Hei haloo! Poliisi ei todellakaan puutu jatkossakaan yhden kilometrin ylinopeuksiin

Blogi, perjantaina 01.12.2017

Julkisuudessa ja erityisesti sosiaalisessa mediassa on levinnyt huhu siitä, että nyt meilläeduskunnassa käsittelyssä oleva tieliikennelain uudistus muuttaisi sakotuskäytänteitä niin, että poliisi alkaisi sakottaa ajoneuvon kuljettajaa jo yhden 1km/h ylinopeuksista. Näin ei siis todellakaan ole vaan myös uusi lainsäädäntö antaa poliisille nykyiseen tapaan mahdollisuuden käyttää harkintaa ylinopeuksiin puuttumisessa. Itseasiassa jo nykyisenkin voimassa olevan lainsäädännön mukaan nopeusrajoituksen ylittäminen esimerkiksi jo vain yhdellä kilometrillä tunnissa on lain vastaista ja tästä on ollut nykyisin mahdollista määrätä kuljettajalle huomautus tai rikesakko. Mutta eihän näin tietenkään poliisi ole toiminut eikä toimi uudenkaan lain jälkeen.

Poliisin puuttuminen ylinopeuksiin on ohjeistettu nykyisinkin porrastetusti. Pienimpiin ylinopeuksiin ei ole puututtu eikä puututa jatkossakaan, hieman suuremmista nopeusrajoituksen rikkomuksista seuraa jatkossakin vain suullinen tai kirjallinen huomautus ja sitten suuremmista ylityksistä rikesakko ja vielä korkeammista ylityksistä määrätään päiväsakkoja. Uudessa tieliikennelaissa tämä porrastus säilyy eli siinä on edelleen kirjattuna vastaavaan tapaan poliisille mahdollisuus käyttää harkintaa ylinopeuksiin puuttumisessa.

Lisäksi uudessa laissa todetaan myös, että seuraamus ylinopeudesta voidaan jättää määräämättä, jos liikennerikkomus on ilmeisesti johtunut anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta tai ajattelemattomuudesta taikka jos seuraamuksen määrääminen muusta syystä olisi ilmeisen kohtuutonta. Eli maalaisjärkeä ja harkintaa poliisit voivat ja heidän pitääkin käyttää jatkossakin.

Merkittävin uudistus poliisin näkökulmasta uudessa nyt eduskunnan käsittelyssä olevassa tieliikennelaissa on se, että jatkossa liikennerikkomusten käsittelyä voidaan keventää nykyisestä. Uudistus siis jättää poliiseille enemmän aikaa itse valvontaan ja näkymiseen ja toimintaan nykyisen seuraamuskäsittelyjen sijaan.

Eli tämä nyt huhuna liikkeelle lähtenyt urbaanilegenda on siis osa tieliikennelakiuudistusta minkä liikenneministeri Anne Berner (kesk) antoi eduskunnalle viime kuun lopulla. Uudistuksella halutaan ennen kaikkea lisätä liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta sekä luoda edellytyksiä liikenteen digitalisoitumiselle ja turvalliselle automaatiolle samalla, kun sääntelyä kevennetään. Lakiesityksessä kaikki tieliikenteen säädökset on koottu yhdeksi johdonmukaiseksi kokonaisuudeksi. Yksittäisten säädösten määrää on vähennetty ja yksinkertaistettu, ja viranomaisten menettelytapoja on modernisoitu. Uusi tieliikennelaki kattaa liikenteen periaatteet ja liikennesäännöt, liikenteenohjauslaitteet ja liikennemerkit, ajoneuvojen käyttösäännöt sekä liikennerikkomusten seuraamukset.

Liikkenneministeriön tiedotteen mukaan, että lakiesityksessä erottuu perussäädösten joukosta kaksi trendiä. Ensinnäkin, esityksellä halutaan lisätä tienkäyttäjien omaa vastuullisuutta liikenneturvallisuudesta ja liikenteen sujuvuudesta. Toiseksi, esityksessä varaudutaan liikenteen teknologiseen kehitykseen kuten automaatioon ja tiedon hyödyntämisen tarpeisiin. Lisäksi säännösten keventäminen tuo joustavuutta, mutta lisää samalla enemmän vastuuta tienkäyttäjälle. Autoilijan on esimerkiksi arvioitava, onko kadun vasemmalle puolelle pysäköinti turvallista, vaikka laki ei sitä enää estäisi. Tai päätettävä renkaidenvaihdon ajankohta, kun sitä jatkossa ei enää sidottaisi kalenteriin. Tätä olen aiemmin esittänyt ja nyt saamme sen siis lakiin. Talvirengaspakosta siis luovutaan ja autoissa tulee olla aina kelinmukaiset renkaat.

Lisäksi nykyiset keltaiset sulkuviivat esitetään merkittäviksi eurooppalaiseen tapaan valkoisella värillä, jonka konenäkö erottaa keltaista paremmin. Tiedon laajemmaksi hyödyntämiseksi esitetään, että kaikkien liikennemerkkien, liikennevalojen ja muiden liikenteenohjauslaitteiden paikkatiedot olisi toimitettava Liikenneviraston ylläpitämään tietojärjestelmään, jotta niitä voitaisiin hyödyntää digitaalisessa muodossa esimerkiksi automaattisessa liikenteessä.

