Motosport-kansanedustajaksikin tituleerattu Timo Heinonen osallistui jälleen Riihimäki Ralliin. Nyt jo 36. kerran ajettu ralli oli Heinoselle kolmas ja tällä kertaa 0-autotehtävissä. Aiemmilta vuosilta Heinosella on hyllynpäällä Riihimäen kristallia kahdesta luokkavoitosta, mutta vuonna 2008 kilpailu päättyi konerikkoon.
– Ensimmäinen kilpailu ajettiin Ford Escort 2000:lla ja silloin nappasimme Hatakan Jarnon kanssa makean luokkavoiton. Yleiskilpailun kärkikahinassa olimme sitten mukana Ari Laivolan kanssa 2007, kertoi Timo Heinonen tähän asti uransa parasta yleiskilpailun tulosta. 2007 Laivola-Heinonen kaksikko ajoi yleiskilpailussa kakkoseksi.
Viime vuonna väliin jäänyt Riihimäki Ralli palasi nyt kilpailukalenteriin alkuvuosiensa tunnelmissa. Korkeat lumipenkat ja paukkupakkanen ovat kuuluneet rallin historiaa ja tälläkään kertaa ei yleisö säätä pelästynyt.
– Aivan valtavasti oli väkeä erikoiskokeilla. Raviradan yleisö-ek tarjosi loistavat puitteet esimerkiksi lapsiperheille ja katsomo olikin lähes täynnä. Mutta myös lähes kaikilla muillakin pätkillä väkeä oli jopa välillä haitaksi asti, pohti Timo Heinonen.
Yleisö kuitenkin totteli hyvin järjestyksenvalvojia ja SPAUK:n turva-autolla reittiä tarkistanutta paria Juhani Rautiainen ja Hannu Anttila.
– Upean näköistä oli metsissä kun väki lämmitteli nuotioilla ja höyry nousi metsästä. Jotain sellaista Tunturiralli -tunnelmaa.
Riihimäki Ralli toimi tällä kertaa myös 20. juhlavuottaa juhlivan F-Cupin avauskilpailuna ja taistelu olikin huikean kovaa. Voittoon pääluokassa ajoi loppilainen Tero Salminen Volvollaan saaden kuitenkin päivän viimeisillä erikoiskokeilla hurjan kovan vastuksen toisesta loppilaislähtöisestä kuskista Joonas Kolehmaisesta. Naisten Lady Cupissa parasta vauhtia piti Lempäälän Tiina Sievinen.
Uudessa F-ryhmän nelivetoluokassa voittoon ajoi Riihimäen UA:n Juha Koljonen. Ja senioriluokassa eli nnnen vuotta 1966 syntyneiden kuljettajien F-senioreissa voiton otti Seppo Väätänen.
Riihimäki Ralli piti sisällään 8 erikoiskoetta ja se tarkoitti yhteensä 76 ek-kilometriä.
Heinonen kiitteli asukkaita ja maanomistajia
Kansanedustaja Timo Heinosella on pitkä ura moottoriurheilun parissa jo takana. Pääasiassa vuodet ovat pitäneet Heinosen selostushommissa mikin takana tai sitten tv:n kameroiden kanssa Motorforumin toimittajana. Vuosittain Heinonen on kuitenkin pyrkinyt aina ehtimään myös itse kilpailutoimiin.
– Se tuo aivan uudenlaisat syvyyttä selostuksiin ja myös toimittajan töihin, kun tietää mitä ralleissa oikeasti tapahtuu, pohti Heinonen.
Heinonen tietää myös sen miten vaikea teitä on tänä päivänä saada ralleihin erikoiskokeiksi. Siksi hän ei säästellytkään kiitoksen sajoja.
– Ei tällaisia ralleja voitaisi tehdä ilman ihmisten ja tiehoitokuntien myötämielistä vaikutusta. Kiitos siitä heille ja myös kaikille talkoolaisille. On erittäin tärkeää, että toimimme tässäkin vastuullisesti ja järjestäjät yleensä palauttavatkin tiet jopa lainahetkeä paremmassa kunnossa.
Huolissaan Heinonen on sen sijaan salaharjoittelusta
Useat rallikilpailut mm. F-Cup ajetaan Suomessa edelleen ns. pimeänä kilpailuna. Tämä tarkoittaa, että kuljettajat eikä heidän teaminsä ole saanut ajaa reittiä kertaakaan läpi ennen varsinaista kilpailua. Tämän säännön valvonta on kuitenkin osoittautunut erittäin vaativaksi ja nytkin Riihimäki Rallia edeltäneet viikot olivat luvattoman ruuhkaisia näillä pikkuteillä.
– Salaharjoittelu on kielletty ja se pitäisi pystyä karsimaan kokonaan pois. Kyllä tässä ratkaisevassa asemassa on itse kilpailijat, joilta voisi toivoa järkeä. Teitä kaahaamalla ja siellä pyörimällä tehdään vaaranpaikkoja ja myös ärsytetään aivan turhaan tienvarsien asukkailta, pohti Heinonen ja toivoi vastuullisuutta kaikilta.
Salaharjoittelua valvotaan nytkin, mutta ongelma on se, että pysäyttämiseen tarvitaan aina poliisihenkilökuntaan. Tämä käytännössä tekee valvonnan mahdottomaksi.
– Pitäisi selvittä se, että voitaisiinkin ralliin ilmoittautumisen yhteydessä tehdä joku omasopimus, jolla jokainen kilpailija sitoutuu vastuullisuuteen ja antaa myös rallin henkilökunnalle oikeuden pysäyttää vähintäänkin itse erikoiskoeteillä.
Toisena ongelmana Heinonen pitää yli-innokkaiden rallifanien metsuritöitä pusikoissa. Ojanvarsien pusikoita kaatamalla katsojat pyrkivät tekemään pimeään ralliin ns. varmoja ulosajopaikkoja.
– Risukkoa ei edes saa kuka tahansa edes tienvarresta raivata ja tällaisella hölmöilyllä voidaan myös vaarantaa rallien tulevaisuus kokonaan.
Rallin F-Cup jatkuu lauantaina 13.2. kun Jämsässä ajetaan kauden toinen osakilpailu kuudesta.
Kilpailun turvallisuusjärjestelyjen toimivuus testattiin EK 8:lla sattuneessa ulosajossa. Molemmat kuljettajat vietiin tarkastettavaksi sairaalaan, mutta onneksi vakavilta vammoilta vältyttiin.