tunnetaan nimellä Jannen Kisat.

Pian siis kenttä viettää 60-vuotispäiviään tai toisaalta elää jo kohti 100-vuotisjuhliaankin. Kuinka vaan, mutta joka tapauksessa kenttä on osa suomalaista maanpuolustushistoriaan, mutta ennen muuta ilmailun historiaa ja toki monenkin muunkin historiaa. Mutta ei onneksi vain historiaa, vaan jälleen nyt kenttä ja aluee elää vahvaa kehittämisen aikaa.

Lopen Räyskälän lentokettäalueen maat omistaa Suomen valtio Metsähallituksen johdolla, mutta itse kenttää vuokralaisena operoi Räyskälä-Säätiö. Lentokenttäaluetta ympäröiviä alueita on käyttänyt maastoharjoittelualueenaan mm. Riihimäellä sijaitseva Viestirykmentti.

Lopen Räyskälän historia on siis upea ja vaiherikas. Kenttää pidetäänkin monesti yhtenä maailman parhaista purjelentoon ja Lopen Räyskälässä onkin järjestetty purjelennon maailmanmestaruuskilpailut vuonna 1976 ja sitten 2014 vakio-, kerho- ja 20m- kaksipaikkaisluokassa. Euroopanmestaruudet siellä on ratkottu kolmesti eli vuosina 1988, 1996 ja 2005.  Mutta onhan lentotoiminnan ohella kenttäalue monille tuttu myös moottoriurheilun pyhättönä ja uranuurtajana. Alueella ajettiin mm. nykyisen rallisprintin syntyyn johtaneet Räyskälän Vauhtipuistot ja myös kentän jokamiesluokanrata oli aikanaan yksi legendaarisimmista ja pidetyimmistä. Nykyisen rallisprintin syntysanat lausuttiin siis Räyskälässä vuonna 1966, kun ensimmäiset puisto- eli maastoajot ajettiin Räyskälän Vauhtipuiston nimellä.

Jonnet ei muista.

Viimeisimpinä siis tuo jokkisrata, väärinpäin kallistettuinemutkineen, sai isännöidä Timo Pulkkisen järjestämiä Kolmoskisoja. Moottoriurheilun saralla kenttäalue sai esitellä suomalaisille myös ensimmäisiä kiihdytyskisoja ja viimeisimpinä moottoripyörien roadracingin kisoja. Ainakin toistaiseksi moottoriurheilun äänet ja tuoksut ovat kentältä kadonneet. Mutta toivottavasti vain toistaiseksi. Tänään katsastimmekin vanhan jokkisradan. Samalle paikalle ei ainakaan enää jokamiesluokan tai rallicrossin rataa saada sillä rata on asfaltoitu hieman erilaisena moottoripyöräpoliisien käyttöön. Mutta jäin pohtimaan, että saisiko uuden radan kuitenkin jotenkin Räyskälään tehtyä? Löytyisikö tekijöitä Lopen UA:sta ja maansiirron ammatilaisten joukosta? Onhan jokkis jälleen uudessa nosteessa Lopen Punaportti Racing Teamin ja muutaman muukin tallin toimesta. Tänäkin viikonloppuna taitaa ainakin kolmen eri tiimin väreissä olla loppilaisia mukana Pellon Poikkinaintiajoissa. Olisihan se upeaa jos kuskit saisivat jälleen myös oman kotiradan.

Kiitotiet ovat saaneet nyt uuden asfaltin ja tänään puhuimme siitäkin, että löytyisikö joku taho jälleen järjestämään moottoripyöräkisoja Räyskälässä? Kentän maalaukset eivät estä kisojen tekoa ja tarvittaessa osa massamaalauksista voitaisiin kiertää lisäasfaltein. Jos siis vain tekijöitä olisi itse kisoille?

Muutakin toimintaa kentällä on tiki nähty. Monet muistavat massiiviset 1990-luvun Maatalousnäyttelyt ja nykyisin suurimpia tapahtumia ovat olleet Suviseurat. Myös Suomen Radioamatööriliitto ry:n valtakunnallinen radioamatöörien kesäleiri on pidetty Räyskälässä viidesti viimeksi vuonna 2015. On pohdittu, joskos Oripään Okra voisi olla välivuosina naina Räyskälän Maatalous- ja Maaseutunäyttelynä. Löytyisikö tällaiseen tekijöitä Lopelta, Riihimäen seudulta ja koko Hämeestä? Urakka olisi mittava, mutta aivan varmasti antoisa.

