Koulutus- ja sivistyspuolen asiat Hämeenlinnassa keskiössä – ”Tärkeintä on laadukas opetus – hallinto ja muu tulee sen jälkeen”

Uutiset, keskiviikkona 27.01.2010

Hämeenlinnan Kokoomus järjestää kuukausittain Olutravintola Birgerissä Club Ilomieli -iltoja. Rentoja keskusteluja kaupungin ajankohtaisista aiheista. Tammikuun aiheena oli toiseenasteen koulutus ja kuntaliitossopimuksen mukaisesti nyt laadittu laaja selvitystyö. Provosoivaksikin muotoiltu otsikko ”Amis ja lukio- yhdessä vai erikseen? – Hämeenlinnan toisen asteen uudistaminen, mitä, missä ja milloin?” – keräsikin paikalle täyden pubin väkeä ja keskustelu oli vilkasta ja rakentavaa.

– Halusin itse olla lähinnä mukana sen takia, kun aihe nyt käsitteli näin vahvasti sivistyspuolta. Erittäin hyvää keskustelua ja mukava oli, että paikalla oli myös nuoria lukiolaisiakin kertomassa mielipiteensä, kertoi Timo Heinonen, joka toimii myös Kokoomuksen Osaamisen ja Sivistyksen verkoston puheenjohtajana ajellessaan Hämeenlinnasta kotia kohden.

Paikalla keskustelemassa oli lukion ja ammattikoulun väkeä, vanhempia ja myös kaupungin Lasten ja nuorten lautakunnan kokoomusjäseniä sekä kaupunginvaltuutettuja.

– On hienoa, että koulutus ja sivistysasiat ovat nyt näin keskiössä. Lukio jää usein keskusteluissa hieman peruskoulun varjoon ja taasen ammattikoulujen hallintomallit tavallisesti turvaavat niiden asemaa lukioita paremmin, pohti Timo Heinonen ja halusi painottaa, että opetus on tässäkin keskustelussa aina kaiken a ja o. Sen jälkeen tulevat erilaiset hallintomallit ja rakenteet.

– Tärkeä on kuitenkin pitää huoli siitä, että emme nyt tee Suomessa valtion tasolla samoja virheitä kuin Ruotsissa nuorisokouluinnostuksessa on tehty. Tälle demarilinjalle ei ole mitään syytä lähteä. Meidän tulee jatkossakin kehittää lukio ja ammattillisen koulutuksen -linjoja ominaan ns. duaalimallina, mutta yhteistyötä, mahdollisuuksien tasa-arvoa sitä pitää vaalia ja kehittää, totesi Heinonen, mutta muistutti, että esimerkiksi myös hallinnon kehittäminen on mahdollista jos se on opetuksen kannalta perusteltua.

– Pienten lukioiden tulevaisuus eli lukio-opetus mm. maaseudulla tulee turvata jatkossakin ja yksi vaihtoehto siihen on verkostoituminen ja yhdistyminen suurempien lukioiden kanssa. Tämä antaa myös mahdollisuuden aloittaa lukio-opinnot oman kodin lähellä ja sitten vaikkapa hakea syventävät kurssit lukion isommasta toimipaikasta, pohti Heinonen.

Kommentit