Lisää hyviä uutisia.
Tänään Patria Land ja Valmet Automotive Patria kertoivat aiesopimuksesta panssaroitujen ajoneuvojen valmistuksesta ja testauksesta Valmet Automotiven Uudenkaupungin tuotantolaitoksessa. Päätös oli jatkoa keväällä Valmet Automotiven toimitusjohtaja Pasi Rannuksen kertomalle siitä, että yhtiö selvittää mahdollisuuksia laajentaa puolustusvälineiden sopimusvalmistukseen. Nyt kerrotussa kaksi vahvaa perinteikästä toimijaa siis lyövät hynttyitä yhteen ja olen vakuuttunut, että tästä seuraa vain hyvää.
Patrian Protected Mobility -liiketoiminta, johon siis kuuluvat paljon viime aikoina julkisuudessa olleet panssaroidut Patria 6×6-, Patria AMV XP- ja Patria TRACKX -ajoneuvohankkeet, on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Kiinnostut tätä kalustoa kohtaan on kasvanut merkittävästi Venäjän laajennettua sotansa Ukrainassa täysimittaiseksi hävitys- ja hyökkäyssodaksi. Patria on näin ollen kasvattanut samalla huomattavasti omaa tuotantoaan ja investoinut omiin tuotantolaitoksiinsa niin meillä Hämeessä Hämeenlinnassa kuin Latvian Valmierassa. Kova kysyntä eri Euroopan maissa on myös vienyt eteenpäin Patrian teknologiansiirtoon ja paikallisen valmistuksen perustuvaa liiketoimintakonseptia.
Teknologiansiirto ja paikallinen valmistus on ollut merkittävä osa nopeasti kasvavan Patrian liiketoimintamallia. Esimerkiksi Common Armoured Vehicle System (CAVS) -ajoneuvohankkeen myötä Patrialle on tullut jo nyt tilauksia lähes tuhannesta Patria 6×6 -ajoneuvosta. Vaikka CAVS-hanke hyödyntää paikallista teollisuutta toimitusvarmuutta vahvistavan teknologiansiirron avulla, Patria valmistaa tällä hetkellä ajoneuvoja Suomessa ja Latviassa sekä paikallisten kumppaneiden kautta Puolassa ja Slovakiassa. Teknologiansiirto on käynnissä Saksan CAVS 6×6- ja Japanin AMV XP 8×8 -hankkeissa.
Patrian Protected Mobility -liiketoiminta-alueen johtaja Jussi Järvinen totesikin tänään, että ”Patria keskittyy toimituksiin nykyisille asiakkailleen ja tuotantokapasiteetin kasvattamiseen vastatakseen Patrian panssaroitujen ajoneuvojen kasvavaan kysyntään. Patrian tuotanto on erittäin hyvällä tasolla kaikkien olemassa olevien tilausten toimittamiseen. Etsimme kuitenkin myös lisäkapasiteettia. Siksi Patria harkitsee nyt kumppanuutta myös Valmet Automotiven kanssa panssaroitujen ajoneuvojemme valmistuksessa”.
Kumppanuuden toisen osapuolen Valmet Automotiven toimitusjohtaja Pasi Rannus taasen totesi, että nyt tehty aiesopimus Patrian kanssa on konkreettinen osoitus yhtiön autoteollisuuden ulkopuolelle ulottuvan strategian etenemisestä. Rannuksen mukaan sopimus on merkittävä avaus puolustussektorin sopimusvalmistukseen.
Erittäin hieno ja myönteinen uutinen kotimaahan. Se jatkaa hyvin toivoa herättelevien uutisten sarjaa ja uskoisin, että lisääkin on tässä tulossa.
