Liikennekaari mullistaa liikkumisen paikasta toiseen – Minua huolettaa maaseudun taksitilanne

Blogi, keskiviikkona 28.09.2016

Tämän kuun alussa hallitus pääsi sopuun pitkään käsitellystä ns. liikennekaaresta. Liikennekaari on siis suuri uudistushanke, missä puretaan sääntelyä ja yhdistetään taksi-, linja-auto- ja tavaraliikenteen lainsäädäntö yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Lakihanketta on laajasti kehuttu yhdeksi maailman edistyksellisimmistä liikennelainsäädännöistä vaikka suurimman huomion julkisessa keskustelussa onkin vienyt taksien tulevaisuus.

Liikennekaaressa on minustakin enemmän hyvää ja kiiteltävää, mutta myös jotain mikä minua huolettaa. Mutta se suurin suurin uudistus on täydellinen ajattelutavan muutos. Tähän päivään asti liikennettä on ajateltu lähinnä välineenä paikasta toiseen siirtymiseksi, mutta jatkossa liikenne ja liikkuminen muuttuvat yhä enemmän kokonaisvaltaiseksi palveluksi. Muutoksen mahdollistaja on erityisesti matkojen hinta- ja aikataulurajapintojen avaaminen.

”Milloin ja millä hinnalla?” on liikkumisen peruskysymys, joka pätee niin henkilöautoihin kuin joukkoliikenteeseenkin. Kun tämä tieto on avoimesti saatavilla, se antaa valtavia mahdollisuuksia liikkumisen kehittämiseen. Kehitystä on helpoin havainnollistaa esimerkeillä, jotka eivät ole enää scifiä, vaan lähitulevaisuutta.

Kuvitellaanpa palvelu, jossa voi muutamalla klikkauksella ostaa liput Hausjärveltä Korkeasaareen tai Jokioisilta Leville. Hinta- ja aikataulurajapintojen avaaminen mahdollistaa siis esimerkiksi sen, että yhdellä sovelluksella voi varata ensin taksin linja-autoasemalle, hypätä sieltä bussiin ja jatkaa matkaa junalla Helsinkiin. Sovelluksella voisi myös valita, kulkeeko loppumatkan rautatieasemalta Korkeasaareen raitiovaunulla, kaupunkipyörällä vai kenties jollain muulla. Ja samanlainen liikkumisen ketju syntyy Jokioilta myös Leville – ei varmaan aivan Tuikkuun asti, mutta mökille kuitenkin.

Liikennepalveluiden paketoiminen kokonaisuuksiin sekä helpottaa matkustamista, että mahdollistaa erilaisten matkapakettien luomisen. Pienelle henkilökuljetusyrittäjälle voi löytyä yllättävästikin uutta liiketoimintaa, kun hän yhdistää oman palvelunsa laajempaan kokonaisuuteen. Myös erilaisia alennuksia liikennepalveluista on helpompi muotoilla, kun palvelut ovat yhden luukun alla.

Jo nyt on kuulunut lukuisia viestejä yrityksiltä, jotka ovat äärimmäisen kiinnostuneita tulevaisuuden liikennepalveluiden kehittämisestä. Liikennekaari onkin oiva esimerkki mahdollistavasta uudistuksesta, joka ei ainoastaan kehitä nykyisiä, vaan luo valtavan potentiaalinen aivan uudenlaiselle liiketoiminnalle.

Liikenne- ja viestintäministeriö on arvioinut, että liikennekaari voisi luoda jopa 18 000 uutta työpaikkaa. Saattaa olla, että pitkällä aikavälillä liikennekaaren mahdollistama kehittyminen parantaa maamme talouden tilannetta jopa paljon kilpailukykysopimustakin enemmän. Tulevaisuuteen on parempi mennä mahdollisuuksien kuin vaikeuksien kautta. Siksi liikenteen uudistaminen on valtavan hieno mahdollisuus, johon kannattaa tarttua.

Mutta sitten tuo minuakin huolestuttava taksikysymys.

Taksilupa siis säilyy jatkossakin, mutta lähes jokainen voi saada sen. Taksisääntely muuttuu siis merkittävällä tavalla heinäkuussa 2018. Taksilupien määrien sääntelystä luovutaan. Kuljetusten hinnat vapautetaan kilpailulle. Taksien asemapaikka- ja päivystysvelvoitteista luovutaan. Taksikuljettajan kurssista luovutaan. Tavara- ja henkilöliikenneluvilla saa oikeuden ajaa taksia.