Vuosien saatossa useat ilmailukerhot ja ilmailijat löysivät siis Lopen Räyskälän ja paikasta kehittyi Suomen ja Pohjoismaiden vilkkain harrasteilmailupaikka, jossa on edustettuna useita eri ilmailulajeja. Suurimmat toimintaluvut tehdään purjelennossa ja aiemmin myös laskuvarjohyppäämisessä. Nyt kun ympäristölupaa on saatu jälleen kohtuullistettua niin laskuvarjohyppääjiäkin on palannut kentälle ja toivottavasti tulevaisuudessa paikka palaa jälleen tämänkin lajin ykköskentäksi. Traficomin nykyisen päätöksen mukaan toiminta polttomoottorikäyttöisillä ilma-aluksilla on kentällä sallittua arkisin klo 7.00-22.00 välisenä aikana sekä lauantaista sunnuntaihin klo 9.00-20.00 välisenä aikana. Valtalajien lisäksi kentällä ilmailee lukuisa joukko ultra- ja moottorilentäjiä, lennokkiharrastajia sekä riippu- ja varjoliitäjiä. Ilmailukeskus toimii nykyisin jälleen myös erittäin merkittävänä koulutuspaikkana. Tänäänkin kentällä oli iso määrä opiskelijoita suorittamassa omia lentotuntejaan.

Tänään siis kävimme hieman kentän nykytilannetta läpi Räyskälä Säätiön puheenjohtajien Esko Lehtosen ja Aku Jaakkolan kanssa. Viime vuosina kenttää on pystytty kehittämään uudelleen. Eduskunnassa sain neuvoteltua kentälle mm. isommat peruskorjaustuet ja nyt rakennuksia onkin saatu korjattua ja täytyy sanoa, että ne korjaukset onkin tehty tyylillä ja uskoisin, että myös aikaa kestäviksi. Ensi talvenan uusitut upeat saunat palvelevat jälleen avantouimareita. Hyvää kannatti siis todellakin hieman odottaa. Myös alueen asfaltteihin saimme siis valtionrahoitusta jne. Kenttäalue on siis saanut monilta osin nyt uutta ilmettä. Aikanaan myös Lopen kunnan yhdysvesijohto saatii ulotettua kentälle ja viimeisimpinä Suviseurojen tarpeet ovat avanneet uusia mahdollisuuksia kehittää kenttää. Seurat ovatkin näillä näkymin tulossa jatkossa Lopelle säännöllisesti joka kolmas vuosi ja tämä osaltaan antaa myös uusia mahdollisuuksia investoida perusinfraakin lisää.

Kenttäalue tarvitsee myös pian uuden päärakennuksen. Myös siitä tänään keskustelimme ja myös siitä, mitä kaikkea tämä talo voisi pitää ravintolan lisäksi sisällään. Voisiko esimerkiksi samaan yhteyteen kehittyä jonkinlainen Lopen Luontoliikunnan ja Lopen lluonnon -keskus? Paikka mistä voisi vaikkapa vuokrata maastopyöriä, sup-lautoja jne? Jonkinlainen Luontokeskus tai vastaava, mikä osaltaan sitten olisi lähtöpaikkana myös nykyiseen tapaan Lopen Poronpolulle ja muille. Mutta tärkeää olisi saada näitä reittejä myös käyttöön laajemminkin ympäri vuoden ja myös mielellään liiketoimintaa ja elinvoimaa niiden varaan ja ympärille.

Omana haaveenani olisi siis siis myös motorsportin paluu Räyskälään. Juuri eilen Hatakan Jarnon kanssa juttelimme tuosta jokkisradasta ja siitä, että Räyskälä mahdollista elvyttää ainakin kisakäyttöä varten? Ja olisihan se upea saada takaisin myös nuo Kahvakoplan isännöimät RR-kisatkin ja miksi ei muutakin. Paikka ainakin olisi näihin sijainniltaan ja muutenkin mitä parhain. Tänään myös pohdin, että voisiko alueella olla myös muita suuria tapahtumia esimerkiksi jotkut kesäfestarit tai konsertit?

Ja tällaista menoa siis joskus Räyskälän Vauhtipuistossa. Voi niitä aikoja.

Myös alueen talvitoimintoja voisi siirtää uudelle tasolle. Jo nyt Räyskälä Säätiö Lopen kunnan ostopalveluna ylläpitää kentällä hiihtolatuja ja myös latuja koirien kanssa hiihtäville. Voisiko alueella olla jatkossa myös esimerkiksi matkaluistelureitti? Ja lähtöpaikka myös lumitalvina lumikenkäretkillekin. Ja myös JP Tiaisen johdolla alueella on pidetty jäärataa ajoharjoittelua varten ja ehkä siitäkin voisi jatkossa kehittyä myös tapahtumapaikka muullekin jäärataa tarvitsevalle toiminnalle?

Räyskälä on siis täynnä mahdollisuuksia. Toivottavasti näissä nyt pääsisimme yhdessä eteenkin päin. Iso kiitos vierailusta ja vieraanvaraisuudesta Räyskälä Säätiön väelle Eskolle ja Akulle ja kentän väelle. Ja olihan se jännä päästä katsomaan kotikuntaa myös purjelentokoneen pelkääjän paikalta.

Yhä korkeammalle…

Lopen Räyskälän Lentokentän saunarakennus ja huoltorakennus on peruskorjattu nyt upeaksi. Iso hanke on nyt valmis ja saunat jo kovassa käytössä ja ensi talvena jälleen myös avantouimareiden käytössä.

 

 

 

 

 

Kommentit