Itse pidän erittäin tärkeänä sitä, että meillä on vahvaa kotimaista puolustusteollisuutta. Vaikka nyt julkisuudessa aina kovasti kirjoitetaan siitä, että me käytämme niin ja niin monta miljardia asehankintoihin ja puolustusvoimiemme vahvistamiseen, niin kannattaa muistaa ja huomata se, että niin tekee kaikki muutkin Euroopan maat ja silloin monen kohdalla euromäärissä on vielä nolla tai pari enemmänkin. Ja nämä nollat siis myös merkitsevät ja siksi on tärkeää, että meillä on ”tarjottimella” riittävästi myös ns. myytävää. Patria on tässä tietenkin lippulaiva, mutta niin on myös uusien rynnäkkökivääreiden kanssa Sako ja myös C.P.E. Production ja lukuisat muut. Uskoisin, että myös maamiinatuotannosta saamme vielä hyvän vientituotteen puhumattakaan maamme korkeasta osaamisesta avaruusteknologiassa ja muussa.
Tällä viikollahan uutisoitiin myös julki tieto siitä, että Puolustusvoimamme siirtyy jatkossa käyttämään uusissa käsiaseissa ns. Nato-standardin mukaisia kaliipereita: 5.56×45 mm, 7.62×51 mm, 9×19 mm ja 12.7×99 mm. Nyt tehdyllä päätöksellä parannetaan mm. taistelijoittemme suorituskykyä, yhteensopivuutta ja huoltovarmuutta.
Taistelijan henkilökohtaisen aseen, rynnäkkökiväärin, uusi kaliiperi on 5.56x45mm, joka vastaa suorituskyvyltään uhka- ja toimintaympäristön vaatimuksiin. Uusia joukkokohtaisten aseiden kaliipereja ovat 7.62x 51mm ja 12.7x 99mm. Pistoolin kaliiperina säilyy 9×19 mm. Uudet kaliiperit otetaan käyttöön aseita uusittaessa vaiheittain.
PV kertoi ratkaisun yhteydessä mm. siitä, että suomalaisessa ympäristössä käsiaseiden ampumaetäisyydet ovat lähes aina alle 200 metriä ja tyypillisesti alle 100 metriä, mutta rynnäkkökiväärillä on kyettävä vaikuttamaan aina 600 metriin saakka. Uuden kaliiperin luodin suurempi lentonopeus ja suorempi lentorata lisäävät siis osumatodennäköisyyttä, mikä korostuu etenkin ammuttaessa tuntemattomalle etäisyydelle tai liikkuvaan kohteeseen. Pienempi ja nopeampi 5.56×45 mm luoti läpäisee paremmin eri materiaaleja kuin 7.62×39 mm alle 200 metrin etäisyyksillä. Lisäksi pienemmän rekyylin, suoremman lentoradan ja matalampien patruunakustannusten takia ampumataidon oppiminen on nykyistä helpompaa. Luodin suuntavakaudessa ns. risuherkkyydessä nykyisen ja uuden kaliiperin ampumatarvikkeilla ei ole merkittävää eroa.
Samalla huomioitiin myös se, että taistelijan kantama materiaalimäärä ja kuormitus ovat kasvaneet muun muassa pimeätoimintavälineiden, aseeseen kiinnitettävien lisälaitteiden sekä uusien suojavarusteiden käyttöönoton myötä. Uusi kaliiperi keventää aseen ja ampumatarvikkeiden kokonaispainoa ja vähentää osaltaan taistelijan kuormitusta.
Aiemmin tänä vuonna käyttöön otettu Tarkkuuskivääri M10 käyttää kaliiperia 8.6 mm ja ensi vuonna käyttöön otettava Tarkkuuskivääri 23 kaliiperia 7.62x51mm. Nyt Riihimäeltä Sakolta testikäyttöön tilattujen uusien 5.56 mm kaliiperin rynnäkkökiväärien kenttäkokeet aloitetaan ensi vuonna ja toivottavasti ensimmäinen tilaus saadaan meille Hämeeseen mahdollisimman pian. Suunnitelmissa on, että uusi rynnäkkökivääri tulee palveluskäyttöön vuosikymmenen vaihteessa.
Viikko alkaa olla paketissa. Tai onhan tässä vielä viikonloppu tulossa. Huomenna metsälle ja illalla pitämään juhlapuhetta Etelä-Lopen Eränkävijöiden 70-vuotisjuhlaan. Ja taitaa tähänkin viikonloppuun vähän säbääkin mahtua.