Ja minua siis eniten huolestuttaa tuo päivystysvelvoitteesta luopuminen. En ole tästä uudistuksesta vielä löytänyt sitä osaa mikä varmistaa tämän jälkeen taksin saamisen myös maaseudulla hiljaisempina aikoina. Sesonkiaikaan kyllä ajajia varmasti löytyy, mutta löytyykö lokakuun tiistai-iltana? Pahaa pelkään että ei. Siksi itse toivon, että eduskuntakäsittelyssä jonkinlainen päivystysvelvoite vielä säädettäisiin vaikka ala muuten avattaisiinkin määrällisesti kaikille jotka yhteiset säännöt täyttävät. Lupaan tätä problematiikkaa pitää esillä eduskunnan käsitellessä asiaa.

Ymmärrän sen, että markkinoita avataan, koska teknologian kehitys ja globaalisuus haastavat kaikkia suljettuja aloja. Esimerkiksi henkilökuljetuksissa on jo nyt kehittynyt markkina täysin uudenlaiselle liikenteelle, jossa halukkaiden yksityishenkilöiden autot valjastetaan osaksi kuljetusmarkkinaa. Kehitys lisää autojen käyttöastetta, parantaa saatavuutta sekä toivottavasti myös laskee hintoja. Autojen käytön tehokkuus on myös ympäristön etu.

Muutos tuo mahdollisuuksia sekä niille, jotka haluavat palveluiltaan nykyistä enemmän, että niille, jotka haluavat vain liikkua paikasta toiseen. Nykyinen suljettu kuljetusjärjestelmä kuihtuisi askel askeleelta, mikäli lainsäätäjä ei reagoisi asiaan. Vaihtoehtoja on yleensä kaksi; joko puolustaa mennyttä maailmaa tai mahdollistaa uutta. Suomessa valittiin muutoksen mahdollistaminen, mikä on tulevaisuuden näkökulmasta kestävämpi tie.

Käytännössä siis jos liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) esitys hyväksytään sinällään kuka tahansa, jolla on puhtaat taloustiedot eikä merkittävää rikosrekisteriä, voi jatkossa ryhtyä tuottamaan henkilökuljetuspalveluita. Yrityskohtaisen taksiliikenneluvan saamiseen edellytetään hyvämaineisuutta, vakavaraisuutta ja pysyvää toimipaikkaa Suomessa. Taksinkuljettajalta vaaditaan jatkossa riittävää vuorovaikutus- ja kielitaitoa, kykyä avustaa toimintarajoitteisia, vähintään vuoden aikaisemmin saatua B-korttia sekä puhdasta rikostaustaa. Lähtökohtaisesti työnantaja eli yritys vastaa siitä, että kuljettaja täyttää lupaehdot.

Muutos tarkoittaa erityisesti kuljetuspalveluiden tarjonnan rajoitteiden poistamista. On väitetty, että tämä johtaa siihen, että taksien määrät nousevat ja hinnat laskevat. Jälkimmäistä itse hieman epäilen. Toivottavasti olen väärässä.

Taksilupien paikkasidonnaisuuden poistaminen on siis puhututtanut paljon erityisesti maaseudulla. Muutos saattaa houkutella taksiyrittäjiä siirtymään kaupunkeihin suurempien asiakasmäärien perässä, mutta toisaalta on muistettava, että kaupungeissa kilpailu on kovempaa. Jatkossa taksilupien saaminen on helpompaa, mikä taas tarkoittaa, että pienillä paikkakunnilla yhä useampi voi hakea ja saada luvan.

Tulevaisuudessa haja-asutusalueiden taksipalvelut tuottavat todennäköisesti myös muita kuin taksipalveluja. Tilipussia voisi kasvattaa esimerkiksi yhdistämällä taksikuljetuksiin postipalveluita, tavarakuljetuksia tai muita kotipalveluita. Monelle ihmiselle kynnys lähteä kotikylän monitoiminaiseksi tai –mieheksi voisi olla monta muuta työpaikkaa pienempi. Ajatus siitä, että voisi ansaita kohtuullisen elannon tekemällä taksikuljetusten ohella muita käytännön palveluita kuulostaa varsin fiksulta. Tässä uskon itsekin olevan ajatusta ja mahdollisuuksia.

Mutta pohditaan tuo päivystysvelvoite ja asemapaikka-asia vielä kertaalleen niin uskon, että tästäkin tulee hyvä.

….

Kello 20.06 ja kotona.

Tänään päivä alkuun Valtion Liikuntaneuvoston kokouksella Helsingissä. Valmistelimme urheilun rahoituksen uutta rahanjakoa joka pitäisi saada käyttöön jo ensi vuonna. VLN:n jälkeen sitten Valtiovarainvaliokunnan asuntojaoston kokousta johtamassa mm. ARA-asuntotuotannon kysymysten äärellä. Voisin siihen palata tässä joku päivä hieman laajemminkin. Paljon olemme tehneet rakentamisen saralla nyt ensimmäisen vuoden aikana ja tulostakin on syntynyt ja syntymässä kivasti. Palaan siihen ja niihin.

Nyt hetki aikaa vielä lasten kanssa kotona ja sitten huomista kohden.

Kommentit