Opetusministeri Sari Sarkomaa pahoittelee muutaman vuoden takaista kohua, joka nousi kouluretkien maksuttomuudesta tehdyistä viranomaislinjauksista.
– Pitkälti väärintulkintoihin perustunut keskustelu julkisuudessa johti kouluretkien määrän romahtamiseen, josta monet teatterit ja muut taidelaitokset eivät ole vieläkään toipuneet. Yhdessä tekeminen ja yhteisöllisyys kodin ja koulun kesken on myös vähentynyt, vaikka suunnan pitäisi olla juuri päin vastainen, Sarkomaa sanoi maanantaina vieraillessaan Pirkanmaalla.
Opetusministeri Sarkomaa kannustaa vanhempia tukemaan entistä vahvemmin kouluja ja opettajia. Kodin ja koulujen yhteiset talkoot mahdollistavat nykyistä useammat kouluretket.
– Myyjäiset ja varainkeruutalkoot ovat hyviä keinoja nostattaa koulun me henkeä ja saada vanhemmat, oppilaat ja opettajat sekä lasten lähiyhteisö tekemään töitä yhteisen hyvän eteen. Kodin ja koulun yhteistyön vahvistaminen ja vanhempien osallistuminen koulutyöhön on keskeinen keino kasvattaa yhteisöllisyyttä. Varojen keruu omien lasten leirikouluja ja opintoretkiä varten on luonteva tapa tukea koulussa tehtävää työtä ja samalla saattaa vanhemmat yhteen. Näin tuetaan vanhempien verkostojen syntymistä ja vanhemmuutta, Sarkomaa sanoo.
– Erityisen harmillista on se, että tilanteesta kärsivät lapset ja opetuksen monipuolisuus. Monissa kunnissa ohjeita tulkittiin niin, että retkiä ja leirikouluja varten ei voitaisi enää kerätä vanhemmilta tukea lainkaan. Kuitenkin opetushallituksen ohjeissa selkeästi todetaan, että koulun opintokäyntejä ja -retkiä, leirikouluja sekä opetukseen liittyviä tapahtumia voidaan tukea oppilaiden ja huoltajien yhteisesti keräämillä varoilla, Sarkomaa muistuttaa.
– Kultaisia sääntöjä on muutamia: varainkeruu on aina huoltajille vapaaehtoista ja varojen keruuta aloitettaessa on sovittava yhteisistä pelisäännöistä. Koulu vastaa aina viime kädessä siitä, että kaikilla oppilailla on mahdollisuus osallistua yhdessä päätetylle retkelle, Sarkomaa toteaa.