Valtion pienemmistäkin teistä ja silloista pidetään vihdoin huolta – Liikenneverkon korjausvelan kasvulle stoppi

Blogi, lauantaina 06.02.2016
130520150406_4

Tässä yksi korjausta odottava silta missä hetki sitten kävin katselmuksella. Esimerkiksi Hausjärven Haninan silta tiellä 13814 korjataan 300 000 eurolla.

Eilen julkaisimme yhden hallituksen kärkihankkeen eli valtion teiden ja rautateiden peruskorjausohjelman. Hallitusohjelmassa sovimme, että vuosikausia jatkunut alemman tieverkon korjausvelan kasvu pysäytetään ja teitä ryhdytään laittamaan kuntoon. Asian laittoin liikkeelle edellisen hallituksen liikenneministeri Paula Risikko ja nyt 600 miljoonan euron potti on jaettu. Siitä 325 miljoonaa euroa käytetään tieden päällysteiden ja rakenteiden korjaamiseen. Yhteensä liikkeelle laitetaan nyt 187 pientä tiehanketta siltoja, sorateiden korjauksia ja asfaltointeja ja lisäksi rataverkon parannukset työllistävät näinä vuosina merkittävästi.

Liikenneverkon korjausvelkaa vähentävät toimenpiteet suunnitellaan strategisten suuntaviivojen mukaan. Toimenpiteiden valintakriteereinä ovat asiakkaiden tarpeet, korjausvelan hallinta sekä digitalisaatio ja uudet palvelut. Korjausvelan toimenpideohjelma siis tehtiin asiantuntijoiden toimesta Liikennevirastossa ja niin että koko maa otettiin huomioon. Hankkeita on siis jokaisessa maakunnassa niin kuin korjaustarvettakin

Tavoitteenamme on saada liikenneverkko sellaiseen kuntoon, että se vastaa meidän kaikkien tarpeisiin ja voisi toimia tehokkaana kasvun alustana. Korjausvelalla siis tarkoitetaan rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan hyvään kuntoon. Tällä hetkellä korjausvelkaa on kertynyt reilusti yli 2 miljardia euroa ja monien vuosien aikana.

Tässä Kanta- ja Päijät-Hämeen hankkeet kartalla.

Tässä Kanta- ja Päijät-Hämeen hankkeet kartalla. Mukana siis mm. Haminan silta Haursjärvellä 300 000 euroa, Kärkölässä Joentaustan silta 400 000 euroa ja näin tältä saadaan mm. painorajoite poistettua. Ja yhtenä myös korjataan Janakkalassa tietä 13857 Saloinen-Löyttymäki-Puujaa 300 000 eurolla. Remontti tehdään myös Hakoinen-Puustelli-maantienllä Tuulensuu-Rehakka osuudella 400 000 eurolla

Toimenpiteiden valinnasta vastasi siis asiantuntijavirastona Liikennevirasto. Liikennevirasto on julkaissut korjausvelkaohjelman vuosille 2016-2018. Siinä on mukana maantie-, rata-, vesiväylä- ja digitalisointihankkeet, jotka toteutetaan hallituksen 600 milj. euron lisärahoituksella. Ohjelma on julkaistu Liikenneviraston verkkosivuilla.

Teiden potti 325 miljoonaa jakaantuu näin:
– Teiden uudelleenpäällystäminen 85 M€
– Tierakenteiden korjaaminen 84 M€
– Sorateiden parantaminen 16 M€
– Varusteiden, laitteiden ja teiden kuivatuksen parantaminen 25 M€
– Huonokuntoisten ja painorajoitettujen siltojen korjaaminen 35 M€
– Jännevirran sillan uusiminen (Vt 9) 45 M€
– Vt 21 liikennöitävyyden parantaminen (Aurora) 35 M€

Ja rautateiden näin:
– Ratapihat 36 M€
– Raakapuuterminaalit 11 M€
– Sähkö-, turva- ja asetinlaitteet 68 M€
– Ratojen päällysrakenteet ja vaihteet 80 M€
– Sillat 28 M€

130520150403_1Vesiväylät:
– Saimaan kanavan sulkuporttien uudistaminen 9 M€
– Merenkulun turvalaitteiden uudistaminen 3 M€

Korjausvelkarahoituksen käyttökohteita
Digitalisaatio ja uudet palvelut (35 milj. euroa):

– Liikenne- ja liikkumistietojen keruu ja jakelu 2 M€
– Rataverkon kapasiteetin hallinta 2 M€
– Tieverkon ennakoiva kunnonhallinta 12 M€
– Rataverkon kunnonhallinnan kehittäminen 13 M€
– Merenkulun älyväylä 4 M€
– Asiakasvuorovaikutuksen digitalisointi 2 M€

Liikenneväylien korjausvelan vähentämiseen on siis nyt myönnetty lisärahoitusta 600 miljoonaa euroa vuosille 2016–2018, josta 100 miljoonaa euroa tälle alkaneelle vuodelle 2016. Lisärahoituksella pysäytämme korjausvelan kasvun ja käännämme velan laskuun. Rahoituksella vastataan erityisesti elinkeinoelämän ja työmatkaliikenteen tarpeisiin ja siihen, että koko Suomessa voisi asua. Täällä maaseudulla kuitenkin pienet tiet luovat sen perustan ja valtioteiden lisäksi myös laaja yksityistieverkko. Korjausvelkaan annettu raha käytetään tehokkaasti ja vaikuttavasti, mutta kaikkia tärkeitä huonokuntoisia kohteita ei pystytä kunnostamaan. Mutta työ on nyt aloitettu.

Keräämme liikenteeltä vuosittain 7 miljardia euroa erilaisia veroja ja on oikein, että tällä rahalla nyt parannetaan myös maaseudun teitä aina valtion sorateitä myöten.

12321244_10153940883511670_6877053394403824335_n

Kahvit nuotiolla…

10274342_10153940883571670_4608348861102848864_n

Hömötintillekin Timo-höntiltä ruokaa…

Pakkaspäivä lauhtui ja usvan saatteleman nollakelissä alkoi nyt lumisadekin. Harmaaksi veti päiväaurinkoisen hetken, mutta onneksi ehdimme monta tuntia ulkoilla ja reippailla niin järvellä kuin metsässäkin. Lämmin kaakao ja nuotiomakkarat niin mikäs siinä oli ollessa.

Hieman myös risuhommia ja tinteillekin talviruokaa. Hyvin oli jouluiset lyhteet kelvanneet ja myös tali. Lisää siis vielä kevättalvelle ja äänekkäästi linnut jo laulelivatkin kirkkaimmalla päivän hetkellä.

Tänään vielä juhlistamaan pientä pikkuserkun poikaa ja huomenna meillä Suomen Metsästysmuseolla Talvikki-tapahtuma. Tervetuloa koko perheen voimalla mukaan!

Kommentit