Lakiesitys tukee myös hallituksemme tavoitteita säädösten sujuvoittamisesta ja normien purusta ja toteuttaa myös hallituksen kärkihanketta digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi. Tulevaisuuteenkin varaudutaan uudessa laissa. Tästä esimerkkinä liikenteen automaatioon valmistautuminen ja se, että jatkossa tienkäyttäjänä pidettäisiin jatkossa myös henkilöä, joka ohjaa autoa muualta kuin auton sisältä, ja ettei ajoneuvo saa pysäköinnin jälkeen lähteä liikenteeseen hallitsemattomasti esimerkiksi etäohjauksessa.

Lakiluonnos oli viime keväänä laajalla lausuntokierroksella, jonka perusteella luonnoksessa esitettyihin linjauksiin tehtiin täsmennyksiä. Täsmennykset koskivat pääasiassa pyöräilykypärän ja heijastimen käyttöä, pysäköintiä, ajoneuvojen nopeuksia ja talvirenkaita sekä rikesakon muuttamista liikennevirhemaksuksi ja sen määräytymistä.

Jos haluat tarkemmin tutustua uudistukseen niin täältä löytyy mm. faktasivuja ja muuta taustamateriaalia reilustikin ja mielelläni vastaan myös kysymyksiin jos sellaisia ilmeen. Mutta kumottiin nyt hieman huhuja näin perjantain aamun alkajaisiksi.

….

Kello 18.24 ja lumen kolaushommista Mummulan lämpöön. Eduskuntaviikko näin päätökseen ja istunnossa vain isokasa äänestyksiä. Sitä ennen teimme valmiiksi VaV:n asunto- ja ympäristöjaoston budjettilausunnon ja se julki kun homma myös valiokunnassa taputelluksi. Hyvä kokonaisuus ja hyviä uutisiakin luvassa.

Nyt vapaailta ja nautin siitä. Huomenna sitten Kokoomus-päivä ja illalla Riihimäen Kokoomuksen suuret Itsenäisyysjuhlat Upseerikerholla.

Niin ja olihan tänään jo aamulla ennen eduskuntatöitä kunnia saada juontaa AKK-Motorsportin uusien nuorten maajoukkueiden esittelytilaisuus.

Autourheilun juniorimaajoukkueeseisiin kuuluu yhteensä 15 kuljettajaa niin rallista, rallicrossista kuin rata-autoilustakin. AKK Driver Academyn huippuvalmennuksen ovat käyneet aikoinaan läpi mm. Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen, Esapekka Lappi ja Teemu Suninen. Ja tämä autourheilun kansallisen lajiliiton valmennustoiminta vankistuu ensi vuonna rallicrossin ja rata-ajon osalta.

Suomalainen autourheiluakatemia on itseasiassa ainutlaatuinen kokonaisuus maailmassa, ja kansakunnan kokoon nähden tulokset ovat vakuuttavia. Päättyneellä kaudella suomalaiset saavuttivat enemmän MM-pisteitä rallissa ja Formula 1 -sarjassa kuin mikään muu kansallisuus. Tuolle pohjalle luodaan entistä enemmän pysyvyyttä ja jatkumoa. Meidän suomalainen valmennusosaaminen autourheilussa on kansainvälisestikin erittäin arvostettua.

Ensi vuonna juniorimaajoukkueen valmennus laajenee siis entisestään, kun tulevana vuonna käynnistetään yhteistyö sekä kansainvälisen rallicrossakatemian, RX Academyn, että Koiranen GP -formulatiimin kanssa. Suomalaisvetoiset valmennuskumppanit vankistavat entisestään AKK:n valmennuskokonaisuutta ja yhteistä hyötyä kertyy myös puolin ja toisin oppeja ja metodeja jakamalla. Kuljettajille valmennusyhteistyö tarjoaa entistä paremmat mahdollisuudet kehittyä ja edetä lajeissaan.

 

 

AKK Driver Academy – autourheilun juniorimaajoukkue 2018:

Jari Huttunen, 23, Hyundain tehdaskuski WRC2-luokassa
Antti Linnaketo, 38, Jari Huttusen kartanlukija
Henri Hokkala, 23, nouseva rallitähti
Aleksi Röyhkiö, 17, rallin nuori lupaus
Jesse Kallio, 18, rallicrossin nuori lupaus
Juho Valtanen, 21, kartingin MM-pronssimitalisti
Juuso Puhakka,19, F4-formulasarjan kuljettaja, kartingin NEZ-mestari 2014
Paavo Tonteri, 17, kartingin Saksan mestari ja Vuoden Karting- kuljettaja 2016, SM-kultaa 2014
William Alatalo, 15, kartingin Suomen mestari 2016
Elias Seppänen, 14, kartingin Suomen juniorimestari 2016
Axel Saarniala, 15, kartingin nuori lupaus
Riku Salmenautio, 14, kartingin nuori lupaus
Luka Nurmi, 13, kartingin SM-hopeamitalisti 2017
Niko Perttala, 14, kartingin SM-pronssimitalisti
Nikolas Pirttilahti, 14, kartingin Suomen mestari 2017

Laittakaapa nimet mieleen!

…..

Ja lopuksi:

Uusi Kehu Kaveria Joulukalenterini alkuun ja ensimmäinen luukku: Sieltä paljastuu vahva argumentoija, aatepolitiikko ja osaava ja taitava puoluejohtaja Li Andersson. Vaikka olemme lähes kaikesta eri mieltä niin Li:tä arvostan tyyliltään ja taidoiltaan. Mukavakin vielä.

PS. Olikohan paha kun kokoomuslainen kehui

 

 

Kommentit